Oluşturulma Tarihi: Ekim 10, 2007 00:00
UN Ro-Ro’nun yüzde 97.6’sını yıl sonuna kadar devralmaya hazırlanan KKR, 910 milyon Euro’luk işlemin Türkiye’nin 1 milyar doların üzerindeki ilk private equity (özel sermaye fonu) işlemi olacağına dikkat çekti. Türkiye’ye yatırım yapan en büyük private equity fonu unvanını Mey İçki’nin ortağı Texas Pasific’ten alacak olan KKR’nin ortağı John Pfeffer, "U.N Ro-Ro buradaki ilk yatırımımız ve Türkiye’de başka yatırım fırsatları da bulmayı umuyoruz" dedi.
KOHLBERG Kravis Roberts&Co. (KKR), UN Ro-Ro ve 3 iştirakine toplam 910 milyon
Euro (1.274 milyar
dolar) ödeyerek, Mey İçki’nin büyük ortağı Texas Pasific’in elinden "Türkiye’ye yatırım yapan en büyük özel sermaye fonu-private equity" ünvanını almaya hazırlanıyor. Türkiye pazarına daha önce Boyner Grubu ile girmeyi deneyen, ancak ilk yatırımını Un Ro-Ro’ya yapan KKR, yıl sonuna kadar bu işlemi tamamlamayı planlıyor. "UN Ro-Ro bizim buradaki ilk yatırımımız" diyen KKR’nin ortağı John Pfeffer, "Gelecekte Türkiye’de başka yatırım fırsatları da bulmayı umuyoruz" dedi.
TÜRKİYE’DE YENİ ŞİRKET KURDU: Türkiye’de UN Ro-Ro’yu satın alarak göstereceği faaliyetler için KKR, 21 Eylül’de Trieste Bidco Denizcilik ve Taşımacılık A.Ş adıyla bir şirket kurdu. 50 bin YTL ile sermaye ile kurulan bir şirketin Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı Nicolas Michael Martin üstlenirken, Başkan Yardımcılığına Wolfgang M. Dr Zettel, yönetim kurulu üyeliğine de Stefan Gerhard Lambert getirildi. KKR, yüzde 100 danışmanlığını yaptığı yatırım fonlarının iştiraki olarak kurulan bu yeni şirketle KKR, U.N Ro-Ro İşletmeleri A.Ş.’nin (UN Ro-Ro) yüzde 97.6 hissesi ile iştirakleri olan UN Deniz Taşımacılığı’nın yüzde 98.12, UN Deniz İşletmeciliği’nin yüzde 99.25 ve UN Gemicilik Sanayi’nin de yüzde 98.87’sini almak için nihai anlaşmayı imzalarken, grubun toplam değeri şirketin nakit ve borcu hariç 910 milyon dolar olarak belirlendi.
YUNAN BANKASINDAN KREDİ ALMADI: Türkiye’de değeri 1 milyar doları geçen ilk özel sermaye fonu (private equity) satın alma işlemi olacak bu anlaşma, KKR’ye bu alanda "en büyük" olma ünvanını da kazandıracak. Geçen yım Mey İçki’nin yüzde 90’nını 810 milyon dolara alan private equity kuruluşu olan Texas Pasific Group’un elindeki bu ünvan, işlemin tamamlanmasıyla birlikte KKR’ye devrolacak. Bu arada daha önce kredi için Yunan Marfin İnvestment Group’la görüştüğü, ancak Marfin’in "işin içinde bizde varız" açıklaması yapmasına kızarak bu görüşmeleri sonlandırdığı bilinen KKR, finansman için Türk bankalarını tercih etti. Yapılan açıklamada 910 milyon Euro’luk satın almada kullanılan kredinin Garanti Bankası ve İş Bankası’ndan temin edildiği duyuruldu. Ayrıca Alman yatırım bankası KfW’nin de, halen siparişi verilmiş olan 4 yeni geminin finansmanını sağlamayı taahhhüt ettiği belirtildi.
