OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 16, 2004 00:00
Onu tanıdığımda çok küçüktü. Şimdi o kadar büyük ki, ismini aldığı markayı dünya tasarım platformunda bilmeyen kalmadı. Babası ve o, güçlü bir altyapı inşa ettikleri ‘Derin’ markasıyla, hem kendi koleksiyonları, hem de dünya firmaları için ürün tasarımı yapıyorlar.Her ay pek çok yabancı dergide görünüyor, tasarım yıllıklarına giriyorlar. Son dört yıldır Paris, Londra ve Milano gibi uluslararası fuarlarda yaşadıkları yükselişe ise şahit oldum. Derin firmasının ortağı Derin Sarıyer, bir Türk markası olarak bu noktaya nasıl geldiklerini Evcimen’e anlattı.Yabancı dergilerin baba-oğul Sarıyer’lere ve Derin koleksiyonuna yoğun bir ilgisi var. Editörler neyinizi sevdiler?Derin Sarıyer: Dünya basınının gösterdigi bu büyük ilgi aslında tamamen kendiliğinden gelişti. Özellikle çağdaş tasarımlarla ilgilenen dergiler Derin markasına ve ürünlerine sayfalarında yer veriyorlar. Bunun için özel bir PR çalışması yapmıyoruz, tüm bunlar kendiliğinden oluşuyor. Örneğin, Elle Decoration dergisi geçtiğimiz Temmuz sayısında bu seneki Milano Mobilya Fuarı’nın en başarılı 10 firmasını belirlemiş; bu listede birinci sırada yer aldığımızı dergi elimize ulaştığında gördük. Fransa’da Maison Française’in İstanbul 2 isimli oturma birimimizi neredeyse bir tam sayfa yayınladığı sayıyı sen bize getirdin, haberimiz yoktu. İngiliz tasarımcı Tom Dixon’ın editörlüğünü yaptığı 2004 International Design Yearbook’a 6 tasarımınızla girmeyi başardınız. Derin Sarıyer: Böyle bir yıllıkta yer almak, hiçbir maddi karşılıkla elde edemeyeceğiniz bir prestij. Yaptıklarımızın uluslararası anlamda bu kadar önemli bir şekilde onay görmesi, Türk basını için de
haber niteliÄŸi taşıyor, çünkü tasarımda ilk defa bir Türk firması dünyada bu ÅŸekilde kendinden söz ettiriyor. Bugünkü baÅŸarının altyapısını 1971 yılında kurduÄŸumuz Derin firmasının tecrübeleri oluÅŸturuyor. Babam Aziz Sarıyer’in Derin dışında birçok yabancı firmaya yaptığı tasarımlar da bizim için iyi bir referans oluyor. Onun bu baÅŸarıları neticesinde, Kasım 2004’te yayınlanacak ‘21st Century Designers by Terence Conran’ isimli yayında yer alacak dünyanın en baÅŸarılı 100 tasarımcısı arasına seçilmesi de, hem Derin, hem de Türkiye için çok önemli.Derin koleksiyonu kaç ülkede satılıyor? En çok ilgi hangi pazarlarda?Derin Sarıyer: Dünyada Derin koleksiyonunun temsil edildiÄŸi ve satıldığıbaktığımızda, bunların çaÄŸdaÅŸ ürün/mobilya tasarım anlayışının geliÅŸtiÄŸi ve tasarım kültürleri oluÅŸmuÅŸ ülkeler olduÄŸunu görüyoruz: Ä°rlanda, Danimarka, Ä°sveç, Fransa, Almanya, Ä°sviçre, Avusturya, Belçika, Hollanda, Ä°spanya, Macaristan, Romanya, ABD, Kostarika, Hong Kong ve Japonya. ABD’de iki ay içerisinde 14 ÅŸehirde Derin ürünlerine ulaÅŸmak mümkün olacak. New York’ta bulunan temsilcimiz, Manhattan’daki showroom’unda 400 metrekarelik bir alanı Derin koleksiyonuna ayırıyor.Avrupa pazarında markanızı nereye konumlandırdınız?Derin Sarıyer: 2000 yılından itibaren ciddi bir yol aldık, birçok sergi ve fuara katıldık. Åžu anda dünyada mobilya tasarımında yenilikçi ve ilerici çalışmalar ortaya koyan, önümüzdeki dönemlerin