Oluşturulma Tarihi: Ekim 12, 2007 00:00
UN Ro-Ro’nun yüzde 97.6’sını 910 milyon Euro’luk toplam değer üzerinden alan dünyanın önde gelen fonlarından KKR’nin ortağı John Pfeffer, "Satış konusunda ortaklar arasında çıkan tartışma bizi hiç olumsuz etkilemedi. Asla çekilmeyi düşünmedik. Tartışmalar Türkiye’ye olumlu bakışımızı da bozmadı. Türkiye’de yeni yatırımlar için fırsatlara hep bakacağız" dedi.
TÜRKİYE’nin Ro-Ro taşımacılığındaki lider ismi U.N Ro-Ro İşletmeleri A.Ş.’nin yüzde 97.6’sını 910 milyon Euro’luk (1.3 milyar dolar) toplam değer üzerinden satın alan özel sermaye fonu Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR), Türkiye’de Tekel Sigara dışında sektör ayrımı yapmadan yatırımlara devam edeceğini açıkladı. KKR’nin ortaklarından John Pfeffer, Türkiye’de yeni yatırımlar için fırsatları değerlendireceklerini söyledi.
ELEKTRİK DAĞITIMI: Sağlığa zararlı tütün ve sigara gibi sektörler hariç, hemen hemen her alana yatırım yapabileceklerini belirten Pfeffer, "Türkiye’de yatırım için fırsatlar olacak. Hem özelleştirmelerden hem de özel sektörden satın almalar yapabiliriz. Türkiye’de elektrik dağıtım ihaleleriyle ilgilenebiliriz" dedi.
SABAH VE ATV İHALESİ: "Sabah ve ATV satışıyla ilgilenecek misiniz" şeklindeki bir soruya ise Pfeffer, Almanya’daki yeni yatırımlarını kastederek, "Medya sektöründe de varız. Dünyada medya sektörüyle ilgileniyoruz. Ancak, Türkiye’de bu konuda ne yapacağımız hakkında spesifik bilgi veremem" yanıtı verdi.
İLK DOĞRUDAN YATIRIM: Türkiye’de U.N Ro-Ro’nun ilk doğrudan yatırımları olduğunu belirten KKR ortağı John Pfeffer, şöyle konuştu: "Türkiye ile Avrupa arasında ticaretin büyümeye devam edeceğine ve U.N Ro-Ro’nun bu büyümedeki önemli rolüne inanıyoruz. U.N Ro-Ro’nun gelecekteki başarısı, yüksek kaliteli ve güvenilir hizmetleri rekabetçi fiyatlarla sunmasına, yeni gemilere yapacağı kapasite yatırımlarına ve hizmet verdiği taşımacılarla ihracatçıların başarılarına katkıda bulunmasına dayanıyor."
ASLA ÇEKİLMEYİ DÜŞÜNMEDİK: U.N Ro-Ro’da hisse satışıyla ilgili yaşanan tartışmalar ve ihracatçıların KKR’ye satışa karşı çıkmalarıyla ilgili John Pfeffer, şöyle konuştu: "Hiçbir zaman geri çekilmeyi düşünmedik. Hissedarların özel durumları nedeniyle yaşanan tartışmalar gayet normal. Biz şeffaf bir süreç geçirdik ve iyi bir teklif verdik. Asla vazgeçmeyi düşünmedik. Her satış her işlem ülkelere göre farklılıklar taşır. Bu deneyimimiz Türkiye’ye bakışımıza olumsuz yansımayacak. Türkiye’de yatırımlara devam edeceğiz."
BU YATIRIMI KÜÇÜMSEMEYİN: "Dünyada yaptığınız 10 milyar dolarlık satın almaların yanında Türkiye’deki ilk yatırımınız oldukça küçük" yönündeki değerlendirmemize Pfeffer şöyle karşılık verdi: "Türkiye’deki bu ilk yatırım bizim için son derece önemli. Çok iyi bir fiyat verdik. Bahsettiğiniz şirketler çok büyüktü ve biz onları bir konsorsiyumla birlikte satın aldık. Fakat U.N Ro-Ro’yu tek başımıza satın aldık. Asla küçümsenecek bir yatırım değil."
