Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Haziran 13, 2009 00:00
Anadolu Cam, Türk zeytinyağının dünya pazarında markalaşmasına katkıda bulunmak amacıyla, dünyaca ünlü dört tasarımcıyla “Türk Zeytinyağı İçin Cam Şişe Tasarım Projesi”ni hayata geçirdi. Ambalajın ürün kadar önemli olduğu düşüncesiyle yola çıktılar. Türk zeytinyağını temsil edecek şişelerde olması gereken özellikler belirlendi.
Bu özellikler, Türk tasarımcılar Alev Ebuzziya Siesbye, Aziz Sarıyer, Defne Koz ve Gamze Güven ile paylaşıldı. Tasarım ve prototip üretimi aşamalarının sonunda yedi cam şişe yaratıldı. Şişeleri, 11 Temmuz’a kadar Haliç-Hasköy’de bulunan Rahmi
Koç Müzesi’ndeki sergide görebilirsiniz. Tasarımcılar, şişelerini anlattı.
ALEV EBUZZİYA SİESBYE
Şişe gibi bir şişe olduGünümüzde ambalaj, ürün kadar önemli. Bu yüzden profesyonellere başvurulması sevindirici. Ambalaj, etiket ve fotoğraflar ürünün bütününü gösteriyor. Doğru tasarımlarla enfes Türk zeytinyağı da dünya pazarında hak ettiği yeri bulabilir. ÇKullanışlı, sade, marifetsiz ve şişe gibi bir şişe tasarlamaya çalıştım. Bence zeytinyağı gibi bir sıvının en doğal olarak algılanabileceği, ambalajından çok içindekini gösteren bir şişe olacaktı. Ürünün Türk olduğunu şişenin biçimiyle değil, etiketlerde belirtilmesinin doğru olduğunu düşündüm. Mesela etiketin bir yerine “Distilled Sunshine” yazılsa nasıl olur diye düşünmekten alamadım kendimi.
DEFNE KOZ
Yağı överek işe başladımLokal üretimler bazı ülkelerde son derece önem kazanmaya başladı. Türk zeytinyağının da büyük gelecek vaat eden, yüksek kaliteli bir ürün olduğuna inanıyorum. Zeytinyağını alırken tadı ve aromasına dikkat ediyor olsak da bu ürün bence ambalajıyla değer kazanıyor. Tasarıma başladığımda Türk mutfağından etkilendim. Bu nedenle yağı överek şişeyi tasarladım. Sıvının değerini azaltmamak için karmaşık şekillere girmedim. Leaf adlı tasarım, zeytin yaprağının şeklinden esinlenerek yapıldı. Era’nın tasarımı da geleneksel zeytinyağı şişesine benziyor.
AZİZ SARIYER
Akışkan özelliğinden yola çıktımTasarım sürecinde, zeytinyağı şişesini kendi hissettiklerime göre yeniden yorumladım. İki tasarımım var. Bunlardan birinde yola çıkış noktalarımdan biri zeytinyağının moleküllerinin kristal formda olması, diğeri, zeytinyağının akışkan özelliği oldu. Eğer yaptığım tasarımlar, Türk zeytinyağının hak ettiği yere gelmesine katkıda bulunur ve Türkiye’nin sembolü olarak görülürse büyük onur duyarım.
GAMZE GÜVEN
Zeytin üreticilerini dolaştımTasarım sürecinde zeytin ve zeytinyağının tarihini, işleme ve geleneksel yağ çıkarma yöntemlerini araştırdım. Ayvalık, Edremit, Altınoluk’taki zeytin üreticilerini ziyaret ettim. Zeytinyağının ruhunu keşfetmeye çalıştım. Tasarım sürecinde oldukça kapsamlı yurtiçi ve yurtdışı rakip ürün analizlerini yaptım. Cam, benim çok saygı duyduğum, çevreci bir malzeme. İki ayrı projem var. Geoliv ve Bioliv. Bioliv zeytin ağacının ölümsüzlüğünden ilham alıyor.