Demet Cengiz BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2008 00:00
Bridges of Fashion İstanbul etkinliğine katılan yabancı alıcılar Türkiye’nin tekstil ve hazır giyimde çok büyük rekabet avantajları olduğunu vurguladı.
Marks&Spencer temsilcisi Sylvie Dayı, "Bizim ilkelerimiz var: Hızlı ve esnek olmak önemli. Bir ürünün onun için ödenen paranın karşılığını vermesi gerekiyor. Müşterinin eline ne geçtiği de çok önemli. Bu aradığımız özelliklerin yüzde 99’unu Türkiye’de buluyoruz. Türkiye paranın karşılığını veriyor" dedi.
TÜRKİYE Giyim Sanayicieri Derneği (TGSD) ve Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası’nın (TÜTSİS) bu yıl ilkini düzenlediği konferans ve sergi etkinliği Bridges of Fashion İstanbul (İstanbul Moda Köprüsü), dünyanın en büyük üretici ve satın alma ofislerini Türkiye’deki sektör ile buluşturdu. Türkiye’den ve dünyadan yaklaşık bin kişinin katıldığı etkinlikte; "Tedarik Dünyası’na Bakış" isimli oturumda konuşan Marks&Spencer (M&S) temsilcisi Sylvie Dayı, "Bizim M&S olarak bazı ilkelerimiz var: Hızlı ve esnek olmak. Bir ürünün onun için ödenen paranın karşılığını vermesi gerekiyor. Ürünün maliyetinden daha önemli olan da müşterinin eline ne geçtiği. Bu aradığımız özelliklerin yüzde 99’unu Türkiye’de buluyoruz. Dikey bir tedarik zinciri yapısı olması Türkiye’nin en büyük avantajı Türkiye paranın karşılığını veriyor. Bu bizim için çok önemli" dedi. M&S olarak küresel bazda toplam 450 milyon poundluk alım yaptıklarını belirten Dayı, bunun yüzde 29’unu Türkiye’den gerçekleştirdiklerini söyledi. Dayı, "Ben bu ülkeden ve bu ülkedeki tekstilden çok hoşlanıyorum. Çünkü Türkiye tekstil ve hazır giyimde çok iyi bir noktaya geldi. Türkiye’deki tedarikçiler çok güçlü" diye konuştu.
Türkiye’de büyüyeceğiz
H&M Üretim Müdürü Karl Gunner Fagerlin de dünyada hızın her geçen gün daha fazla önem arz ettiğini belirterek bu konuda Türkiye’nin çok iyi bir noktada olduğunu söyledi. Türkiye’den aldıkları ürünlerin yüzde 69’unun yedi haftadan daha az sürede teslim edildiğini kaydeden Fagerlin "Bu bizim açımızdan çok önemli" dedi. H&M’in global olarak büyüdüğünü dile getiren Fagerlin, "Avrupa’da da Türkiye’de de büyüyeceğiz" diye konuştu. Fegerlin, Türkiye’de mağazalaşma düşünceleri olduğunu da ifade ederek "Türkiye’deki modayı Çin’e, Çin’deki modayı Türkiye’ye nasıl taşırız bunun çalışmaları içindeyiz" dedi.
Çin yenilmez değil
103 yıllık, 12 milyar dolar ciroya sahip, 40 ülkede 80 ofisle, dev firmalar için üretim yaptıran Li&Fung Grup’un Yönetici Direktörü William Fung da Çin’in rekabet edilemez bir üretim alanı olmadığını anlayan şirketlerin Vietnam’a, Hindistan’a gitmeye başladığını söyledi ve "Çin düşündüğünüz kadar güçlü değil. Tahmin ettiğiniz kadar yenilmez bir rakip de değil. Sahildeki Çin rekabette zorlanıyor içe doğru bir göç söz konusu. Çin’in sahil şeridindeki fabrikalar iç bölgelere taşınmak zorunda. Çünkü ekonomik ve siyasi problemler var. Sahil kesimi çok göç aldı, gelir dağılımı uçurumu arttı. Çin’de insanlar zenginleştikçe yüksek enflasyon da (yüzde 7) ortaya çıktı. Çin bu nedenle özellikle sahilde daha az rekabet edebilir hale geldi. Bir tane değil binlerce Çin var" dedi.
Türkiye bu sektörle 100 milyar dolarlık ihracat yapabilir
TGSD Başkanı Ahmet Nakkaş Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün 23 milyar doları ihracat olmak üzere 35 milyar dolarlık ekonomik büyüklüğe sahip olduğunu belirterek "Dünya ticaretinden aldığımız yüzde 5.2 payla ülkemizin önde gelen global sektörü konumundayız. Bu başarı 25 yıl gibi kısa bir zamanda geldi. 12 trilyon dolar olan dünya ticareti 2020’de 32 triyon dolara çıkacak. 2023 yılında dünya ticaretindeki yerimizi korumamız durumunda bile sektörümüzün ihracatı 100 milyar doları bulacak" dedi. Türkiye Tekstil Sanayi İşverenleri Sendikası Halit Narin de "Biz senelerdir tekstil ve konfeksiyon sektörünün 40-50 milyar dolarlık potansiyeli var dedik. O zaman Türkiye’nin ihracatı 7-8 milyar dolar bile değildi. Bazı çalkantılardan dolayı tekstil ve konfeksiyon sanayi çok büyük yaralar aldı. Yanlış ithalat politikaları 2 milyon insanı işsiz bıraktı. Bu insanları işsiz bırakarak ithalatçının cebine koyduğu karla ülkemize refah getiremeyiz. Zenginler listesine giren Türkler artarken gelir dağılımı da bozuluyor" diye konuştu.