YENİ FIRSATLAR BULMAYI UMUYORUZ: KKR’nin nin merkezi Türkiye’de bulunmaya devam decek olan UN Ro Ro’yu geliştirip büyütmeyi amaçladığını belirten KKR ortağı John Pfeffer, "U.N Ro-Ro bizim buradaki ilk yatırımımız ve gelecekte Türkiye’de başka yatırım fırsatları da bulmayı umuyoruz" dedi. "Türkiye pazarı ile yakından ilgileniyoruz ve özel sermaye fonlarının yatırımlarıyla Türk ekonomisinin büyümesine katkıda bulunacağına inanıyoruz" dedi. Pfeffer, şunları söyledi: "Türkiye ile Avrupa arasında ticaretin büyümeye devam edeceğine ve U.N Ro-Ro’nun bu büyümedeki önemli rolüne inanıyoruz. U.N Ro-Ro’nun gelecekteki başarısı, yüksek kaliteli ve güvenilir hizmetleri rekabetçi fiyatlarla sunmasına, yeni gemilere yapacağı kapasite yatırımlarına ve hizmet verdiği taşımacılarla ihracatçıların başarılarına katkıda bulunmasına dayanıyor."
UND satışa hálá karşı ama hissesini satmayı düşünüyorUN Ro-Ro’nun hisselerini tek satmayan ortağı Uluslararası Nakliyecileri Derneği (UND), satışa hálá karşı olmasına karşın hisselerini KKR’ye devretmeyi düşünüyor. UND Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Dinçşahin, kurucusu oldukları UN Ro-Ro’nun bu şekilde el değiştirmesinin üzücü olduğunu belirterek, "Bugün ve yarın gerçekleştireceğimiz yönetim kurulu toplantımızda UN Ro-Ro’daki hissemizi satıp satmamaya karar vereceğiz. Eğer yüzde 2.4 hisse ile yönetimde söz sahibi olamazsak, biz de hisselerimizi satabiliriz" dedi. Dinçşahin, "Hissedarlarımıza satıştaki asıl amaç para kazanmak ise, bunun halka arz yöntemi ile de yapılabileceğini anlatmaya çalıştık. Fakat yüzde 87’lik kesimin yaptığı anlaşmanın bağlayıcılığı elimizi kolumuzu bağladı" diye konuştu. "UN Ro-Ro’nun başarısı sektörümüzün eseri" diyen Dinçşahin, şimdi bu şirketin yabancılara geçmesinin özellikle taşımacılık bedellerinin artırılması konusunda bazı sıkıntılar yaratabileceği uyarısında bulundu.
9 gemisiyle TIR trafiğinin yüzde 37’sini yürütüyorİSTANBUL İstanbul’da Pendik ve Ambarlı limanları ile İtalya’daki Trieste limanı arasında taşımacılık yapan 9 ro-ro gemisi bulunan U.N Ro-Ro’nun yaptığı taşımacılık, Türkiye ile Avrupa arasındaki TIR trafiğinin yüzde 37’sine tekabül ediyor. U.N Ro-Ro’nun operasyonunda kara, deniz ve demiryolu taşımacılıklarının yanı sıra araç sürücülerin transferinde kullanılan havayolu da bulunuyor. UN Ro-Ro CEO’su Cüneyt Solakoğlu ise şöyle dedi: "U.N Ro-Ro son yıllarda uluslararası saygınlığı olan, finansal açıdan güçlü ve başarılı bir Türk şirketi haline geldi. KKR’ın küresel operasyonel ve finansal uzmanlığını da arkamıza alarak U.N Ro-Ro’yu daha da büyütüp geliştirebiliriz."
318 milyar dolarlık şirketi yönetiyor
DÜNYANIN en büyük private equity şirketlerinden biri olan KKR, 1976’da kuruldu. Firmanın ana faaliyeti, Kuzey Amerika, Avrupa ve Asya’da özel sermaye yatırımları yapan fonları kurmak ve yönetmek. Kuruluşundan bugüne kadar 150 işlem gerçekleştiren KKR’nin yönettiği fonların büyüklüğü 318 milyar dolara ulaşıyor. KKR’nin özsermaye yatırımlarının hacmi ise 78 milyar doları buluyor. KKR’ın New York, Menlo Park, San Francisco, Londra, Paris, Hong Kong ve Tokyo’da ofisleri bulunuyor.