Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Şubat 02, 2008 00:00
Faaliyet gösteren firma sayısının son 5 yılda üçte iki oranında azaldığı Türk deri sektörü 2008 yılı için karamsar.
2008’in zorlu bir yıl olacağını vurgulayan İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Lemi Tolunay "Biz yatırımlarımızı yurtdışına da taşıyamayız. Zarar devam ederse tesisler kapanır, üretim biter, insanlar işsiz kalır" dedi.
TÜRK deri sanayinde faaliyet gösteren şirket sayısı son 5 yılda üçte iki oranında azalırken, 2007 yılında sektör yüksek üretim maliyetleri altında kan kaybetmeyi sürdürdü. 2008’in sektörün geleceğinin belirleneceği kilit bir yıl olduğunu belirten İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Lemi Tolunay "Kan kaybı sürüyor. Zarar eden, kapatan, sektörden çekilen, küçülen onlarca firma var. 15 bin çalışan işten çıkarıldı. Tekstil gibi yatırımlarımızı yurtdışına taşıyıp, sektörü yaşatamayız. Yurtdışında fason ürettirebilecek markalarımız yok. Sektör yaşarsa Türkiye’de yaşar. Zarar serürse tesisler kapanır, üretim biter, insanlar işsiz kalır" dedi.
İHRACAT ARTIŞI PARİTEDEN: New York’ta düzenlenen "I Love Turkish Leather" (Türk Derisini Seviyorum) deri fuarında sorularımızı yanıtlayan Lemi Tolunay, Türkiye’de hükümetin ısrarla uyguladığı düşük kur, yüksek faiz politikasının tüm sektörlerdeki gibi deride de üretimi yaraladığını kaydetti ve bu politikanın devam etmesi halinde işlerin zorlaşacağını söyledi. 2006 yılında 1.18 milyar dolar olan deri ihracatının yüzde 5.4 artışla 2007’de 1.3 milyar dolara çıktığını belirten Tolunay, artışın sanal ve parite kaynaklı olduğunu vurguladı. 2006’da 150 milyar dolar büyüklüğe ulaşan dünya deri ticaretinden Türkiye’nin aldığı pay ise 1.3 milyar dolar. Tolunay bu rakam için "Bir damla bile değil. Yüzde 1’in altında pay alıyoruz. Payımız en az yüzde 3-5 olmalı. Deri ihracatının Türkiye’nin toplam ihracatı içindeki payı da küçük. 1980’de aldığımız pay yüzde 4’tü. Şimdi aynı payı alsak 4 milyar dolar ihracatı aşarız" diye konuştu.
İTALYA VE İSPANYA ŞANSI: Tolunay, teknoloji ve altyapı açısından Türk deri sektörünün çok gelişmiş olduğunu hatırlatarak, emek yoğun sektörün hiçbir zaman bant üretimine geçemeyeceğini, istihdam yaratan sektörün kıymetinin bilinmesi gerektiğini söyledi. Deride tüm dünyada söz sahibi olan İtalya ve İspanya’nın üretimden çıkmaya başladığını ve Türkiye’de üretime sıcak baktıklarını anımsatan Tolunay "Bunlar yüksek maliyetlerden kaçıyorlar. Bu şansı değerlendirmeliyiz ama bizdeki maliyetler bu hızla artarken çok zor. Üretim maliyetleri bu şansı kullanmamıza izin vermiyor" dedi. Tolunay şöyle devam etti: "Dünyaca önemli firmalarla işbirliği yapmak sektöre nefes aldırır. Prada, Coach, Samsonite gibi şirketlere üretimi fason gibi görmemek lazim. Sinerji yaratan işbirlikleri bunlar. Ve sektörü rahatlatır, geliştirir."
Mobil ve cnbc’nin logo tasarımcısı Türk derisine etiket tasarlayacak
DERİ Tanıtım Grubu’nun (DTG) önce Türkiye’yi daha sonra Türkiye’ye gelen yabancıları hedef alan tanıtımlarının ardından üçüncü aşamada ABD’deki tanıtımlara yöneldiğini hatırlatan Lemi Tolunay şöyle konuştu: "Dördüncü aşama olarak ise Türkiye’deki tüketiciyi Türk malı konusunda bilgilendirmeye yönelik bir etiket çalışmamız olacak. Mobil’in ve cnbc’nin tavuskuşu logosunu tasarlayan ABD’li Ivan Chermayoff, bizim için bir logo tasarlayacak. Chermayoff, Türkiye’de de Arçelik, Opet ve Koçbank-Yapı Kredi Bankası birleşmesinden sonraki logoyu tasarladı. Şubat sonuna kadar seçenekleri sunacak."
Deri geleneksel işimiz, gözden çıkarmayalım
EGE Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Jak Galiko dericiliğin Türkiye’de yüzyıllardır süren geleneksel bir iş olduğunu, binlerce kişinin geçim sağladığını belirterek, özellikle ayakkabı üretim ve ihracatına odaklanılması gerektiğini söyledi. Sovyetler Birliği’nin dağılmasıyla artan Rusya ihracatının sektörün pazarlama becerilerini geliştirmesini engelediğini aktaran Galiko şöyle konuştu: "Bunun nelere mal olduğunu şimdi görüyoruz. Deri üretme tabakhane işi Türkiye’de mükemmel. Bunu istediğin yere sat; döşeme, ceket, çanta, ayakkabı yapsınlar. Ne yaparsa yapsınlar ama deriyi Türkiye’den alsınlar. Bu politikayla ülkemizin deri ihracatı artar. Ülkemiz de dericimiz de buna láyıktır. Sektörün yaşaması için ihracat şart. 2008’in ilk 3-4 ayından sonra ihracatçı yükleri kaldıramayacak hále gelecek. Kárlılık yok. Daha ne kadar cepten yiyebiliriz? İhracatımızın Türk lirası karşılığı sürekli düşüyor. Bu da bizi zarara sürüklüyor. 2007 son yıldı. Şimdi ya zam yapacağız ya zarar edeceğiz. Ancak fiyat yükseltmeyi bırakın, yabancılar indirim istiyor. Deri sektörünü gözden çıkarmayalım."
New York’taki fuarı moda haftasında yapalım
EGE Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Jak Galiko, New York’ta bu yıl ikincisi düzenlenen Türk Deri Fuarı’nın daha çok ziyaretçi çekebilmesi için şubat ayında gerçekleştirilen New York Moda Haftası ile aynı tarihlerde yapılmasını önerdi. Galiko "Fuarda sorun insanları çekmek. Ben insanları çekmek için yeterli imaja sahip değilsem, başka bir aksiyondan nasiplenebilirim. New York Moda Haftası’na gelenlerin az bir kısmını çeksek yeter. Böylece daha etkili bir tanıtım yapabiliriz" dedi.