Hasan AY
Oluşturulma Tarihi: Haziran 30, 2006 00:00
Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden üç araştırma görevlisinin yaptığı bir araştırma, İstanbul’da yaşayan kadınların reklamlardaki kusursuz kadınlara inanmadıklarını ortaya koydu.
Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma görevlileri Eda Öztürk, Elif İnceoğlu Engin ve Önder Yönet, İstanbul’da yaşayan kadınların kozmetik ve bakım ürünü reklamlarındaki kusursuz güzellikteki kadınlara bakışları ve güzellik anlayışlarıyla ilgili bir araştırma yaptı. "Gerçeğe Dönüş: Reklamlarda Kadınların Yeni İmajı" başlıklı araştırma kapsamında
Beşiktaş, Kadıköy, Taksim, Levent, Şişli, Bakırköy ve Eyüp’te 18-55 yaş arası 1000 kadınla görüşüldü.
ŞİŞMAN VE ÇİLLİ KADINA HAYIR
Her 10 kadından 7’si, kendisini ortalamanın üstünde güzel bulduğunu belirtti ve güzellik anlayışlarının oluşmasında en önemli unsurun eş ve sevgilileri olduğunu söyledi. Araştırmaya katılan kadınların yüzde 69,3’ü kozmetik ve bakım ürünü reklamlarındaki ideal güzellikteki kadınları inandırıcı bulmadı. Kadınların yarısı ise ideal kadınların, ürünün satın alınmasında etkisi olmadığını düşünüyor.
Ayrıca, kadınların yüzde 62,7’si kozmetik ve bakım ürünleri reklamlarında kendisi ve çevresindeki gibi gerçek hayatın içinden kadınlar görmeyi tercih edeceğini söyledi. Araştırmanın bu aşamasında kadınlardan, gösterilen 7 kadın modeli en güzelden çirkine doğru sıralamaları istendi. Araştırmada, reklamlardaki ideal kadınlara inanmadığını söyleyen kadınlar, kendilerine gösterilen kadınlardan ideal ölçülere yakın olan modeli reklamlarda görmek istediklerini belirtti. Şişman, yaşlı ve çilli modeller ise sıralamanın sonlarında yer aldı.
BİR KADINI GÜZEL YAPAN ŞEY YÜZÜ
Araştırmaya katılan kadınlara göre, bir kadını güzel yapan en önemli şey yüzü... Daha sonra kişilik, gözler ve vücut şekli geliyor. Kozmetik ürünleri alışverişinde en önemli unsuru ise kız arkadaşlar oluşturuyor. Araştırmayı yapanlardan BÜ İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Araştırma Görevlisi Eda Öztürk, şunları söyledi:
"Kadınlar reklamlarda gerçek hayattan kadınları görmek istediklerini söylediler, ama kontrol için gösterdiğimiz modeller içinde ideale en yakın kadını seçerek kendileriyle çeliştiler. Yurtdışında bazı firmalar artık ideal kadınlar yerine gerçek hayattan kadınları reklamlarında kullanıyor. Türkiye’de bu henüz mümkün gözükmüyor. Reklamlarda hálá kendilerinden daha güzel kadınları görmek istiyorlar. Bizim yaptığımız pilot bir çalışma. Bu çalışma genişletip sosyolojik açıdan irdelenmeli."
Güzellikle seksilik aynı şey değil"Kadın güzelliğine ilişkin kriterlerinizde aşağıdakilerden etkili olan ilk üçünü, öncelik sırasına göre sıralar mısınız?" sorusuna 607 kadın "eş ve sevgili", 509 kadın "kız arkadaşlar", 403 kadın ise "anne" cevabını verdi.
"Güzellik" kavramını tek bir kelime ile ifade etmeniz gerekirse; nasıl ifade edersiniz?" sorusuna, 150 kadının verdiği "bakımlı olmak" cevabı ilk sırayı aldı. 100 kadın güzelliği "doğallık", 86 kadın "sadelik" diye tarif ederken, sadece 10 kadın güzelliğin "seksilik" olduğunu söyledi.
Araştırmaya katılan kadınların sadece 18 tanesi görünüşüne, erkeklerin ne düşüneceklerine göre karar veriyor.
Kadınların yaklaşık yarısı yaşlı görünmekten kaygılanıyor.
"Bir kadını güzel yapan en önemli şey sizce aşağıdakilerden hangisidir?" sorusuna 313 kadın "yüz", 295 kadın "kişiliği", 160 kadın "gözleri", 141 kadın "vücut şekli" yanıtını verdi.
Ankete katılan 625 kadın, "Önemli olan kendimi güzel hissetmemdir, başkalarının beni güzel bulması değil" olgusuna katıldığını belirtti.
Kadınların 791’i günümüzde herkese sunulan ideal güzellik kalıpları olduğunu kabul ediyor.
Ankette kadınlara 7 model gösterildi ve onların güzelliklerini puanlamaları istendi. En yüksek oyu, kozmetik reklamlarındaki ideal kadınlardan biri olan 4 numaralı model aldı.