Vur, kır, parçala... Vee stop!

Güncelleme Tarihi:

Vur, kır, parçala... Vee stop
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 08, 2010 00:00

Genco Ülgen, Türkiye’de az bulunan bir işe sahip: O bir dövüş koreografı. Filmlerde seyrettiğimiz vurdu-kırdı sahnelerini yönetiyor, oyuncuların birer samuray ustalarına dönüşmelerini sağlıyor. Battle II isimli kısa filmi Los Angeles Aksiyon Filmleri Festivali’nde ‘En İyi Dövüş Koreografisi’ dalında aday oldunca artık yıllardır yaşadığı Kanada’dan ülkesine dönmeye karar verdi. Şimdi tek amacı var; Türkiye’de başarılı bir aksiyon filmi endüstrisi oluşturmak

Genco Ülgen, çocukluğunu kung-fu filmleri izleyip, Van Damme ve Jackie Chan’e hayran olarak geçirdi. Aksiyona olan ilgisini bir çocukluk hevesiyle bırakmadı, bu işi meslek edinmeye karar verdi. İlk iş, Uzakdoğu sporlarını öğrendi. Karate, aikido, aklınıza ne gelirse... Sonra bu deneyimi sinemayla birleştirmek için Kanada’ya gitti. Kanada’da Film ve Video Prodüksiyonu okudu. Stajınıysa orada bu işlerle uğraşan ustaların yanında yaptı. Son Samuray, X-Men, Fantastik Dörtlü gibi filmlerin dublaj yönetmeni, ‘Blade 3’ filmi için Jessica Biel’i eğiten Brain Hoo ile ortak çalışmalarda bulundu.
Uzun yıllar yurtdışında yaşayan Genco Ülgen, amatör oyuncularla ve sıfıra yakın bir bütçeyle çektiği kısa filmi ‘Battle II’, Los Angeles Aksiyon Filmleri Festivali’nde ‘En İyi Dövüş Koreografisi’ dalında aday olduktan sonra, 34 yaşında ülkesine geri döndü. Hem de yönettiği dövüş sahnelerinden daha zorlu bir mücadele için: Amacı Türkiye’de başarılı bir aksiyon filmi endüstrisi oluşturmak. Ülgen’e göre, bu sektörün şimdiye kadar gelişmemiş olmasının iki nedeni var: “Türk sinemasında komedi ve dramada çok güçlüyüz ama bazı konulara da hiç değinilmedi. Korku filmi, uzay filmi çok az. Aksiyon filmleri neredeyse hiç yok. Bunun nedeni öncelikle bütçe. İkinci nedense, bu işi yapacak ekibin eksikliği. Bina veya araba patlatma gibi sahneleri çekmeye alışık kimse yok. Öyle olunca da filmlerin aksiyon seviyesi sınırlı oluyor.”

DIŞA BAĞIMLI ENDÜSTRİ

Ülgen, ekip sorununun sorumlusunun biraz da yapımcılar olduğunu söylüyor: “Bir sahne çekilmesi gerektiği zaman yurtdışından ekip getirmeyi tercih ediyorlar. Bu yüzden bizde devamlı dublörlük yapan kimse olmuyor. Dublörler, bir yandan bu işi yaparken diğer yandan başka işlerle uğraşıyorlar; taksici, lokantacı, tezgahtar... Sadece, senede iki veya üç defa film çekildiğinde sete geliyorlar. O zaman da kendilerini geliştiremiyorlar tabii.”
Ekip ve bütçe hazır olduktan sonra da iş bitmiyor. Dünya çapında başarılı olacak bir Türk filmi için yönetmenin, sadece Türkleri değil, tüm dünyadaki izleyiciyi düşünmesi gerek. Ülgen, yurtdışında başarılı olabilecek bir filmin projesini geliştirmeye başlamış bile: “Türkiye’de doğup büyümüş ve yurtdışında hiç vakit harcamamış bir yönetmen, dışarıdaki izleyicinin ne istediğini bilemez. Bu nedenle de başarılı olamaz. Benim, Amerika’da göstermek için hazırladığım bir aksiyon projem var. Türkiye’de, tümüyle Türk bir ekiple çekmek ve böylece bizden de yurtdışı pazarlarında başarılı olacak bir film çıkabileceğini göstermek istiyorum.”

KENAN AKSİYONU KALDIRIR

Finansman ve yapımcı bulduğu takdirde çalışmak istediği isimlerin başında Cem Yılmaz ve Mahsun Kırmızıgül geliyor: “Duyduğum kadarıyla Cem Yılmaz’ın ‘Yahşi Batı’ tarzında, Uzakdoğu sahneleri de içerecek yeni bir film projesi varmış. Böyle bir ortaklık içine girersek filmin komedi tarafını Cem Yılmaz, aksiyon kısmını da ben alırım. Çok başarılı bir proje çıkartırız. Mahsun Kırmızıgül’ün de çok iyi bir aksiyon yönetmeni olabileceğini düşünüyorum. Sette, ekibini dinleyen bir insanmış. Çünkü bu sahnelerde her zaman bir sakatlık tehlikesi var. Bunu engellemek için dövüş koreografına güvenmeli, bazı masrafları gözden çıkarmalı.”
Genco Ülgen, oyuncu olarak da Kenan İmirzalıoğlu’nun iyi bir seçim olacağını söylüyor: “Biraz antrenmanla, bu işi kaldırır. Aksiyon, tanımı nedeniyle biraz agresif bir olay. Bu yüzden agresif görünen aktörleri tercih ediyorum. Hem iyi oyunculuk, hem de iyi aksiyon koreografisi varsa, o filmi çok iyi satarız. “
Şu anki yapımlar arasında en başarılı bulduğu film, ‘Kurtlar Vadisi’. Ülgen, film için “Türkiye’de daha önce yapılmamış bir aksiyon örneği. Başarılı” diyor ama sonuna da ekliyor: “Yine de daha iyisi yapılabilir.”

YÜZ DIŞINDA VÜCUDUN HER YERİNE GERÇEKTEN VURUYORUZ

Dövüş koreograflarından oyuncuları eğitmeleri de bekleniyor. Örneğin ‘Matrix’ filminde Keanu Reeves ve Carrie Anne Moss’un dövüş sahneleri için Hong Kong’dan 20 kişilik bir ekip geldi, oyuncular üç ay çalıştırıldı. Aksiyon filmlerinin ustası Jackie Chan gibi isimlerse, filmin hem yönetmenliğini hem de dövüş koreografisini yapıyor. Dövüş koreografisi, dans koreografisi gibi. Hareketler uyum içinde olmalı. Çoğunlukla, yüz dışında vücudun her yerine gerçekten vuruyoruz. Bazı sahnelerde oyuncudan istediğimiz sahneyi alabilmek için yüzde yüz bir darbe gerekiyor. Her şeyi sahte yaparsanız gerçekliği gölgelersiniz. Tabii mutlaka içe bir koruma giysisi giyiliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!