sinyallerini verip bugünün alternatif tasarımlarını yaratan ve üreten birkaç firma var. Biz de bu birkaç firma arasındayız.Pek çok dev marka arasında sizi farklılaÅŸtıran ne oldu?Derin Sarıyer: Bunun için farklı sistemler geliÅŸtirmedik, sezgilerimiz bizi yönlendirdi. Ortaya koyduÄŸumuz ürünlerin hepsi ayakları yere basan tasarımlardı, bu yüzden ciddiye alındık.Avrupa’ya açılırken bir Türk tasarım markası olmak avantaj mı, dezavantaj mı? Derin Sarıyer: Yola çıkarken bunu düşünmedik, fakat ÅŸimdi dönüp geriye baktığımızda gerçekten bazı dezavantajlarımız olduÄŸunu görüyoruz. Türk tasarım kültürünün dünyada henüz bir yol katetmemiÅŸ olmasının bazı negatif etkilerini gördük, fakat ÅŸu anda Türk ve Ä°stanbullu bir firma olmanın avantajlarını yaÅŸamaya baÅŸlıyoruz. Tasarımla ilgili ciddi bir etkinliÄŸini görmedikleri bir ülkeden böyle bir firmanın çıkması dünyayı cok ÅŸaşırtıyor ve etkiliyor. Düşündüğünüz bir tasarımın daha önce yapılmadığından nasıl emin oluyorsunuz?Derin Sarıyer: Tamamen kendi verilerimizden yola çıkıyor ve tasarıma içgüdüsel yaklaşıyoruz. Moda, trend ve stilizm gibi konuların fazla yakınında durmuyoruz. Konumuzun özünden yola çıkıyoruz. Bu yaklaşımlarımız sonucunda yaptıklarımızın daha önce yapılmamış olması doÄŸal oluyor.Tasarım sürecinin hangi aÅŸaması size daha çok keyif veriyor?Derin Sarıyer: Benim için en önemli olduÄŸunu düşündüğüm aÅŸama, Derin koleksiyonunun genel olarak ortaya çıkmasının tasarlanma aÅŸaması. Farklı tasarımcıların çalışmalarının bir araya gelmesi, bu tasarımların prototiplerinin ortaya çıkma süreci ve tanıtım faaliyetlerinin toplamını da bir tasarım olarak görüyoruz. Yapılanların arasında çok net görülmeyen ama hissedilen bir baÄŸlantı olmasını saÄŸlamak da baÅŸlı başına bir tasarım. Bunu tasarım yöneticiliÄŸi olarak da adlandırabiliriz.Koleksiyonlarınızdaki hangi ürün sizce gelecekte bir tasarım klasiÄŸi olmaya aday?Derin Sarıyer: Herkesin favorisi farklı olabiliyor. International Design Yearbook kitabinda bu sene yer alması, her sene yaptığımız yeni çalışmaların birçoÄŸunun gelecekte tasarım klasiÄŸi haline geleceÄŸine iÅŸaret ediyor. Geçen zaman kalıcı olacak tasarımları belirleyecek ve bu tasarımlar ortaya çıktıkları dönemleri temsil edeceklerdir.Dünya dergilerinde ‘Derin’ izlerAlman Glamour dergisinde yayınlanan Wait bank.Alman Vogue dergisinde yayınlanan Kap büfe.Ä°ngiliz Elle Decoration, Milano Mobilya Fuarı konusu kapsamında ‘Top Ten’ belirlemiÅŸ. Bilin bakalım ilk sırada kim var? Aziz Sarıyer tasarımı Ä°stanbul 2 kanepe.Derin tasarımları, Maison Française’in Fransa edisyonunda geçtiÄŸimiz ay yer aldı. Ä°yi tasarım nedirÅžu ana kadar dünyada yapılmış çalışmaların üzerine yeni bir fikir ilave edebilen tasarımları ‘iyi tasarım’ olarak nitelendirebiliriz. Bunu yapmanın yolu her tasarımcı ve firma için farklı yerlerden geçebilir. Tek bir öğenin çıkmasıyla bütün anlamını yitirecek basitliÄŸe ulaÅŸabilmiÅŸ tasarımlar, yaratılması en güç ama en baÅŸarılı tasarımlardır.Ekip geniÅŸAziz Sarıyer ve Derin Sarıyer’in dışında Derin markası için tasarım yapan isimler ÅŸunlar: Defne Koz, Tanju Özelgin, Arif Özden, Bülend Özden ve Mehmet Ermiyagil. Â
button