Oluşturulma Tarihi: Nisan 08, 2008 00:00
Babaları bakkal, kendileri toptancı olan 6 kişinin 10 yıl önce İstanbul’da kurduğu Uyum Gıda, küresel hipermarket devlerinin karşısına ’kahraman bakkal’ olarak çıktı.
29 Uyum açan İskender Keleş ve arkadaşları, Ankara’da benzer bir yapılanmayla ortaya çıkan Makro Marketleri’yle de birleşince 675 milyon YTL cirolu, 4 bin 360 kişilik istihdama sahip dev parakendeci doğdu.
KÜRESEL perakendecilerin hızlı giriş yaptığı Türkiye pazarında ’bakkal ve toptancı’ kalarak rekabet edemeyeceğini düşünen 6 bakkal toptancısının 10 yıl önce kurduğu Uyum Gıda İhtiyaç Maddeleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Uyum Gıda), kendileri gibi Ankara’da Makro marketler olarak örgütlenen yerel bir oluşumla evlenince ortaya 675 milyon YTL cirolu 4 bin 360 kişilik istihdama sahip dev bir perakendeci çıktı. 2008’de 1 milyar YTL ciro hedeflediklerini söyleyen Uyum Gıda Yönetim Kurulu Başkanı İskender Keleş, Makro ile birleşme için hukuki süreci bu yıl tamamlayacaklarını, yönetim kurulu başkanının da Şeref Songör olacağını belirtiyor.
BAKKALLIKTAN GELDİK: İskender Keleş, küresel perakende devleriyle rekabet edebilmek için çıktıkları yolda ilerlemeye devam edeceklerini söylüyor ve şöyle başlıyor anlatmaya: "Bizler babadan bakkalız. Mesela benim babam 1941’de Antalya Akseki’den İstanbul’a gelmiş ve bakkallığa başlamış. Mehmet Akyüz’ün babası da 1970’lerde Sivas Hafik’ten gelmiş ve o da bakkallıkla başlamış. Ortak olarak yola çıktığımız diğer arkadaşlarımızın da 2007 Eylül’ünde birleşme kararı aldığımız Makro marketlerin ortaklarının da geçmişinde bakkallık var."
RAMTOP OLMADI, UYUM OLDU: İskender Keleş, Rami’de toptancılık yaparken, Mehmet Akyüz ve kardeşleriyle çok ortaklı bir başka projede tanıştıklarını söylüyor. Keleş, "75 tane Rami esnafı bir araya gelmişti 1993’te ve çok ortaklı Ramtop’u kurmuştuk. Rami toptancılarının kurduğu bu şirket amacına ulaşamadı. Orada da hedef büyük bir şirket olmaktı. Ancak çok kalabalık olmanın sonucu başarı yakalayamadık. Çünkü ülkemizde ortaklık kültürü çok gelişmiş değil. Birkaç sene orada çalıştık. Baktık gördük ki kafa yapılarımız çok farklı. Bu işten vazgeçtik ve kafa yapımız aynı olan arkadaşlarla ’kendimiz ayrı bir şirket kuralım ve perakendeye girelim’ dedik. Uyum’u 1998 6 ortakla kurduk" diyor.
KRİZDE BÜYÜDÜ: 5’i Ramtop’tan biri dışardan 6 ortakla ilk Uyum hipermarketi Başakşehir’de açtıklarını söyleyen İskender Keleş şöyle konuşuyor: "Başakşehir’de 1500 metrekarelik bir Uyum açtık. Birçok şeyi yolda öğrendik. Biraz bocaladıktan ama daha sağlam bir yapıya da kavuştuk. Arkasından Bağcılar’da bir tane daha açtık. Başlangıçta giderlerin çokluğundan dolayı fazla para kazanamadık ama Uyum’ların sayısını artırdıkça toparlandık. 2001 krizinde ise daha atak olduk. Çünkü bu kriz bize yer kiralamada çok büyük kolaylıklar getirdi. Çok iyi yerlerde Uyum’lar açmayı başardık."
90 Makro’yu 30 Uyum’la birleştirip büyüdük
UYUM Gıda Yönetim Kurulu Başkanı İskender Keleş, Ankara’da yaygın Makro marketleriyle, evliliklerini de şöyle anlatıyor: "Makro’da kendi kültürümüze uygun bir yapı bulduk. Onlar da bizim gibi yola çıkmışlar. Önce Ankara’da Perakendeciler Derneği’ni kurmuşlar ve güç birliği yapmışlar. Şimdi bu dernek de bütün Anadolu’da örgütlendi ve bir federasyon kuruldu. Makro yöneticileriyle birlikte çalışınca ortak olma kararı aldık. Makro Ankara’da 60’tan fazla şubesi olan bir zincirdi ve Nazar marketlerini de alınca daha da büyüdüler. Biz el sıkıştıktan sonra Afra’lar da alındı. Şimdi yeni şirketimizin adı Makro oluyor. 90 Makro, 30 Uyum birleşti. Onlar hisse olarak bizden daha büyükler. Alışveriş merkezlerimiz Uyum olarak kalacak. 6 tane alışveriş merkezimiz var. Bu ortaklıkla 2007 ciromuz 675 milyon YTL oldu. 2008 hedefimiz 1 milyar YTL, 120 şube, 4.360 çalışan ile yolumuza devam edeceğiz. Bize katılmak isteyen zincirler de var. Bazılarını ortak alabiliriz, satın almalar da olabilir."