Trafik hızı 10 km olacak

Güncelleme Tarihi:

Trafik hızı 10 km olacak
Oluşturulma Tarihi: Ekim 18, 1999 00:00

Haberin Devamı

Şehir trafiğinde ortalama hız saatte 20-40 km. Ama Büyükşehir Belediyesi Çevre Dairesi uyarıyor: Beş yıl sonra bu hız 10 km'ye inecek. Üstelik trafik en büyük kirlilik kaynağı olacak. Ne yapmalı?

Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Geliştirme Daire Başkanlığı İstanbul'u uyarıyor. Yaptıkları araştırmaya göre 1998'de İstanbul'da kayıtlı araç sayısı 1 milyon 920 bine ulaştı. Yıl bitmeden bu sayıya 210 bin araç daha ekledi. Çevre Daire Başkanı Mustafa Öztürk ‘‘Eğer şimdiden çözümler, modeller oluşturulmazsa önümüzdeki 5 yılda taşıt sayısı 3.5-4 milyona ulaşacak, ortalama trafik hızı saatte 10 km'ye düşecek. İstanbul trafikten kaynaklanan kirlilikle karşı karşıya kalacak’’ diyor. Çevre Koruma Dairesi'nin araştırması baz alınırsa 5 yıl sonra sahil yolundan Bakırköy-Taksim yolculuğu (30 km) 3 saat sürecek. Araştırmada bir an önce hem kurumların hem de kişilerin önlem almaları öneriliyor.

l Bir aracın lastiklerinin hava basıncı yeterli değilse yüzde 10 daha çok yakıt yakar.

l 4 silindirli bir taşıt bir saatlik rölantide bir litre benzin tüketir.

l Aracı ani olarak çalıştırıp hızlandırmak yüzde 60 daha fazla yakıt tüketimine neden olur.

l Seyir esnasında açık camlar 100 km/saat hızda yüzde 4 fazla yakıt sarfiyatına neden olur.

l Araç 90 km/saat yerine 110 km/saat hızla sürüldüğünde yüzde 20 daha fazla benzin tüketir.

l Araç 20 km/saatten düşük sürüldüğünde yüzde 50 daha fazla benzin tüketir.

l Eski ve kirli yağ filtreleri motor verimliliğini düşürür.

l Taşıt yaşı arttıkça yakıt tüketimi ve atılan kirletici miktarı artar.

l İstiap haddinin üzerindeki her 45 kg ek yük, yüzde 7 ekstra yakıt tüketimine neden olur.

Devlet ne yapmalı?

l Hafif raylı metro hattında taşınan yolcu sayısı 16 hatta sahip bir caddede taşınan yolcu sayısına eşit. Hafif raylı hatta taşınan yolcu sayısı 36 bin kişi/saat. Metronun bir hattında taşınan yolcu sayısı ise 72 bin kişi/saat. Dolayısıyla metro yatırımına ağırlık verilmelidir.

l Caddelerin bir hattında otomobillerle 2 bin 250 kişi, otobüslerle 13 bin 500 kişi taşınıyor. Dolayısıyla insan trafiğinin yoğun olduğu yerlerde otobüs sayısı artırmalı.

l Yeni trafiğe girecek araçlarda Euro 2 motorlarının kullanılması teşvik edilmeli. İETT, halk ve servis otobüslerinde bu zorunlu hale getirilmeli.

l Özellikle yazın benzin istasyonlarının yakıt depolarında benzin buharlarının atmosfere kaçmasını önleyici ve geri kazanıcı sistemler olmalı. Bu buhar 0.74 mg/m2'den fazla olmamalı. Çevre Bakanlığı standart hazırlamalı.

l Toplu taşıma araçları 2 yaşından büyük olmamalı.

l Özel ve resmi araçlarda 15 yaşın üzerindekiler trafikten men edilmeli. Yapılamıyorsa bunlar vergiye tabi olmalı.

l 10 yaşın üzerindeki taşıtlardan çıkan kirletici miktarı 5 yaşın altındakilerin iki katıdır. 10 yaşın üzerindeki taşıtların egzoz muayenesinde 100 km'de tükettiği yakıt miktarı rapor edilmeli. Kirletici madde miktarı limitleri aşıyorsa, trafikten men edilmeli.

l Taşıtlar için yakıt tüketimi sınırlaması getirilmeli ve bu takvime bağlanmalı.

l Trafiğin akışını engelleyen tüm taşıtlar kesinlikle cezalandırılmalı.

l Kurşunsuz benzin özendirilmeli.

l Egzozundan kirli duman atan araçlar gerekli önlem alınıncaya kadar trafik polisleri tarafından seferden men edilmeli.

l 2001 yılından itibaren üretilen tüm benzinli araçların depolarında benzin buharını tutma sistemi olmalı. Standartlar Çevre Bakanlığı tarafından yayınlanmalı.

l Satışa sunulan yeni araçların şehiriçi ve şehirlerarası yolda 100 km'de tükettiği yakıt ayrı ayrı ilan edilmeli.

l Minibüs, midibüs ve taksilerde 100 km'de tüketilen yakıtla ilgili sınırlamalar getirilmeli.

l Servis araçlarına mutlaka yaş sınırı, yakıt sınırı ve egzozundan atacağı kirleticilerle ilgili sınırlamalar getirilmeli.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!