Vitrin yapmak için beyin fırtınası koparıyorlar

Güncelleme Tarihi:

Vitrin yapmak için beyin fırtınası koparıyorlar
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 13, 2004 00:00

Son yıllarda ünlü maÄŸazalar vitrin ve iç mekan düzenlemelerine ayrı bir özen gösteriyor. Görsel tasarım ekipleri kuruyor, bütün ÅŸubelerdeki vitrinleri tıpa tıp aynı ÅŸekilde düzenliyorlar. Müşterinin maÄŸaza içindeki ruh hali ve satışlar üzerinde önemli etkisi olan vitrinler, modadaki genel trendlere baÄŸlı olarak çok deÄŸiÅŸti. Åžimdi gayet yalınlar ve her vitrinin belli bir konusu var.Mankenlerin de duruÅŸları, yüz ifadeleri, hatta bakışları bile deÄŸiÅŸti. Bu alan geliÅŸtikçe, görsel sunuma yönelik yarışmalar da yapılmaya baÅŸlandı. Biz de, BirleÅŸmiÅŸ Markalar DerneÄŸi'nin düzenlediÄŸi 2003 MaÄŸaza ve AlışveriÅŸ Merkezi Yılbaşı Tasarım Yarışması'nda maÄŸaza kategorisinde birincilik ödülünü alan Çarşı maÄŸazaları görsel tasarım ekibi baÅŸkanı Nufer Altınbulak'la vitrincilik üzerine konuÅŸtuk. Yılbaşı, Sevgililer Günü, Anneler Günü gibi özel günler için konulu vitrinler yaparken nelere dikkat ediyorsunuz?- Yıl içinde altı kere vitrin deÄŸiÅŸtiriyoruz. Ä°kisi indirim, diÄŸerleri de sezon ve yılbaşı vitrinleri. Arada önemli gün vitrinleri de tasarlıyoruz tabii. Hepsini tasarlarken önemli olan müşteriyi içeri çekecek ilginçliÄŸi yakalayabilmek. Müşterinin dışarıda olan dikkatini maÄŸazaya yönlendirebilmek. Vitrindeki temayı bozmamak, bunu içeride de sürdürmek önemli. Vitrinlerin artık ayrı ayrı hikayeleri var. Ä°yi hazırlanmış vitrinin satışı artırıcı etkisi oluyor mu?- MaÄŸaza içindeki tüm görsel düzenlemeler sessiz satış danışmanlarıdır aslında. Geçen yıl yaptığımız, Ä°nceltici Günleri ve Sıcak Yaz baÅŸlıklı düzenlemelerde satışı artırıcı etki tespit ettik. Bu düzenlemeleri yaptıktan sonra, geçen yıla oranla satışlar beÅŸ kat artmıştı. Dolayısıyla görsel ekipmanlarla desteklenmiÅŸ iyi bir vitrin hem içeri giren müşteri sayısını, hem de satışları artırır. Ama, müşteri belki o düzenlemler yapılmasa da içeri girecek, o ürünü alacaktır, bunu kesin olarak bilemeyiz. Ama ortamın kiÅŸinin ruh hali üzerindeki olumlu etkisi alışveriÅŸi de destekler.Yurtdışıyla kıyaslandığında vitrin düzenlemede ne durumdayız?- Bu çok da mukayese edilmesi mümkün olan bir konu deÄŸil. Çünkü bizim yaptığımız iÅŸin, görsel sunum diye bir eÄŸitimi yok ÅŸu anda. Vitrin düzenleme sektöründe çalışan herkes alaylı. Sizin Türkiye'de yaptığınız bir vitrin, yeteneÄŸiniz, yaratıcılığınız, ya da o an aklınıza gelen ilginç bir fikir sayesinde, dünyanın hiçbir yerinde göremeyeceÄŸiniz süper bir tasarım ortaya çıkabilir. Bu iÅŸ, tasarımcının becerisine baÄŸlı, dönemlik baÅŸarılara dayanıyor. Ama belli standartları da var. Kendi müşterinizin özelliklerini bilmek ve onun ihtiyaçlarını karşılayabilmek önemli. Bizim yaptıklarımız öyle çok yaratıcı ÅŸeyler deÄŸil. Yalnızca müşterinin kendisini iyi hissetmesini saÄŸlamaya çalışıyoruz. Türkiye'de firmalar bunun önemini fark etmeye, görsel düzenleme konusunda organize olmaya baÅŸladılar. Dünyadan hiç de geri deÄŸiliz, çünkü becerimiz var.VitrinciliÄŸin her yıl deÄŸiÅŸen trendleri var mı? - Vitrincilik, birçok alan gibi, son yıllarda minimalizmin etkisi altında kaldı. Önceden, hem bizde, hem de yurtdışında yalnızca mankenler kullanılıyordu vitrinlerde. Mankenlerin üstlerine kıyafetler giydiriliyordu, o kadar. Yeni bir ÅŸeyler üretme isteÄŸi, yan ürünleri, objeleri vitrine soktu. Mesela, vitrinci tabir edilen insanlar vardı. Çoraplarıyla vitrine girer, çekiçle, çiviyle vitrin yaparlardı. Åžimdi çok daha önem veriliyor bu iÅŸe, daha modern, yalın ÅŸeyler üretilmeye çalışılıyor. Artık bu iÅŸin tasarımcıları var. Tasarım için beyin fırtınası yapan ekipleri var. Bir markanın tüm maÄŸazalarının vitrinlerini yapıyorlar. Artık dünyanın her yerinde bu iÅŸi yapan insanlar, aynı dili konuÅŸur oldu. Yani, ABD'de, Avrupa'da bu iÅŸ nasıl yapılıyorsa, bizde de öyle yapılıyor.Mankenler de deÄŸiÅŸti mi? DuruÅŸları, ölçüleri, ifadeleri filan...- Vitrinler artık belli bir yaÅŸam tarzını yansıtıyor. Bu sebeple, yıllar içinde vitrin mankenleri de çok deÄŸiÅŸti. Vücutları, duruÅŸları hatta bakışları bile. Spor, günlük ya da klasik kıyafet grupları için farklı vücut tiplerinde mankenler var. Spor kıyafet için kaslı vücutlu bir manken kullanılıyor ama mesela takım elbise giydirilecek manken çok kaslı olmamalı. Bu sene baÅŸsız manken trendi vardı, biz de bolca kullandık bunlardan.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!