OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 24, 2005 00:00
Türk tasarım firması Budun Design Company, yurtiçinde olduÄŸu kadar dünyada da adından söz ettirmeye baÅŸladı. Ä°ki aydınlatma tasarımı, modanın yönünü belirleyen trend ajanslarından Nelly Rodi’nin 2005 Sonbahar Lifestyle kataloÄŸuna girdi.San Francisco’daki Modern Sanatlar Müzesi MOMA’nın hediyelik reyonu dahil yurtdışında 50, Türkiye’de 150 maÄŸazaya tasarım ürünleri veriyor. Budun’un yurtiçindeki maÄŸazalarının sayısı ise 11’i bulmak üzere. Ancak, hızla geliÅŸen firmanın ÅŸu sıralar ciddi bir sorunu var: Ä°smini Özbudun Ailesi’nden alan Budun Design, isim benzerliÄŸi gerekçesiyle, mutfak ürünleri tasarlayan Ä°sviçre firması Bodum’la mahkemelik. Bodum, 2003’te Ä°stanbul’da mahkemeye baÅŸvurarak marka iptali talebinde bulundu. Özbudun’un sahiplerinden Hasip Özbudun, mahkemenin atadığı bilirkiÅŸinin aleyhlerinde rapor verene kadar konuya komik bir iddia olarak baktıklarını, ÅŸimdi ciddiye almaya baÅŸladıklarını söylüyor: ‘Bodum’u biliyorduk ama başımıza böyle bir ÅŸeyin geleceÄŸini hiç düşünmedik’ diyor. Altan Özbudun tabelacı mimar olarak tanınırdı BeyoÄŸlu’nun Yüksekkaldırım’ında. 1966’da baÅŸladığı tabelacılık iÅŸini geliÅŸtirirken oÄŸulları da büyüdü, üniversitelerin tasarım bölümlerinde okudu ve iÅŸin başına geçti. ÇoÄŸunlukla otellere projeler, tabela ve dekorasyon tasarımları yaptılar. Bir yandan bu iÅŸi sürdürürken bir yandan da 1998’de Budun Design Company adıyla ilk tasarım maÄŸazalarını açtılar. MaÄŸazalarında küçük mobilya, aydınlatma, kırtasiye, hediyelik eÅŸya ve aksesuvar alanında çoÄŸu eÄŸlendirici yüzlerce özgün tasarım ürünü satıyorlar.Budun Design Company’nin ÅŸu anda Ä°stanbul’da NiÅŸantaşı, BaÄŸdat Caddesi, Kemerburgaz ve Etiler’de, ayrıca Antalya’daki G-Mall’da birer maÄŸazası faaliyette. 2005’in başından beri baÅŸladıkları franchising yöntemiyle maÄŸaza sayısını Ä°stanbul Olivium ve ÅžiÅŸli, Ä°zmir Alsancak, Adana, Denizli, KuÅŸadası ile 11’e çıkarmayı hedefliyorlar.BÄ°R ÃœRÃœNLERÄ° ABD’DE MÃœZE MAÄžAZASINA GÄ°RDÄ°Tekstil tasarımı bölümü mezunu olan büyük oÄŸul Hasip Özbudun (40) Budun Design Company’yi açtıklarında iç mimar olan kardeÅŸi Sertan (37) ile birlikte birçok tasarım yaptıklarını anlatıyor: ‘O zaman Budun Design, özellikle ikimizin ve dönem dönem bizimle çalışan tasarımcıların ürünlerinin satıldığı bir maÄŸazaydı. Hediyelik eÅŸya sektörünün her alanına yayılınca biz yönetim alanına geçtik, yurtdışından tasarımcılardan destek almaya baÅŸladık. Åžimdi neÅŸe, eÄŸlence ve farklılık unsuru içeren, tasarım deÄŸeri taşıyan ürünleri seçiyoruz.’ Firmanın çalışmasında en çok dikkat ettiÄŸi konu sürat. ‘Çok iddialıyız. Bizden çabuk iÅŸ çıkaracak ekip olamaz. Çok çabuk sonuca gidiyoruz. Bazen tek toplantı süresinde yeni bir ürünü biçimlendirip, üretim sürecine hazır hale getirebiliyoruz. Çünkü tasarım süreçlerinin uzamasından dolayı maliyetler çok artabiliyor.’ Yurtiçinde kendi maÄŸazaları dışında 150 maÄŸazaya ürün satıyorlar. Yurtdışında da Fransa, Ä°talya, Ä°ngiltere, Kanada, Hollanda, Kore, Japonya gibi 50 maÄŸazada Budun markalı ürünleri satılıyor. Bunlardan Budun için tasarlanan Erdem Akan’ın hayvan başı ÅŸeklindeki aynaları San Fransisco’da Modern Sanat Müzesi’nin (MOMA) maÄŸazasında, Murat Karadağ’ın bir aydınlatma tasarımı da Japonya’da Details isimli bir maÄŸazalar zincirinde satılıyor. Ä°SÄ°M DAVASINI BAÅžTA CÄ°DDÄ°YE ALMAMIÅžTIKÄ°smini Özbudun Ailesi’nden alan Budun Design, isim benzerliÄŸi gerekçesiyle, 2003’ten beri mahkemelik. Mutfak ürünleri tasarlayan Ä°sviçre firması Bodum, Ä°stanbul’da mahkemeye baÅŸvurarak marka iptali talebinde bulundu. Bodum daha çok cam üzerine çalışan ve mutfak ürünleri yapan bir marka. Hasip Özbudun ‘Biz tasarımın deÄŸerine inanan bir firmayız. Öncelikle bu yüzden üzüldük. Az mutfak ürünü satardık ama dava açıldığından beri hiç satmamaya baÅŸladık, mutfak bizim alanımıza da çok uygun deÄŸildi. Mahkemenin atadığı bilirkiÅŸi aleyhimizde rapor verene kadar konuya komik bir iddia olarak bakıyorduk. Åžimdi ciddiye almaya baÅŸladık. Çünkü bütün yatırımımızı bu markaya yapıyoruz. Elimizden giderse büyük zarar görürüz.’Hasip Özbudun, marka ismini seçerken altı ay farklı alternatifleri tartıştıklarını anlatıyor ‘Bodum’u biliyorduk, ama başımıza böyle bir ÅŸeyin geleceÄŸini hiç düşünmedik. Türk Patent Enstitüsü de uyarmadı. Ãœstelik patent alındıktan sonra yasal askı süresi olan altı ayda da bize hiçbir itiraz gelmedi.’ Davanın kesin sonucunun temyiz olasılığıyla beraber 1.5 yıla uzayacağını tahmin ediyorlar.Â
button