Türkiye, 218 ülkeye, 15 bin 524 çeşit ürün ihraç ediyor. İhraç malları, namaz takkesinden nazar boncuğuna; döner bıçağından köpek kılına büyük çeşitlilik gösteriyor. En çok ihracat ABD ve Almanya'ya. Türkiye'de ekonomik krizden çıkışın önemli silahlarından biri olan ihracat yılın ilk yarısında geçen yıla göre önemli bir artış gösterirken, kuzeyden güneye, doğudan batıya kadar birçok ülkeden, Türk ürünlerine talep yağıyor.Toplam 218 ülkeye dönük, 15 bin 524 çeşit ürün ve 24 bin 933 ihracatçı firması ile dünya ticaret sahnesinde yer alan Türkiye, tekstil, konfeksiyon, demir-çelik ve tarımsal ürünleri gibi klasik ürünlerin dışında, akla gelmeyecek kadar ilginç ürün talepleriyle karşılaşıyor.İGEME bültenleri ile çeşitli ihracat kuruluşlarından derlenen verilere göre, gelişmekte olan ülkelerin yanı sıra, gelişmiş ülkeler de artık teknoloji ağırlıklı televizyon, müzik seti, çamaşır ve dikiş makinesi gibi Türk mallarını talep ediyorlar.  DİE raporlarına göre, dünyanın en büyük pazarlarından biri olarak Almanya ve ABD’nin miktar ve kalem olarak Türk ürünlerine talebi daha fazla olurken, bunu İtalya, Fransa, İngiltere, İspanya, İsrail ile Arap ülkeleri izliyor.Belize, Virgin Adaları, Ceuta ve Mellilla, Lesotto, Mayotte, Tuvalu, Virjin Adaları, Ruanda, Sao Tome ve Principe, Pitcairn, Kape Verde, Cayman Adaları gibi, haritada yeri bile zor bulunabilecek ülkeler de, Türkiye'nin ihracat yaptığı ülkeler arasında.    NARGİLEDEN, KADIN SAÇINA...Uzun yıllar boyunca, Türkiye'den alışılagelmiş ürünleri talep eden uluslararası piyasalar, son yıllarda nargileden kilime ve oyalara, yufkadan nazar boncuğuna, dansöz kıyafetinden yöresel giysilere, namaz takkesinden ikinci el giysilere, kadın saçından kına, çömlek, kuş tüyü yorgana hatta köpek kılı, kedi ve koyun bağırsağı ile kayısı ve kiraz çekirdeğine kadar çok sayıda ilginç mal istiyorlar.Türkiye'de basılan Kuran'a ise Avrupa ülkelerinden yoğun talep olduğu bildiriliyor.Türk ihracatçıları, gelişen dünya pazarlarında ve çetin rekabet ortamlarında mallarını satma çabası verirken, Türkiye'ye özgü malların ihracında ise ülkenin rakipsizliği tartışılmıyor. Dünyanın birçok ülkesinden, geleneksel Türk yemekleri ve Türk
yemek kitapları, milli içeceklerimiz sayılan rakı ve boza, Türk lokumu, döner bıçağı, çemeni, sucuÄŸu ve baharatları talebi de geliyor.  Sektör temsilcileri, Türkiye'de özgün malların kar marjının yüksek olduÄŸunu fakat ihraç edecek ihtisaslaÅŸmış ve organize olmuÅŸ ÅŸirketlerin az bulunduÄŸunu belirttiler.Özgün mallarda ihracat ÅŸansının yüksek olduÄŸunu anlatan sektör temsilcileri, dış alıcıyla satıcının biraya gelebilmesi için devlet tarafından mutlaka bir teÅŸvik verilmesi gerektiÄŸini vurguladılar.GELEN TALEPLERTürkiye'ye gelen mal taleplerinden bazıları ise şöyle: ABD: Meyan kökü, Mendil, gümüş eÅŸya ve mücevherat, salça, dansöz kıyafeti ve otantik giysiler, çömlek, baharat. Almanya: Silah, tavuk bacağı, fındık, çörek otu yağı, ÅŸal, lens, gözlük. Fransa: DoÄŸada çıkan bitkiler, yabani mantar, geleneksel Türk yemekleri konserveleri, örme giyim, antika, sakız hammaddesi, jilet, kemik yağı, tıbbi malzemeler, Türk yemekleri kitabı, saksı, ütü masası, defolu mallar, kayısı ve kiraz çekirdeÄŸi. Ä°talya: Åžifalı bitkiler, mantar, gazyağı, ampul, yılan balığı, keçi kılı, ÅŸamdan. Ä°ngiltere: Tahin, helva, namaz takkesi, seccade, muhtelif Türk sosları, Kuran-ı Kerim.Hollanda: Hasta sedyesi, döner makinaları ve bıçağı, Türk motifli ev dekorasyonu eÅŸyaları, kilim, gübre, mayo. Hindistan: Zirai ilaç, oto yedek parçaları, çiçek, gıda maddeleri. Kore: Tuvalet ve