Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 12, 2004 01:07
Dünya ayakkabı pazarının lideri İtalya ile yıldızı parlayan Türkiye, işbirliği için prensip kararına vardı. Ayakkabı Fuarı’na gelen İtalyan Başkan Antonio Brotini, işbirliği çağrısını gündemlerine aldıklarını açıkladı. Çin’e karşı, ‘Tasarım İtalyan, teknoloji Türk’ formülü devreye girecek.
TEKSTİLDE olduğu gibi ayakkabıda da üreticilerin korkulu rüyası haline gelen Çin’e karşı, ülkelerarası işbirlikleri gelişirken Türk ve İtalyan ayakkabıcıları da güçlerini birleştirme konusunu gündemine aldı. Dünya ayakkabı sektörünün lideri İtalya, kendisinden sonra Avrupa’da en büyük kapasiteye sahip olan Türkiye ile yakından ilgilenmeye başladı. İtalyan Ayakkabı Sanayicileri Birliği Başkanı Antonio Brotini ile görüşen Türk ayakkabı sektörünün temsilcileri bu konuda prensip anlaşmasına vardı. Plana göre, her iki ülkenin üreticileri hem İtalya’da, hem de Türkiye’de yapılacak toplantılarla birbirleri ile tanıştırılacak ve Türkiye’de ortak üretim yapma olanakları araştırılacak.
İLK TEKLİF TÜRKİYE’DEN
İtalya ile işbirliği yapma konusu aslında ilk olarak Türk ayakkabı üreticileri tarafından dile getirildi. Uluslararası toplantılarda ve fuarlarda görüştükleri İtalyanlar’a ‘Sizin Ar-Ge’niz, modanız var. Bizim de genç işgücümüz ve teknolojimiz, gelin güçlerimizi birleştirelim’ çağrısı yapan Türk ayakkabıcıları başlangıçta bir yanıt alamadı. Romanya ve Bulgaristan gibi ülkelerde fason üretim yaptırdıkları için bu çağrıyı yanıtsız bırakan İtalyanlar, bir yandan fason üretimden istedikleri sonucu alamamaları, diğer yandan da Çin tehdidinin büyümesi üzerine, bu kez doğrudan başkanları aracılığıyla Türkiye ile işbirliğinin yollarını aramaya başladı.
İstanbul’da RDF Fuarcılık tarafından 31’incisi düzenlenen AYMOD Uluslararası Ayakkabı Moda Fuarı’na bu yıl ilk kez gelen İtalyan Ayakkabı Sanayicileri Birliği Başkanı Antonio Brotini, bu konuyu gündeme getirdi. Fuar süresinde Türk ayakkabıcılarla görüşen, Nişantaşı ve Etiler’deki Akmerkez’i gezen Brotini, başta TASEV (Türk Ayakkabı Sektörü Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı) Başkanı Mehmet Büyükekşi ve TASD (Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği) Başkanı Selahattin Akaydın olmak üzere sektörün önde gelen isimleriyle de özel bir yemekte buluştu.
Taklit üretimden Çin’le mücadeleye kadar pekçok konunun ele alındığı bu yemekte Brotini, ekim ayında İtalyan firmalarının Türkiye’ye gelerek bir otelde lansman yapmak istediklerini açıkladı. Brotini ile ayrıca şirketler arasında doğrudan işbirliği kurulabilmesi için biri İtalya’da, biri Türkiye’de olmak üzere iki ayrı toplantı daha yapılması konusunda anlaşmaya varıldı. Brotini, İtalya’ya dönüşünde bu konuyu yönetim kurulu ile görüşeceğini ve takvim konusunu netleştireceğini söyledi.
Akaydın: Bize isim hakkı versinler yeter
TÜRKİYE’de büyük üreticilerin pekçok markanın lisansıyla zaten üretim yaptığına dikkat çeken TASD Başkanı Selahattin Akaydın şunları söyledi:‘Önemli olan şimdi bu işbirliklerini orta ölçekli şirketlere doğru yönlendirmek. İtalyanlar, Romanya ve Bulgaristan’da üretim yaptırıyor ama tamamen fason. Deriden aksesuara kadar gönderip, ucuz işçilikten yararlanmak istediler. Biz her şeyi sağlarız bize sadece isim hakkı, know-how versinler yeterli. Avrupa’da İtalya’nın ardından en büyük üretim kapasitesi Türkiye’de.’
Ayakkabının AB zirvesi İstanbul’da toplanıyor
ANTONİO Brotini, sadece kendisi İstanbul’a gelmekle yetinmeyip, aynı zamanda başkanı olduğu Avrupa Ayakkabı Üreticileri Konfederasyonu’nun diğer başkanlarını da Türkiye’ye davet etti. Konfederasyon olarak İstanbul’da bir yuvarlak masası toplantısı organize eden Brotini, Çınar Otel’de bugün ve yarın Avrupa Birliği ülkelerinden gelen 15 civarında başkan ve ve temsilciyi de ağırlayacak.
İlk gününde işçilik, verimlilik gibi konuların ele alınacağı toplantıda, ikinci gün Çin’in yarattığı haksız rekabet konularına karşı çözüm aranacak. Türkiye’den TASD da, AB üyesi olunmamasına karşın 1998 yılından bu yana gözlemci üyesi olduğu konfederasyonun bu toplantılarına katılacak. Ev sahipliğini Brotini’nin yaptığı bu toplantılar sırasında, TASD sadece konuklar onuruna bir
yemek verecek.
Ayakkabıda ithalat 190, ihracat 185 milyon dolar
GEÇEN yıla kadar ayakkabı konusunda hiç dış ticaret açığı vermeyen sektörde, 2003 yılında 185 milyon dolarlık ihracata karşı, 190 milyon dolarlık ithalatla denge sarsılmış durumda. Kayıtlı rakamlara göre en büyük ithalat İtalya’dan yapılıyor. Çin ise dampingili ürünleriyle iç pazarda üreticinin en büyük sorunların birini oluşturuyor. Ancak bu sektörde ihracatta da ithalatta da kayıt altına girmeyen rakamlar olduğu biliniyor.
Büyükekşi: Birlikte ihracata yüklenelim
TASEV Başkanı Mehmet Büyükekşi, İtalyanlarla yapılabilecek işbirliklerine açık olduklarını söylerken, Türkiye’nin üretim konusunda önemli avantajları olduğunu vurguladı. İtalyanların Ar-Ge ve moda avantajına karşılık Türkler’in de genç nüfus ve yeni teknolojiye sahip olduğuna dikkat çeken Büyükekşi, ‘Biz aynı zamanda hızlı hareket edip, zamanında mal teslim etme kabiliyetine de sahibiz’ dedi. İtalyanlarla sadece iç pazara yönelik bir çalışma yerine ihracata yönelik bir işbirliğine sıcak bakacaklarını vurgulayan Büyükekşi, Türkiye’nin şu anda tehlike gibi görünen Çin’i fırsata dönüştürmesi gerektiğini dile getirdi.
40 bin ayakkabıcı 2.5 milyar dolarlıküretim yapıyor
İRİLİ ufaklı yaklaşık 40 bin firmanın faaliyet gösterdiği ayakkabı sektöründe Türkiye’nin üretim hacmi 2-2.5 milyar dolar seviyesinde hesaplanıyor. Kapasite büyüklüğü açısından Çin’in birinci olduğu dünya sıralamasında Türkiye 9’uncu. İtalya’nın ilk sırayı aldığı Avrupa’da ise 2’inci. Bu kapasite büyüklüğü 500 milyon çift ayakkabı anlamına geliyor.