Ucuza Lagerfeld

Güncelleme Tarihi:

Ucuza Lagerfeld
Oluşturulma Tarihi: Kasım 20, 2004 00:36

Yaklaşık bir haftadır Avrupa televizyonlarında uzun, siyah beyaz bir reklam filmi yayınlanıyor. Şık mekanlardaki şık insanlar fısır fısır konuşuyor, kimse duyduklarına inanamıyor. Dramatik bir müzik eşliğinde ara sesler ‘Erkek koleksiyonu da varmış, parfümü de...’ diye fısıldıyor.

Son karelerde, şık beylerden biri dayanamayarak, birkaç masa ileride oturan Karl Lagerfeld’e ‘Bu doğru mu Karl’ diye bağırıyor. Müzik susuyor, herkes dikkat kesiliyor ve cevap geliyor: Evet, doğru. Arkadaşı hayretle devam ediyor: ‘Ama ucuzmuş!?..’ Lagerfeld’in son cümlesi: ‘Ucuz? Ne kadar depresif bir kelime... Her şey bir zevk meselesi. İnsanın kendisi ucuzsa, zaten hiçbir şey işe yaramaz.’

Bu reklam filmi modanın fast-foodçusu olarak tanınan İsveçli hazırgiyim mağazaları zinciri Hennes & Mauritz’in (H&M) yeni kampanyasının bir parçası. Bu kadar ses getirmesinin sebebi, yeni koleksiyonda Chanel gibi bir haute couture devinin tasarımcısı Karl Lagerfeld’in (66) imzasının olması.

Lagerfeld’in H&M için bir koleksiyon tasarladığı geçen ekimde açıklanınca herkes burnundan kıl aldırmayan moda çarının bu ‘ucuz’ marka için ne tasarlayacağını merak etmeye başlamıştı. Lagerfeld teklifi niye kabul ettiğini şöyle açıklıyordu: ‘Fikir moderndi. Ayrıca biraz daha PR’a neden karşı olayım ki?’ Ona göre, zaten hazırgiyim, pahalı markalar kadar kaliteli olmalıydı.

H&M’İ SNOBLUKLA SUÇLADI

Eskiden ismi ucuz bir markayla anılan tasarımcılar kariyerlerini riske atıyorlardı, ama o devir bitmişti, H&M’in çekici kıldığı ‘pahalı olmayan moda’ dünyaya hakim olmuştu. Hep başkalarını kopyalamakla suçlanan H&M ise artık kendi de trend yaratabildiği için çok memnundu.

Geçen cuma 20 ülkedeki H&M mağazalarında satışa sunulan Lagerfeld imzalı ürünler hemen kapışıldı. Koleksiyonda pamuklu montlar, takım elbiseler, ipek üstler var. Siyah beyaz ağırlıklı dar kesimler, zaman zaman onlara eşlik eden kiremit tonları ve morlar dikkat çekiyor. Aralarında örgü parçaların, elbiselerin, tişörtlerin ve kotların da olduğu kıyafetlerle birlikte kemer, eldiven, kravat, çanta ve takı gibi aksesuvarlar ve ‘Liquid Karl’ isimli unisex bir parüm de satışa sunuldu.

Hennes & Mauritz’in Lagerfeld koleksiyonundaki en pahalı parça 150 Euro. Bu rakam H&M standartları için pahalı belki ama Lagerfeld imzası için çok düşük.

Yalnız koleksiyon bazı sorunlara da yol açtı. Ürünlerin satışa çıkmasıyla birlikte artması beklenen Hennes & Mauritz hisseleri beklenen oranda yükselmedi. Karl Lagerfeld ise H&M’i suçlamaya başladı. İddiasına göre çok az üretim yapılmış, bedenler büyütülmüştü. ‘Benim yarattığım moda zayıf insanlar için’ diyor ünlü tasarımcı. H&M’in satış stratejisinden de memnun değil. ‘Zaten az sayıda üretilen kıyafetler 2 mağazadan birinde bulunabiliyor. Snobizme karşıyız derken snob oldular’ diyor.

MANKENİ KENDİSİ

H&M’in erkek koleksiyonundaki ürünler Lagerfeld’in kendi dolabından çıkmış gibi duruyor: Beyaz gömlek, zımbalı kot pantolon, siyah blazer ceketler var. Manken Erin Wasson ve Lagerfeld’in bizzat tanıtımını yaptıkları koleksiyonda 129 Euro’ya blazer ceket, 29 Euro’ya ipekli-dantelli üst, 49 Euro’ya smokin gömleği, 149 Euro’ya mont var.

HENNES & MAURITZ

Şirketi Erling Persson kurdu. İşe Hennes markalı kadın kıyafetleriyle başladı. Mauritz isimli av kıyafetleri markasını satın alınca şirketin adı Hennes & Mauritz oldu.

20 ülkede, 1006 mağazası var. Geçen yıl 6.2 milyar Euro ciro, 1 milyar Euro net kár yaptı.

En büyük pazarları 1980’den beri Almanya. Onu İsveç ve İngiltere takip ediyor.

Kurucu Erling Persson’un oğlu CEO Stefan Persson bugün İsveç’in en zengini.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!