Güncelleme Tarihi:
Modacılar her yıl iki kreasyon hazırlıyorlar: Sonbahar-Kış ve İlkbahar-Yaz. Bu koleksiyonların ana hatları ve renkleri iki yıl önce belirleniyor, çizgiler netleşiyor. Stilistlerin yoğun çalışmaları, kumaşların seçimi, kıyafetlerin hazırlanmasından sonra sıra bu giysileri tanıtmaya ve dolayısıyla beğendirmeye geliyor. İşte bu nedenle dünyanın önemli moda merkezlerinde büyük defileler organize ediliyor, top modeller Londra, Paris, Milano, New York arasında mekik dokuyorlar. Ve gazeteler boy boy modacıların yeni tasarımlarını veriyor. Ama hangilerini? Genellikle şov için hazırlanan ve ünlülerin taşıdığı kıyafetler gazetelerde yer alıyor. Eğer defileye gidemediyseniz veya dünyanın ünlü moda dergilerine abone değilseniz, diğerlerini görmüyorsunuz bile. Türkiye'de de aynı kural geçerli. Defileler ertesi gün konuşuluyor ve koleksiyon daha sonra gündeme gelmiyor. Modacılarımızdan Clio Mutaf, fotoğrafçı kocası Mehmet Mutaf ve yönetmen Sıtkı Kösemen ile kafa kafaya vermişler, düşünmüşler. Ortaya bir klip projesi çıkmış. Tıpkı şarkıcıların albümlerini, bestelerini tanıtabilmek için çektikleri klipler gibi, düzenli yayınlanacak ve koleksiyonu tanıtacak bir klip. Proje, hayata geçirildi ve artık Türkiye'nin bir moda klibi var.
Türkiye'de son zamanlarda neler dinleniyor, merak ediyorsunuz ve biliyorsunuz ki, televizyonun karşısına geçip, kliplere gözatarsanız, müzik piyasasında ne olup bittiğini hemen anlayabilirsiniz. Kimi zaman kısa metrajlı filmlere rakip olacak kadar özenli, kimi zaman da insanı gülmekten öldürecek kadar esprili çekilen klipleri seyretmeye özellikle gençler bayılıyor. Siz de bu amaçla mesela Number One TV'nin karşısına geçtiniz. Dikkat! Ekranda bir moda klibi belirebilir. Şimdiye kadar koleksiyonunu bir kliple tanıtan modacı görmüş müydünüz? Artık göreceksiniz. Clio Mutaf, çizgilerini insanlara en iyi nasıl anlatabileceğini düşündü ve bir klip çekilmesine karar verdi. Fotoğrafçı kocası Mehmet Mutaf ve yönetmen Sıtkı Kösemen bu projeyi gerçekleştirdi. Türkiye'de modanın da klibi çekildi artık.
Clio Mutaf, klibe nasıl karar verdiğini şöyle anlatıyor: ‘‘Moda defileleri büyük çapta organizasyon ve bütçe gerektiriyor. Onlarca manken, koreograf, teknisyen, makyöz, stilist harıl harıl çalışarak, bir geceyi hazırlıyor ve gece 1 ya da 1,5 saat sonra bitiyor. En önemlisi defileyi 2000, bilemedin 3000 kişi seyredebiliyor. Üstelik defile bitince, duyulan konuşmaların başında hangi mankenin bacağının kısa, hangisinin popusunun daha büyük olduğu gibi konular geliyor. Bunları görünce kış koleksiyonumu moda klibiyle tanıtmayı düşündüm. Herkesin izleyebildiği müzik klipleri gibi modaya ilgi duyanların özel olarak davet edilmeyi beklemeden evlerinden rahatça seyredebilecekleri bir koleksiyon tanıtımı istedim.’’
EĞLENEREK ÇEKMİŞLER
Klibin nasıl çekildiğini anlattıkça, anlaşılıyor ki, ekip çok eğlenmiş. Mehmet Mutaf ve Sıtkı Kösemen önce koleksiyona ilham veren taşları ve renkleri gözden geçirmişler. Meğer Clio, Amasya'ya gittiğinde taş binalardan etkilenmiş ve benzerlerini Asos'ta denizden toplayıp, İstanbul'a getirmiş. Üstelik bunlarla mağazasına bir vitrin yapmış. Dış mekan çekimleri planlanırken, Türkiye'yi su bastığı için, kapalı yerlerde çalışmak zorunda kalmışlar. Üç kadın ve bir erkek manken, çalışmaya katılmış. Makyözden de ‘‘Londra havası yansıtması’’ istenmiş.
Sıra gelmiş müziğe. Elbette canlı, insanların dikkatini çeken bir müzik olmalı. Radyo 2019'un DJ'i Naki'den özel bir çalışma rica edilmiş. Clio, eldeki imkanların en iyi şekilde kullanıldığını ve defileden ucuza geldiğini söylüyor. Hem maliyet düşürülmüş, hem de daha çok insana ulaşılması sağlanmış. Ayrıca bazı hataları düzeltme imkanı da olmuş. Oysa bir defilede hataları düzeltmek, şov başladıktan sonra imkansız.
