Güncelleme Tarihi:
9-12 Mart tarihleri arasında Yeşilköy Fuar Merkezi'nde Rotaforte tarafından yapılacak olan ‘‘15. Uluslararası Mücevher, Takı, Saat ve Malzemeleri Fuarı İstanbul 2000’’ için geri sayım başladı... Önceden mücevherleri ve fiyatlarını görmek isterseniz, aşağıya bakmanız yeterli.
Türkiye dahil 16 ülkeden 500 firmanın katılacağı fuarda, 20 bin metrekarelik alanın yarısında mücevherler, diğer yarısında da saatler tanıtılacak. Gelelim katılan firmalara: Takı sektöründen De Beers, Signity, Bright Gem, Masini, Neolite, Danish Intil, Atasay, Goldaş, Arpaş, Cetaş, Midas ve Orijinal Kuyumculuk gibi kuruluşlar katılıyor. Saatçilik sektöründen ise Chopard, Raymond Weil, Gucci, Patek Philippe, Christian Dior ve Guess gibi markalar sergilenecek.
Rotafort Fuarcılık'ın ortaklarından İda Gürel, fuar öncesi yapılan çekimde, mücevherleri, kadının bakışını ve yükselen trendleri bize bir bir anlattı.
Türkiye, dünya kuyumculuk sektöründe nerede duruyor?
Bu fuara ilk 1986'da katıldık. 15 yıl içinde değişimler oldu. Türk kadını eski nesillerden beri takıyı sever. Ama atölye zihniyetinden kurtulmak gerekiyordu ve bu da oldu. İmalat teknikleri ve fabrikalar gelişti. Kopyacılıktan ziyade özgün tasarımlar yapılmaya başlandı. Güney illerinde turistler için dükkanlar açıldı. Ayrıca kadın değişti, fantaziyi tercih eder oldu. Türkiye şu anda dünyanın bir numarası olan İtalya'yla rekabet eder oldu. Artık bizden bakıyorlar, gelip inceliyorlar takılarımızı. Daha ucuz satıyoruz çünkü. Türk kuyumculuğu şu anda Amerika'daki kotayı zorluyor. Alıcıyı, gelip burada, rekabet ortamında malı incelemeye zorluyor bu durum. Bir de çeşit fazla bizde.
Kadınların tarzı değişti mi? Tek taş, alyans ne durumda şimdi?
Bütün dünyada egemen bazı güçler var. Bireylerin tüketim kapasitesi üzerinde etkiler yapılıyor. Alyans, duygusal bir bağla tanıtılıyor. Reklamlar yapılıyor. Çünkü insanlar artık yalnızlar. Simgesel olarak alyans duygusu, yalnızlığı yok ediyor ve bu yüzden de şimdi eskisinden daha çok satılıyor. Çalışan kadın veya evde oturan kadın için, kendi kimliğine uygun takı yelpazesi çok genişledi. Sanatçıyla, bankacının takısı aynı tarz değil. Ama çeşit fazlalığından dolayı sosyal durum, yaş, etnik durum gibi konular önemini kaybetti. Tek taş ise hala nesilden nesile aktarılan bir sevgi nişanıdır. Hala gündemde ve inmez de... Biraz da tabii ‘‘Sıkışırsam satarım’’ mantığı var.
2000'de kadınlar ne takıyorlar, ne takacaklar?
Kostüm iş kadınında geçerli olduğu müddetçe, broş takılacaktır. Amerikan Dışişleri Bakanı Madeleine Albright'ı siz hiç broşsuz gördünüz mü? Ama günlük hayatta daha çok yüzük, küpe ve hafif takılar kullanılıyor. Ağır takılar kasaya kaldırılmaya mahkum. Çağdaş kadın işten sonra eve gidip giyinip çıkmak yerine, hem gündüz hem gece kullanabileceği hafif takıları tercih ediyor.
Çekimde kullanılan bir zümrütlü pırlantalı kolye var. O çok ağır ve sofistike görünüyor ama...
Ama tabii ki, düğünlerde takılan veya cemiyetin bazı katmanlarının ihtiyacı olan görselliğe cevap verecek olan takılar da var. Onlar da satılıyor. Tabii ki, günlük kullanılan bir takıdan daha pahalı olacaktır, bu çok normal. Çünkü büyük ve ağır, üzeri taşlarla dolu.
Beyaz altına dönüş oldu galiba...
Şu anda evet. Ama eskiden de vardı beyaz altın. Şimdi en çok kullanılan da zaten platin... Bu mutlaka dönüşümlü olacaktır. İleride de yine sarı altın moda olacak. Sarı ve beyazın bağdaştığı takılar da çok moda bu aralar.
Taşlardan hangisi en trendi şimdi?
Pırlanta her zaman için taşların arasında yükselen trendi oluşturuyor. Ama onun dışında yakut, safir gibi taşlar da her zaman gündemde... Tabii bir de kübik zirkonyalar var ki, onlar da özellikle yabancı ülkelerde çok fazla satılıyorlar.
Fiyat kutusu
Kafkas Kuyumculuk'un bu zümrütlü ve pırlantalı kolyesi için fiyat vermiyorlar. Görünüşü kadar fiyatı da ağır olsa gerek. Pırlantalı küpeler ise 5000 dolar.
Orijinal Kuyumculuk'tan gelen lale şeklindeki zümrütlü broş, yaklaşık 30 bin dolar. Platin üzerine pırlantalı bilezik 40 bin dolar civarında. Safirli pırlantalı yüzük 3000 dolar, rubi ve yakutlu küpeler de 5000 dolar civarında.
Tekin Seyrekoğlu Kuyumculuk imzalı pırlanta yıldızlı takımın fiyatı 7000 dolar.
Diamond Line'ın drop zümrütlerden oluşan pırlantalı kolyesi 18 bin dolar civarında.
Tektaş Saatçilik'den gelen Gucci saat yaklaşık 500 Fransız frangı ve Breitling saat de 1000 Fransız frangı...