Karayolu gibi bir rakibimiz var, fiyatlara özen gösteririz
JOHN Pfeffer, "UN Ro-Ro’yu KKR’nin almasıyla birlikte nakliye ve ihracat sektöründe, ro-ro taşıma fiyatları yükselebilir kuşkusu oluştu. Sizin fiyatlar konusunda tavrınız ne olacak?" sorusunu şöyle yanıtladı: "UN Ro-Ro’yu piyasanın tekeli gibi görenler var ama bu yanlış. Çünkü, Türkiye’deki taşımacılığın sadece yüzde 37’sini UN Ro-Ro yapıyor, gerisi, yani yüzde 63’ü karayolundan sürüyor. Karşımızda karayolu gibi bir rakip varken, kendimizi vuracak adım atmayız."
149 milyon Euro borç, 200 milyon Euro’luk sipariş var
KKR’nin ortağı John Pfeffer, sorular üzerine UN Ro-Ro’nun daha önce sipariş verdiği 4 gemiden ikisinin 2008 ve 2009’da hizmete gireceğini, 2010 sonuna kadar diğerlerinin de geleceğini vurguladı. Pfeffer, bunların toplam değerinin 200 milyon Euro’yu bulacağını vurguladı. Pfeffer, UN Ro-Ro’nun 149 milyon Euro’luk borcunu da devraldıklarını vurguladı.
Ekonomi tarihine geçtik
U.N Ro-Ro CEO’su Cüneyt Solakoğlu, KKR’yle yapılan anlaşmanın, Türkiye’de değeri 1 milyar doları geçen ilk özel sermaye fonu (private equity) satın alma işlemi olarak bir dönüm noktası niteliği taşıdığının altını çizerken şunları söyledi: "U.N Ro-Ro son yıllarda uluslararası saygınlığı olan, finansal açıdan güçlü ve başarılı bir Türk şirketi haline geldi. KKR’ın küresel operasyonel ve finansal uzmanlığını da arkamıza alarak U.N Ro-Ro’yu daha da büyütüp geliştirebiliriz. Türkiye’de sektörel bazda ortaklıklarda bu büyüklükte olanı Türkiye’de hiç gerçekleşmedi. Türk ekonomi tarihinde yerimiz aldık."
Peri masalı gibi bitti herkese bir elma düştü
CÜNEYT Solakoğlu, kamuoyunda bir süredir çok tartışılan hisse devri anlaşması için "Bu bir peri masalı, herşey peri masalı gibi başladı ve peri masalı gibi bitti" dedi. Solakoğlu, "UN Ro-Ro’yu kár amaçlı kurmadık. Çağdaş bir nakliye hizmetine kavuşmak için, şartlar yüzünden kurduk. 14 yılı önce 48 nakliyeci kapanan yollarına çare olarak kurdu. Bu kişilerin işi ro-ro değil, nakliyecilikti. Hisselerini iyi bir fiyata sattılar. Bundan sonra kendi asıl işlerine odaklanabilecekler. Hissederların yüzde rızasıyla şimdi uluslararası bir kuruluşa devrediyoruz. Bundan daha güzel bir peri masalı olamaz. Herkes muradına erdi. Tüm tarafların başına elma düştü. Gökten üç elma düştü. Birisi UN. Ro-Ro ortaklarının, diğeri dış ticaret yapanların, diğeri de KKR’nin başına" diye konuştu.
2.5 yıl süreyle ro-ro şirketi kurmak yok
CÜNEYT Solakoğlu, KRR ile yapılan anlaşmaya göre şirkette yönetimin iki yıl değişmeyeceğini, U.N Ro-Ro yönetiminih deneyim ve bilgisinden yararlanılacağını söyledi. Solakoğlu, UN Ro-Ro hisselerini satan ortakların 2.5 yıl süreyle bu şirkete rakip işlere giremeyeceğini vurguladı.
Komisyon ödense lisansımız giderdi
UN Ro-Ro’nun KKR’ye satışında Cüneyt Solakoğlu ve Erol Soylu’ya komisyon ödeneceği iddialarının sorulması üzerine, Citigroup’tan Çağlayan Çetin ile Morgan Stanley’den Ali Burçin Özdemir, "Kurumlarımızın ortada komisyonların döndüğü bir operasyona aracılık etmesi asla söz konusu olamaz. Böyle bir işin içinde olsak kurumlarımız anında lisanslarını kaybederler" dedi.
90 bin sayfa doküman hazırladık 2000 yazılı soruyu yanıtladık
HİSSE devrine aracılık yapan Citigroup’un Türkiye Yatırım Bankası Bölümü Başkanı Çağlayan Çetin, "Bilgi odası için elektronik ortamda 90 bin sayfalık doküman hazırladık. U.N Ro-Ro ile ilgili her türlü ticari ve hukuksal bilgi içeriyordu bu dokümanlar. Bunun yanında ilgililerin 2000 yazılı sorusunu yanıtladık" dedi.