OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 23, 2004 00:00
Otantik, basit, zeytin ağacı, güneş, çingene, birlikte yaşanması kolay, kırsal, folklor kelimeleri size ne çağrıştırıyor? Bu kelimeler 2006 yazında trendlerin ne olacağını, modanın ne yöne gideceğini belirlemek için çalışan bir ajansın, tasarımcılara yol göstermek için kullandığı çağrışım kelimelerinden bazıları.Hazır giyim firmaları, gelecekte neyin moda olacağını görmek için bu ajansın hava tahminine benzeyen öngörülerinden yola çıkıyor. Fransız Trend Tahmin Ajansı Nelly Rodi’nin trend avcılarından Vincent Gregoire ‘Biz trendleri yaratmıyoruz ama onların gelişmesine katkıda bulunabiliriz’ diyor. Yani bu ajanslar hem trendleri tahmin ediyor, hem de etkili olmaları için bir tür lobi çalışması yürütüyor.HER SEZON HİKAYE YAZIYORLARNelly Rodi sosyolog, pazarlamacı ve serbest tasarımcılarla çalışan bir trend ajansı. Merkezi Paris’te bulunan ve kurucusunun adını taşıyan ajans, toplumun eğilimlerini inceliyor, sonra bunları birleştirerek yorumluyor ve kataloglar çıkarıyor. Her sezon için çıkardığı pilot kitapta bir ana hikaye birkaç tane de ek hikaye oluyor. Trendler edebi, soyut kavramlarla anlatılıyor. Ajansın pilot kitabı sadece tekstil sektörü için değil. Yiyecekten ambalaja, otomobilden elektroniğe kadar bütün sektörler tarafından kullanılabiliyor. Bu katalogları takip eden firmalar ona göre ürün veya ambalaj geliştiriyor. Nelly Rodi dahil birçok trend ajansının Türkiye Temsilcisi olan Ahu İlbuldu Barut ‘Türkiye’de değişik sektörlerden 35 firma ile çalışıyorum. 1.5 sene önce onları ikna etmeye çalışırken, şimdi talebe yetişemiyorum’ diyor.TÜRKİYE’DEN MÜŞTERİLERİ ÇOKNelly Rodi yurtdışında Danone, IKEA, Samsung, H&M, L’Oreal, Mango, Nivea gibi şirketlerle çalışıyor. Türkiye’de de pekçok müşterisi var: Kumaş üreticisi Saydam Tekstil, Network, Fabrika, Lilies Karahan Tekstil, Collezione, Artistik İbocan, Aydın Örme, İpek Kıramer ve Kanz bunların arasında. Nelly Rodi’nin yanı sıra, bir İtalyan firması olan A+A renk desen, hazır giyim, dokuma, triko ve yuvarlak örme, ev tekstili üzerine tahminlerde bulunuyor. İngiliz şirketi MudPie Design, 0 yaştan 10 yaş üzerine kadar erkek ve kız trend firması; Marks & Spencer, Zara gibi markalara katalog veriyor. Fransız Spacemaker, yiyecek sektörü, ofisler ve kozmetik için trend yaratıyor, Kenzo, NafNaf, Reebok, Puma gibi firmalarla çalışıyor. NELLY RODI’YE GÖRE 2005 YAZINDA KOZMETİK VE AKSESUVARDA EĞİLİMLER2005 için hazırlanan kataloğun ismi ‘Cool schizophrenia’ (havalı şizofreni). Şu eğilimler göze çarpıyor:Anachronic: Mat ve pudralı efektler, gölgeli ve silinmiş efektler, neo-klasik güzellik, aksesuvarlarda tekno-antik ve neoklasik görüntü.Energetic: Ruhsal terapi için renkli kremler, duvar yazısı gibi çalışılmış makyaj, basit makyajda parlak renk, aksesuvarlarda sportif ve teknik detaylar. Mimetic: Çok gösterişsiz, natürel tonlarda bir görünüm, geometrik hatlı aksesuvarlar. Chic Tonic: Siyah ile karıştırılmış pastel renkler, mat bir görünüm, beyazlık ve soluk renkler; çikolata renkleriyle zenginleştirilmiş bebek kadın imajı.Striptic: Kremli bir zeminde renklendirilmiş parlak ve çok renkli efektler, femme fatale imajı, 70’lerin sonlarından gelen pop couture baskılar.2006 yazında neler olacak2006 yazında ana çizgi ‘Technicraft’ yani teknolojiyle el sanatının birleştirilmesi. Alt başlıklardan Truefolk’da şal desenleri ve Latin esintileri var. (Şal desenleri 2005 yazının koleksiyonlarında şimdiden yerini aldı). Dantelin ağırlıkta olduğu, Akdeniz ülkelerinden esintiler, kurutulmuş zeytin yeşili ön plana çıkıyor.Rustic Soul (kırsal ruh) bölümünde ruhsal arayış lüksle birleşiyor. Yumuşatılmış taş renkleri, mavi, kahverengi ve bejin soluk tonları, lila rengi, biraz da hippi tarzının modernize edilmiş hali öne çıkıyor. Richland’da (Zengin topraklar) renkler parlak ve canlı. Maviler çok ön planda. Oryantalizm ve doğu desenlerinin yanı sıra altın sarısı kullanımı da çok. Kartpostal motifleri göze çarpıyor. 