Oluşturulma Tarihi: Kasım 28, 2004 00:00
Film çekimleri sırasında sesleri kaydetmek için oyuncuların tepesinde gezinen, ucu mikrofonlu demir sopaya ‘boom’ deniyor. Bir boom’un ağırlığı en fazla 2 buçuk kilo ama bu ağırlık 6.40 m’lik bir sopanın ucunda 10 kilo hissediliyor. Hisseden kiÅŸiye ise boom operatörü adı veriliyor.Yevmiyeler 400 milyon civarında. Türkiye’de 40-50 tane boom operatörü var. Bunlardan yalnızca biri kadın: 30 yaşında, bir kız çocuÄŸu annesi Filiz Tavus Türkay. Ä°ÅŸinin en zor kısmı belinin, sırtının ve kollarının aÄŸrıması. Ama korniÅŸe kolay perde takmak gibi avantajları da var. YorulduÄŸunda oyuncu hata yapsa da yönetmen ‘kes, kes’ diye bağırıp çekimi durdursa diye dua ediyor. HamlaÅŸmamak için dambılla kol-sırt çalışıyor. Boom operatörü tam olarak ne yapar?- Sesin görüntüyle birlikte aynı anda kaydedildiÄŸi çekimlerde, ses kayıt yapma iÅŸi. Boom ucunda mikrofon olan sopaya deniyor.n Kaç yıldır bu iÅŸi yapıyorsun?- HamileliÄŸimden dolayı ara verdim ama okulu bitirdiÄŸimden beri sektörün çeÅŸitli alanlarında çalıştım.n Boom operatörü olmak için ne okumak gerekiyor?- Ben Anadolu Ãœniversitesi sinema ve televizyon bölümü mezunuyum. Aslında bu bölümde okuyan öğrencilere sorsanız hepsi yönetmen olmak ister. Benim aklımda böyle bir ÅŸey yoktu. Profesyonel hayata atılıp iÅŸin deÄŸiÅŸik departmanlarında çalıştıktan sonra fark ettim olayın teknik kısmına özellikle de sese daha yakınım.n Türkiye’deki tek kadın boom operatörüsünüz deÄŸil mi? - Evet, benden baÅŸka yok. Bazen ÅŸaşırıyorlar: Aaa boom’cu kadınmış! Ama ben mesleklerin erkek-kadın mesleÄŸi diye ayrılmasına karşıyım. Bir gün çekimde ekibin ışıkçılarından biri yanıma geldi, ‘Çok yorulduysan ver ben tutayım biraz’ demiÅŸti. Bir de 10 aylık bir kızım var. EÅŸim, ailem ve çalışma arkadaÅŸlarım yardımcı olduÄŸu için hem anneliÄŸi hem iÅŸimi bir arada götürebiliyorum. n Kollarınız aÄŸrımıyor mu?- Ä°ÅŸin zorluÄŸu çekime göre deÄŸiÅŸiyor. Çekim stüdyodaysa baÅŸka, dış çekimse baÅŸka zorluklar var. Dışarıda yaÄŸmur, kar, rüzgar. İçeride sıcak vs... Bir de prodüksiyon iÅŸinin kendi zorlukları var. Bayramı, tatili, gecesi gündüzü olmuyor. Bazen 24 saat çalışıyoruz. EÄŸer sitkom çekiyorsan yönetmen arka arkaya on dakika çekim yapabiliyor. çok yorulduÄŸumda ‘Allahım oyunculardan biri hata yapsa da kollarımı indirsem’ diye dua ediyorum. n Hata yaparsanız n’olur? Kollarınız yorgunluktan düşse mesela yönetmen kızar mı?- Hayır canım, öyle askeri disiplin deÄŸil tabii ki. Ä°nsanlık hali, herkes hata yapabilir. Kameraman da, ben de, oyuncu da, yönetmen de. O zaman baÅŸtan çekilir o sahne.HAMLAÅžMAMAK İÇİN DAMBILLA ÇALIÅžIYORUMKollarınız çok mu güçlü, nasıl formda kalıyorsunuz, masaj yaptırıyor musunuz?- Daha çok kollarınız, beliniz, karnınız ve sırtınız yoruluyor. O yüzden uzun çalışma saatlerinden sonra masaj gerekebilir. Sonra hamlaÅŸmamanız gerekir, o yüzden dambılla çalışıyorum, bazı bel hareketlerini çalışıyorum. Avantajına gelince, zaten boyum da uzun, hiç zorlanmadan perdeleri korniÅŸe takabiliyorum.n Ä°ÅŸ oldukça mı çalışıyorsunuz, maaÅŸlı mı? - Bir ÅŸirkete baÄŸlı olarak freelance çalışıyorum. Yani iÅŸ geldikçe bana paslıyorlar, uygunsam iÅŸi alıyorum. Reklam olduÄŸu zaman sayı ayda dörde kadar çıkabiliyor. Ama bir dizide çalışıyorsan o zaman tempon baÅŸka oluyor. Uzun metraj iÅŸ geldiÄŸinde ise 6-7 hafta nerdeyse günde 24 saat çalışıyoruz.n Hangi yönetmenlerle çalıştınız, hangi iÅŸlerde sizin kayıtlarınızı dinledik?- Altıoklar gibi sinema-dizi yönetmenleriyle de çalıştım, reklam yönetmenleriyle de. O Åžimdi Asker, Kolay Para gibi filmler var mesela. Ace - AyÅŸe Teyze’yi hatırlarsınız ya da Ãœlker’in Ufo reklamını. Hayat BaÄŸları, 3. Tür, Çınaraltı gibi dizi filmler de var.Â
button