Harekete geçenlerin önünde çok büyük fırsatlar olacak
HUGO Boss Türkiye CEO’su Sezai Kaya, 125 ülkenin bu sektörde ihracat yaptığına ve yüzde 50 kapasite fazlası olduğuna değinerek, "Arz fazlası önümüzdeki yıllarda konsolidaslonla eriyecek. Bu sektöre girmek de çıkmak da kolay" dedi. Sektörün sürekli ucuzun arayışı içinde olduğunu belirten Kaya, "Önemli bir değişim yaşanıyor. Harekete geçenlerin önünde muazzam fırsatlar olacak. Dönüşümün içinde yer alıp dalganın üstünde kalırsak bu inanılmaz olacak. Gelecek 5-10 yıla bakarsak, acentaların rolü azalacak. İthalatçıların sayısında azalma yaşanacak. Merkezi dağıtım yerine, bölgesel dağıtım öne çıkacak. Ülke değil fabrika tercihleri yapılacak" diye konuştu.
Tüketici her şeye bakar moda ile fiyat yarışacak
WILLAM Fung, dünyada değişen trendleri de anlattı. Moda-fiyat rekabetinin kızıştığını belirten Fung şunları söyledi: "Gelecek 3 yılda paralel bir gelişme olacak. Fiyat ve değere fazla odaklanıldı. Hızlı modaya odaklanan ya da moda yaratan firmalarla karşılaşıyoruz. İndirim yapan; Tesco’da Carrefour’da satış yapan şirketler var. Gelecekte hepsine ihtiyacımız var. Hem modayı hem de iyi fiyatı sunmalıyız. Bu yarış devam edecek" dedi. Tüketicinin geçmişte sadece ürüne ve fiyatına baktığını dile getiren Fung, tüketicinin artık üretim koşulları, çocuk işçi çalıştırılıp çalıştırılmadığı gibi sosyal uyuma, ürünlerin insan sağlığına zararlı olmaması konusuna ve üretimde çevreye saygıya büyük önem verdiğini de vurguladı.
Kaliteye inovasyon ve tasarım eklemeliyiz
İSTANBUL Sanayi Odası (İSO) Başkanı Tanıl Küçük, tekstil ve hazır giyimin Türkiye ve İstanbul ekonomisinde imalat sanayi için çok önemli olduğunu vurguladı. Küçük, "Türkiye bu alanda çok büyük yatırımlar yaptı. Eğitimli iş gücü var. Sıkıntılar olabilir ama bunu aşacak gücümüz de var. Sektör yeniden yapılanacak, değişim ve dönüşüm yaşayacaktır. Bütün mesele dönüşümü iyi yönetmek" dedi. Türkiye’nin yüksek kaliteyi hedeflemesi gerektiğine işaret eden Küçük, "Bunu yapmak da inovasyondan geçiyor. Ar-Ge ve tasarıma da ağırlık vermeliyiz" diye konuştu.
Ucuz işgücü için Ürdün’e gittim
TEKSTİLİN dünyadaki en global sektör olduğunu belirten Şahinler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Şahin de "ABD önemli bir ihracat pazarımızken şimdi oraya fiyat tutturamıyoruz. Bu yüzden Ürdün’e yatırım yaptım. 1.500 çalışanım var. Çoğu Bangladeşli. Bunların ne dillerini ne dediklerini anlıyorum. Türkiye’nin doğusunda güneydoğusunda 50 dolara muhtaç insanlar var. 100 dolar geliri olsa terör de biter doğuda. Bu paralara çalışabilecek insanlar var, ama devlet bunun alt yapısını kurmadığı için biz Türkiye’de yapamadığımız üretimi Ürdün’de yapıyoruz" dedi.
Bridges of Fashion İstanbul’a kimler katıldı
William Fung, Li&Fung, Grup Yönetici Direktörü
Christophe Rousell, Tesco Global Tedarik Direktörü
K. G. Fagerlin, H&M Üretim Müdürü
Nick Jones, M&S Global Tedarik Direktörü
William Lakin, Euratex Genel Sekreteri
Stephen Lamar, Amerikan Hazır Giyim Genel Başkan Yardımcısı
Ken Watson, Industry Forum Services Yönetici Direktörü
Thomas Fahnemann, Lnzing Başkanı
Daniel Harari, Lectra SA CEO’su
Krishan Hundal, M&S Giyim Teknolojileri Müdürü
Morio Boselli, İtalya Ulusal Moda Odası Başkanı
Marci Zaroff, Under The Company Kuruçu Başkanı
Pamela Golbin, Paris Moda ve Tekstil Müzesi Küratörü
Armando Branchini, Altagamma Genel Koordinatörü
Luca Donnini, Max Mara Başkan Yardımcısı
Liesebth in t Hout, Amsterdam Moda Enstitüsü Dekanı
Georgianna Appignani, Moda Teknoloji Enstitüsü New York