Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Ekim 16, 2010 00:00
DMC Genel Müdürü Samsun Demir, Sony Müzik Türkiye Genel Müdürü Şemsettin Göktaş ve Emre Müzik’in sahibi Hüseyin Emre, Türk müzik piyasasının üç silahşörü. Satın aldığınız albümlerin, radyo ve televizyonda dinlediğiniz şarkıların en az yüzde 50’sinin altında imzaları var. Şimdi bu üç isim güçlerini birleştirdi, albümlerini Türkiye’nin dört bir yanına ulaştırmak için süpermarketlere ve en uç noktadaki benzin istasyonlarına bile ortak standlar kuruyorlar. Ayrıca şarkıcılarını ortak projelerde de bir araya getirmeyi planlıyorlar. Bunun ilk örneği de Nazan Öncel ve Emre Aydın düeti
Günümüzde albüm satmak zor iş. Hele ki müzik dinleyicilerinin elinin altında her an şarkılara ulaşabileceği internetleri varsa. Bu yüzden plak şirketlerinin kullanıcıya müziği her yerden sunması, istenileni hemen ulaştırması gerekiyor. Piyasada söz sahibi üç büyük firmanın önemli isimleri de buna bir çözüm bulmak için bir araya geldi. DMC Genel Müdürü Samsun Demir, aynı zamanda ‘müzik sektörü bir araya gelemez’ önyargısını da yıkmak istediklerini söylüyor: “Müzik yapmanın yanı sıra albümleri doğru şekilde dağıtmak ve kullanıcıya ulaştırmak çok önemli. Ne yapabiliriz? diye üç arkadaş kafa kafaya verip uzun süre araştırma yaptık. Sonunda Migros, Tansaş, Makro, Kipa ve Şok gibi marketlerde albümlerimizi sunmaya karar verdik. Şimdi marketlerde 500 standımız var. Ayrıca benzin istasyonları ve D&R’larla bu rakam 1500 noktayı buluyor. Böylece insanlar başka ihtiyaçlarını karşılarken albümleri de görüyor, sanatçılarımızın çalışmaları Türkiye’nin en uç noktasındaki dinleyiciye bile ulaşıyor.”
Sadece bu kadar değil. Güçlü dağıtım ağı iyi bir teknolojiyi de beraberinde getiriyor. Bu noktada satılan albümler anında plak şirketlerine bildiriliyor. Ve yenileri hemen standlara ulaştırılıyor. “Albüm bulamadık” bahanesi tarihe karışıyor. Yapımcılar bu yöntemle albüm satışlarının yüzde 15-20 aralığında artacağı görüşünde. Ve şimdilik aralarına başkasını alma gibi bir niyetleri de yok.
SİNGLE’LAR ZARARDA TARKAN DOĞRU YAPTI
Artık şarkılar en az 10 şarkılık albümler yerine, tek şarkılık single veya 3-4 şarkılık maxi single çalışmaları yapıyor. Samsun Demir, yapımcıların cep telefonu ve internet pazarından pay kapmak için bu yola başvurduklarını söylüyor: “Single yapan isimler bu sayede daha çok konser verip kendini gündemde tutuyor. Fakat single maliyetleri bizi zorluyor. Şöyle düşünün aynı 10 şarkılık bir albüm gibi fotoğraf çekimi yapıyor, kapak hazırlıyoruz. Ardından klibi çekiyoruz. Ama tek şarkı olduğu için albüm satmıyor. Bu yüzden kazanç elde edilmiyor. Çok iyi bir single çalışması bile zarar edebiliyor. Önemli olan bu işi bilinçli yapmak. Örneğin iyi bir albüm öncesi, tanıtmak için bir şarkı çıkarılabilir. Tarkan’da olduğu gibi. Sevdanın Son Vuruşu şarkısı yurtdışındaki örnekleri gibi albümü duyurdu. Ne olursa olsun single modası önümüzdeki birkaç yıl daha devam edecek.”