banyo aksesuarı, hayvan yemi, silikonlu demir, nargile, hoparlör, kedi bağırsağı, tavuk bacağı. Rusya: Çanta, ev gereçleri, ressam gereçleri, hurda, gübre, prezervatif ve prezervatif makineleri. Yunanistan: Türk hamamı malzemeleri, çiklet, çocuk maması, plastik çöp torbası, doÄŸal saç, diÅŸ fırçası, bulaşık teli. Ä°spanya: Ayna, çerçeve, video ve fotoÄŸraf makinaları, yufka ve hamur iÅŸi, çakmak, mum, balon, dantel, dondurma külahı, yabani mantar,tuvalet kağıdı. Ä°sviçre: Sıhhi banyo ve mutfak malzemeleri, traverten taÅŸ, şırınga, plaj malzemeleri, silah aksesuarı, her türlü sürüngen hayvan,avcı kıyafetleri, bulaşık bezi, idrar torbası. Portekiz: Åžapka, anahtarlık, çakmak, plastik hortum, çocuk bezi. Danimarka: Pipo, dantel, mutfak eÅŸyaları, kadın saçı, kan torbası, çiçek yetiÅŸtirmek için toprak, haÅŸhaÅŸ tohumu.Macaristan: Deniz tuzu, kuru soÄŸan ve sarımsak. BirleÅŸik Arap Emirlikleri: Veteriner ilaçları, teneke kutu, hediyelik eÅŸyalar, ÅŸekerli gıdalar, lokum, çikolata ve gofret, saksı, kullanılmış oto lastiÄŸi, yoÄŸurt, mum, çöp kutusu, kan ve idrar torbası, sanat ürünleri, çatal-bıçak takımları, sucuk. Japonya: Nazar boncuÄŸu, bujiteri ürünleri, namaz takkesi.Ä°ran: Boya, kağıt, otomobil yedek parçaları, ilaç ve kimyasallar, tekstil, mobilya, eÅŸarp. DoÄŸu Afrika: Tıbbi malzemeler, elektronik malzemeler, hayvan kapanları, ikinci el giysiler, donmuÅŸ et, kümes hayvanları. REKABET KOÅžULLARI Ä°YÄ°LEÅžTÄ°RÄ°LMELÄ°Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, geniÅŸ ürün yelpazesi içinde hizmet veren Türk ihracatçısının, dünya ülkeleriyle daha iyi rekabet edebilmesi için, Türkiye'nin rekabet koÅŸullarını rakip ülkelerle en azından aynı seviyeye getirilmesi gerektiÄŸini bildirdi. Ä°hracatta alınan mesafe ve ihracatçının sorunları hakkında bilgi veren TÄ°M BaÅŸkanı Satıcı, ihracatın artması için Türk ihracatçıların üzerlerine düşen görevleri fazlasıyla yaptığını belirtti.Hiç kimsenin uygun ÅŸartlarda üretemediÄŸi, pazarda rekabet ettiremeyeceÄŸi bir malı satmak istemeyeceÄŸini anlatan Satıcı, ''Ä°lk 6 ayda yapılan üretim ve yapılan ihracat tamamen üreticinin ve ihracatçının ülkenin krizden çıkacağına olan ümidinin kırılmaması ve bu konuda kendini sorumlu hissetmesinden kaynaklanıyor'' dedi. Mevcut üretim ve ihracata kimsenin en ufak bir katkısının bulunmadığını ifade eden Satıcı, üretime ve ihracata yönelik rasyonel geliÅŸmelerin çok acil olarak saÄŸlanması gerektiÄŸine dikkat çekti.Türkiye ihracatçılarının rekabet içinde olduÄŸu ülkelerle aynı ÅŸartlara getirilmesi gerektiÄŸini vurgulayan Satıcı, istihdam, enerji, finansman ve bürokrasi olmak üzere temel dört noktada yapılacak düzenlemelerle, Türkiye'de üretim yapmayı sempatik hale getirecek bir ortamı hazırlamak gerektiÄŸini söyledi.Hükümetin ve ekonomik programın yıl sonu ihracat hedefinin 30 milyar dolar olduÄŸunu hatırlatan Satıcı, kendilerinin ise bu ÅŸartlarda koyabilecekleri bir hedeflerinin bulunmadığını ifade ederek, ''Bize göre bu konulmuÅŸ hedef daha Türkiye'nin sıkıntılarından kurtulması için yeterli deÄŸildir. Ama bu konulan hedefi yapmak için bile biraz önce saydığım düzenlemelerin yapılması lazım. Yoksa bu hedefler tutmaz'' diye konuÅŸtu.Hükümetin, üretici ve ihracatçının yolunu açması ve rekabet ÅŸansını yaratmasının gerektiÄŸini vurgulayan Satıcı, ''Bu iÅŸ hükümet programına, Güçlü Ekonomiye GeçiÅŸ Programı'na, IMF Niyet Mektubu'na yazmakla olmuyor. Yazmakla olsa bizde yazarız. Bu iÅŸin çıkışı ihracattır, turizm deriz, üretimcidir deriz. Gerçekçi uygulamaların bir an önce hayata geçirilmesi gerekiyor'' dedi.Â
button