80’lerden esintiler bulunuyor.Totem bölümünde ipek ve keten, sepet desenleri (ama çok lüks), geometrik motifler, modern grafikler, ayakkabılarda eklem yerlerinde örgü görüntüsü, makyajda ise erkeksi, çok sade, kontrastsız bir tarz var.NELLY RODI’NİN YAŞAM TARZI BÖLÜMÜ DİREKTÖRÜ VINCENT GREGOIRE Trend küçük bir grup tarafından benimsenince trenddir çok fazla ticari olduğunda trend olmaktan çıkarGelecek yıl modanın ne yöne gideceğini nasıl biliyorsunuz?-Biz buna ‘sezgi’ diyoruz. Bir trend avcısı takım olarak çalışır. Herkes bir yere gider sonra getirdiğimiz fikirleri tartışırız. Herkes aynı fikre sahipse o zaman bunun tutacağına inanırız. Filozoflar, ekonomistler, sosyologlarla tartışırız, onların da aynı şeyleri sezip sezmediğine bakarız.Mesela bir rengin moda olacağını nasıl çıkartıyorsunuz? - Örneğin mavi, bir kaç yıldır moda değil. Tüketiciler daima değişik fikirler ister, bu genetik bir tür evrimleşme. Örneğin parlak renklerden sonra siyah ve beyazın, natürel ve pastel renklerin öne çıkacağını tahmin edebiliriz. Moda yaratan bazı kişiler, örneğin bir tasarımcı, bir müşteri ya da bir gazeteci, maviyi kullanınca bu bizim dikkatimizi çeker. Eğer hepimizin dikkatini çekerse ilginçtir demektir. Sonra ‘Evet son yıllarda tüketiciler maviyi unuttu ama onu yeniden keşfetmek istiyorlar, yeni mavimiz nasıl olacak’ diye konuşuruz. Sezgiler ve pazarlama birbirine bağlanır. Siz trendleri tahmin mi ediyorsunuz yoksa yaratmaya mı çalışıyorsunuz?- Onları yaratmıyoruz ama gelmesine katkıda bulunuyoruz. Mesela mavinin 2006 için anahtar renk olacağına, hatta modayı en çok takip eden kesimin bunu 2005’te kullanmaya başlayacağına inanıyorsam, gazeteciler bana gelecek yılın rengini sorduğunda mavi derim. Ve böylece belki modayı azar azar etkilemeye başlarım. Ama ben pazarı etkileyenlerden sadece biriyim, tek etkileyen değil.Değişimin ne kadar sürede olacağını nasıl kestiriyorsunuz?- Trendler 2, en çok 5 yıl sürer ama bunun yanı sıra bir de etkiler var. Etkiler 10-20 yıl sürebilir. Örneğin Zen düşüncesi veya Doğu’ya özgü yaşam tarzı hálá Amerika ve Avrupa’da çok güçlü. Ama ilk iki-üç yıl Japon yaşam tarzı, sonra Çin, şimdi ise İpek Yolu’nun etkili olduğunu ve yakında ‘Doğunun Kapıları’nın önem kazanacağını görebilirsiniz. Mesela Zen Düşüncesi ve Japon yaşam tarzında herkes suşi
yemek, gingko bilobalı vücut losyonu kullanmak, oturma odasına bambu demetleri koymak, kimono çiçekli kumaÅŸlar ve kare tabaklar kullanmak istedi. Ama uzun sürmedi çünkü bu trend tamamen ticarileÅŸti, oysa tüketici 6 ay, maksimum 1 sene sonra yeni ürünler ister. Tahminlerinizde hiç yanılıyor musunuz? -Yaptığımız hata, bazen trendin umduÄŸumuzdan önce gelmesi oluyor. HAZIRGÄ°YÄ°MCÄ°LERE GÖRE TREND KATALOGLARI TAHMÄ°NLERÄ°NÄ° EN AZ YÃœZDE 50 TUTTURUYORAltınyıldız’ın kadın spor giyim tasarımcısı Banu Bornovalı Trend ÅŸirketleri bir anlamda bizi onaylıyor. Bize önümüzdeki sezonu gösteriyor. Bir sezonla diÄŸer sezon arasında 6 ay olduÄŸu için trendlerde aniden büyük farklılık olmuyor, sadece savaÅŸ ya da benzeri büyük olaylarla trendler hızla deÄŸiÅŸiyor. Katalog firmaları tahminlerini yüzde 50’nin üstünde tutturuyor. Tasarım ekibi kendi markasına uygun kataloÄŸu seçerse bu oran yükseliyor. Mesela biz 2006 kışı için Nelly Rodi’nin N-Rg kataloÄŸunu aldık. Collezione Tasarım Müdürü Nilüfer Zengin Biz Nelly Rodi, MudPie Design, A+A, ve Promostyle kataloglarını takip ediyoruz. Yurtdışından baÅŸka kataloglar da alıyoruz. Katalogdaki her ÅŸeyi yapmıyoruz, detaylarından faydalanıyoruz. KataloÄŸu fiyat politikası ve ülkeye göre yorumlamanız da gerekiyor.Â
button