Klibin gençlik ve müzik programlarında yayınlanması hedeflenmiş. Hatta Clio daha da ilerisini düşünüyor: ‘‘En iyi moda klibi yarışmaları yapılabilir hatta CD-rom'lu bilgisayar kullanıcılarına CD olarak dağıtılabilir.’’
İPUÇLARINA DİKKAT
Klip yayınlanıyor. Peki klipteki kıyafetlerin Clio'nun olduğu nasıl anlaşılacak? Clio, üç kadının kovaladığı değerli adamın, klibin sonunda, Clio logosunun bulunduğu kapıdan girmesine karar vermiş. Ayrıca klipte bazı ipuçları var. Örneğin bir adamı kovalarken ne giymek lazım? Mini etek mi, pantolon mu, topuklu ayakkabı mı, düz ayakkabı mı? Clio, cevapların klipte olduğunu söylüyor, dikkatlice seyretmekte fayda var.
Son söz, Cio'dan: ‘‘Moda dünyasının seyirci kitlesini artırmayı hedefleyen bu fikir bir yenilik olacak diye düşünüyorum. Büyük firmaların defilelerinde mankenlerin oradan oraya hışımla yürüyüşlerini seyretmektense, bir moda klibinin izlenmesinin daha zevkli olacağı kesin! Belki müzisyenler ile modacılar işbirliği yapabilir ve tek taşla iki kuş vurulabilir, ne dersiniz?’’
Trendleri takip edin
Clio Mutaf, moda klibi vesilesiyle şu sıralar gözde olan trendlerden bahsetti. Hangi kıyafeti, neyle, nasıl giyebileceğinizi merak ediyorsanız, önerilere bakabilirsiniz.
Siyah elbise çok moda. Siyah, yün, sırtı açık bir elbiseyi özellikle yün triko, gevşek örülmüş motifli file bir elbiseyi topuklu ya da düz botla kullanabilirsiniz. Gözler ve dudaklar koyu boyalı, tırnaklar siyah ojeli, kısa, küt olmalı. Saçlar tarakla kabartılmalı ve bol sprey!
Daha iddialı olmak istiyorsanız, kendi saç renginizden farklı bir renkte takma saç takın. Ama saçın takmalığı mutlaka belli olacak. File motifli bir elbisenin içine beli düşük bir şort ve sade askısız sutyen özellikle akşam gezmeleri için ideal. Gözler ve dudaklar makyajla iyice belirginleştirilmeli ve oje, elbisenin renginde. Kısa bir bot ve içine naylon çorap.
Yumuşak bir görüntü istiyorsanız, saçlar tost makinesinden çıkmış gibi taranmalı. Kadife peluş görünümünde bir kazak altına ise şifon, ipek bir pantolon. Hafif bir makyaj ve düz ayakkabılar.
Biraz daha uçabilenlere, toplu takma saç ve saç diplerine takma saçın renginde boya. Mini, yün, beli düşük bir etek, kemer, üstüne kadife görüntülü kısa triko bir kazak. Kazak hardal renginde olabilir. Diz üstü kendinden çizgili naylon çorap. Makyaj yaparken göz çukurunun tamamını boyayın. Diz altına uzanan bir çizme, tercihan elbiseyle aynı renkte.
Rahat olmayı sevenler kadife, peluş görünümünde yumuşak kısa triko elbise altına aynı tonda külotlu çorap giyebilir. Çizme, bot, düz ayakkabı hepsi uygun.
Sevgililerini uğraştırmak isteyenler, saçlarını tost yapılmış gibi tarayıp, topuz yapabilirler. Sade, düz yakalı 36 düğmeli iki renkli ipek elbise giyebilirler. Altına ise jartiyerli çorap ve topuklu ayakkabı.
İlle de sade ve şık olmayı tercih edenler, aksesuar yerine elbisenin tonunda takma saç kullanabilir. İpek, şifon bir elbise giyebilir. Altına bot ya da düz pabuç.
Kendini melek gibi hissetmek isteyenler, beyaz takma saç takıp, üstüne mus çorap geçirip, saçın etrafına bağlayabilirler. Elbise için birkaç seçenek var. File triko motifli beyaz kolsuz uzun elbise, ipek şifon düz uzun kollu elbise, file triko olabilir. Makyaj sade olmalı. Gözler büyük görünmesi için pastel tonda yapılırsa iyi olur. Ayakkabı, düz deri veya süet.
Hem rahat hem şık hem de sade olmak isteyen kadınlar, yün kapüşonlu, ipek, şifon astarlı ceket, dört yırtmaçlı midi yün etek, diz üstü ipek örgü çorap ve şık bir bot giyebilirler.
Rahat giyinmeyi seven erkekler Hint ipek gömlekleri tercih edebilirler. Yün, boru, kemersiz, duble paça pantolon ve yün bol kesim kemerli palto ideal. Ayakkabı ise şık olmalı.
Smokin seven erkekler, saçlarını briyantinle tarayıp, gözlerine siyah kalem çekebilirler. Dört düğmeli, küçük fakat geniş yakalı ceket, kemerli, penssiz boru paçalı bir pantolon, ince Hint ipeğinden hazırlanmış küçük sivri yakalı, manşetli gömlek ile kıyafet tamamlanabilir. Ayakkabı şık mat veya parlak olabilir.