SERDAR’DA ZAMANLAMA HATASI YAPTIK
Peki bu yılın albüm satışları nasıl? Samsun Demir, 2010’un en çok satan albümünün Tarkan olduğunu ve bunun onları umutlandırdığını söylüyor: “Şu an satış 320 binde. Demek albüm satılabiliyormuş. İyi bir solist. Güzel şarkıları buluyor. İnsanların hoşuna giden bir albüm yaptı. Dinleyiciler Tarkan’ın bu tarzını özlediklerini söylüyor”. Hüseyin Emre sanatçısı Serdar Ortaç’ın albümünde zamanlama hatası yaptıklarını ekliyor: “Biraz geç kaldık. Bir de yabancı kökenli parçalar denemesiyle çok şarkı albüme kondu. Yoksa sırf Serdar Ortaç şarkılarıyla 10 numara oldu. Tabii satışından memnunuz”. Üç silahşörün müzik piyasasına yeni kattığı isimler veya daha çok parlamasına yardımcı olduğu sanatçıları da var. Samsun Demir; Aslı Güngör, Ferhat Göçer, Enbe Orkestrası, Mustafa Ceceli gibi isimleri sayıyor. Şemsettin Göktaş; Manga, Emre Aydın, Atiye ve Sıla’yı örnek veriyor.
HANDE YENER DAHA İYİ ALBÜMLER YAPABİLİR
Amaç golse santraforda oynayan sanatçının yeri değişmemeli görüşünde yapımcılar. Şemsettin Göktaş, oturmuş bir sanatçının tarzını değiştirmesinin zor olduğunu söylüyor: “Bu yüzden pop söyleyen bir isim bir anda elektroniğe geçiş yapınca kendini yeniden anlatması gerekiyor. Bunun yerine yeteneğini kullanarak hayran kitlesiyle büyümesi daha mantıklı. Bir de elektoniğin dinleyicisi zaten en fazla yüzde 5 civarında. Tarzında bir süre önce değişim yapan Hande Yener’in sesi iyi. Ama eski şarkıları daha iyiydi. Bizce daha iyi albümler çıkaracak bir şarkıcı”. Artık müzik piyasasında sansasyonun etkili olmadığı görüşündeler. Hüseyin Emre, Ajda Pekkan iyi sanatçı olmasının yanında kıyafetleriyle de ses getiriyor diyor: “Ama sesi olmadan sansasyon yapanlar etkili olamıyor. Eskiden, sevgiliden ayrılmak bile albüm sattırırdı. Artık etkilemediği gibi ters tepebiliyor.”
HER ŞEYDEN PAY ALINIYOR
Üç isim de yeni star yaratma sıkıntısından dert yanıyor. Binlerce albüm satan bir sanatçı bulmanın zor olduğunu söylüyor. Gelen isimlerin çoğu birbirinin kopyası. Göktaş yeni isimlerle menajerlik haklarından pay isteyerek anlaşma imzaladıklarının da altını çiziyor: “Sanatçıların bütün haklarından pay istiyoruz. Konserler, reklam çalışmaları ve ekstralardan pay almadığımız kimseye albüm yapmıyoruz. Bu sistemi isim olan sanatçılar kabul etmiyor ama yeni sanatçılarla çalışılıyor”.
POP DİNLENİYOR
RAP SÖZDE POPÜLER
Üç büyük yapımcı da bu yıl pop müziğin ağırlıkla dinlendiğini söylüyor. Sertab Erener, Tarkan, Sıla gibi isimleri örnek veriyorlar. Rock müzikte de son dönemin iyi albümü olarak Şebnem Ferah’ı gösteriyorlar. Rap ve Hip-hop’a gelince... Onlara göre bu müzik türleri sözde popüler, satışları çok düşük.
BU SENENİN SÜRPRİZLERİ
IŞIN KARACA VE NEV
Hüseyin Emre senenin sürpriz isimlerinin başında Işın Karaca var diyor: “Arabesk albümü iyiydi. Nev’in alaturka şarkıları seslendirdiği çalışması da sürpriz oldu. Ama bu tarzlar sürekli satacak, dinlenecek demek değil. Ama fırsat buldukça değişik çalışmalara devam ediyoruz.”