Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2007 00:00
Türkiye’de alışveriş merkezlerinin (AVM) sayısı 179’a ulaşırken, hızla büyüyen sektöre yeni yerli yatırımcılar gibi yabancılar da ilgi gösteriyor.
Şu anda 50 AVM’ye sahip olan yabancıların tüm AVM’ler içerisindeki payı yüzde 28. Daha çok yeni projeler geliştirerek varlığını gösteren yabancı yatırımcının gelecek yıllarda büyük satın almalar yapması da bekleniyor.
TÜRKİYE’de sayısı 179’a ulaşan alışveriş merkezlerinin (AVM) 50’si yabancı sermaye tarafından yapılmış ya da satın alınmış durumda. Türkiye’de AVM yatırımı yapan yabancı sermayeli şirketler arasında en çok Alman Metro Group, Hollandalı Corio, Fransız Carrefour, Multi Turkmall ve Krea dikkat çekerken, yeni yabancı oyuncuların girmesi de bekleniyor. Gelecek 5 yılda yapılacak 12 milyar dolar değerindeki AVM yatırımlarının yüzde 50 kadarının yabancı şirketlerce gerçekleştirilmesine kesin gözüyle bakılıyor.
KİMİN KAÇ AVM’Sİ VAR: Türkiye’de AVM yatırımı yapan yabancı sermayeli şirketlerin en eskilerinden biri Fransız Carrefour. Türkiye’de Sabancı Holding ile ortak olan Carrefour’ın AVM sayısı 11. İngiliz Tesco’nun Kipa’yı almasıyla sürdürdüğü Kipa AVM’lerin sayısı da 13’e ulaştı. Metro’nun M1 ve Meydan olarak 5, Real olarak 3; Corio’nun 8; Krea’nın 4 AVM’si, Ece Group’un 2, Prestige Mall’u alan Quinn’in ve St. Martins Property’nin 1’er AVM’si var.
SATILAN AVM’LER: AVM’lerin hızla Türkiye’ye yayılması ve önemli bir yatırım aracı olarak görülmesinin ardından pek çok yerli yatırımcı gibi yabancı yatırımcı da sektöre ilgi göstermeye başladı. Bazı yabancı şirketler sıfırdan proje geliştirirken, bazıları da tamamlanmış AVM’leri satın almaya koyuldu. Bu kapsamda en çok dikkat çeken satın almalar arasında Hollandalı Corio’nun 2005 yılında Akmerkez’in yüzde 46.9’una 192 milyon dolar ve Kuveyt devletinin İngiltere merkezli gayrimenkul şirketi St. Martins Property’nin İstanbul Cevahir’e 750 milyon dolar ödemesi sayılabilir. İrlandalı Quinn Group da Bahçeşehir’deki Prestige Mall’ü 55 milyon dolara satın almıştı.
SATIN ALMIYOR, YAPIYOR: Yabancılar Türkiye’de AVM’leri satın almaktan çok, sıfırdan yatırım yapmakla ilgilendi. Bunda AVM’lerde belli standart ve altyapının aranmasının etkisi büyük. Fakat gelecek günlerde yabancıların AVM’leri satın almak yönünde daha aktif davranması da bekleniyor.
DEVAM MESAJI VERDİLER: Türkiye’de yatırımı bulanan veya yatırıma yeni soyunmuş bütün yabancı şirketler ’AVM yatırımlarına devam’ mesajı veriyor. 15 ülkede 90’dan fazla AVM yöneten ve Türkiye’de Espark AVM’ye sahip olan Ece Group Yönetim Kurulu Başkanı Alexander Otto, Türkiye’de 5 yıl içinde 1 milyar dolarlık yatırım planladıklarını açıklamıştı. Uluslararası gayrimenkul şirketi Redevco’nu COO’su Jaap Gillis, Türkiye’de ilk aşamada 1 milyar Euro’luk yatırım gerçekleştireceklerini bildirmişti. İstanbul Cevahir’i satın alan St. Martins Property ise önce Cevahir’i toparlayıp sonra başka yatırımlarla ilgileneceklerini söylemişti. Prestige Mall’ün yeni sahibi Quinn Group da Türkiye’de yatırıma devam edeceklerini duyurmuştu.
Altın günleri artık AVM’lerde yapılıyorALKAŞ Alışveriş Merkezleri Danışmanlık şirketinin sahibi Avi Alkaş, alışveriş merkezlerinin (AVM) ticari kuruluşlar olmalarının yanında sosyal boşlukları da büyük oranda doldurduklarını söyledi. AVM’lerin özel sektör girişimi olmalarına rağmen, belediyecilikte muhteşem bir performans sergilediklerini vurgulayan Alkaş, "Şehir meydanları yerlerini AVM meydanlarına, avlularına, koridorlarına bıraktı. Şehirleşmedeki eksiklikleri AVM’ler gideriyor. Buluşma, sosyalleşme ortamı sunuyor. İnsanlar AVM’lerde buluşup, yürüyor, sinemaya gidiyor,
yemek yiyor" diye konuştu. Alkaş, kafelerde buluşan kadınların ev yerine altın günü mekanı olarak AVM’leri tercih etmeye başladığını belirten Alkaş, "Olivium Zeytinburnu’na bir ışık gibi doğdu, çehreyi değiştirdi. Sosyal sorumluluk projeleriyle de AVM’ler önemli" dedi.
Redevco’nun 5 kentte 6 projesi var
ULUSLARARASI gayrimenkul şirketi Redevco’nu COO’su Jaap Gillis, Türkiye’de ilk aşamada 1 milyar Euro’luk yatırım gerçekleştireceklerini açıklamıştı. Redevco; Ankara, Erzurum’da birer AVM’nin temelini attı ve Edirne’de bir, Manisa’da iki AVM için arsa alımını tamamladı, Ümraniye’de bir iş merkezi aldı.
Krea, 500 milyon dolar yatırdıKREA Gayrimenkul İcra Kurulu Başkanı Hakan Kodal, Neo ve Neo City markası altında Krea’nın Türkiye’de 4 AVM yatırımı olduğuna dikkat çekerek şunları söyledi: "Birini satın aldık, 3’ünü kendimiz geliştirdik. Bugüne kadar yaptığımız yatırım 500 milyon dolara ulaştı. Daha çok geliştirme projeleriyle ilgileniyoruz. Türkiye’de şu anda yavaşlasa da AVM’ler gelişimine devam edecek. Bazı bölgelerde aşırı rekabet var. Lokasyon, konsept, mağaza karması, yönetimi iyi olanlar hayata geçecek ve ayakta kalacak. Anadolu’da da rekabet artıyor. İstanbul’da bazı bölgeler doldu. Seçici olmak gerek."