Tahta parçalarından tabanca yaparak baÅŸladı, ÅŸimdi uzay mekiÄŸi tasarlıyor

Güncelleme Tarihi:

Tahta parçalarından tabanca yaparak başladı, şimdi uzay mekiği tasarlıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 25, 2004 00:00

Onun için tasarımın dáhisi diyorlar. Ä°ki ay önce Virgin Gallactic için uzay mekiÄŸi tasarladı. Çok paranız varsa iki yıl sonra o mekiÄŸe binip uzaya seyahat edebilirsiniz. Japon Havayolları, Guzzini, Peugeot, Mazda, Apple ve Sony gibi markalar için tasarım yapan Ross Lovegrove (46) Galler doÄŸumlu, Manchester ve Londra’da endüstri tasarımı okumuÅŸ.Onun özelliÄŸi, geçmiÅŸten deÄŸil sürekli gelecekten esinlenmesi. Hafta içinde Ä°stanbul’daydı. Çünkü Vitra onu kaptı. Önümüzdeki iki yıl boyunca Vitra için tasarım yapacak. Suyun güzelliÄŸini bize bir kez daha hatırlatacak. Gözlerinizi kapatın ve çocukluÄŸunuza dönün lütfen. Tasarımla ilk temasınızın nerede nasıl baÅŸladığını hatırlıyor musunuz? -Johnny Seven adında bir plastik tabanca markası hatırlıyorum. 7 yaşında bir çocuk için çok çekiciydi ama pahalıydı. O zaman evimiz odunla ısınıyordu. Kare ve üçgen ÅŸeklinde tahta parçalarıydı. Odunların plastik tüfekle ve tasarımla ne alakası var diyorsunuz deÄŸil mi? BaÄŸlantı şöyle: Ben o özendiÄŸim ve sahip olmak istediÄŸim tüfeÄŸi kendi elimle yapıyordum. Çiviler çakarak odun parçalarını birleÅŸtiriyor ve kocaman bir tüfek imal ediyordum. Ãœstelik her gün yeni bir model geliÅŸtirebiliyordum. Çünkü babam yaptığım tüfeÄŸi akÅŸamları yakıyordu. Ben de her gün yeni bir tabanca yapıyordum... Endüstri tasarımcısı olmaya karar verdiÄŸiniz zaman ailenizden tepki aldınız mı? Babanız bu ne biçim meslek, para kazanabilecek misin bari, diye sordu mu? -Ailemin tepkisi, bir gün eve kulaklarımı deldirmiÅŸ olarak geldiÄŸimde verdikleri tepkiyle aynı tepkiydi. Anlam veremediler. Babam subay olduÄŸu için benim de asker olmamı istiyordu. O yıllarda arkadaÅŸlarımın çoÄŸu ya polis oldu ya da demiryolcu. Belki de mutludurlar. Ama benim kadar olamaz!Ä°lk tasarımınız nedir? -16 yaşında katlanabilir çocuk arabası yaptım. Dünyadaki ilk katlanabilir çocuk arabalarından biriydi. Daha sonra bu arabayı Cindico markası üretti. O yıllarda öğretmenim için tasarımlar yapardım. O oturup cin tonik içerdi, bütün iÅŸlerini de bana yaptırırdı. Åžaka yapmıyorum. Ama o zaman kazandığım parayla bu otelde (ÇıraÄŸan Palace) çay bile içemezdim. MÜŞTERÄ°LERÄ° TAVLADIM1980’lerde Paris’teki Atelier de Nimes’e davet edildiniz. Bu sizin kariyerinizde bir dönüm noktası mı? - Aslında benim için dönüm noktası 1990’da kendi başıma çalışmaya baÅŸlamam oldu. Çünkü kendinizi ortaya koyabilmeniz, tek başınıza yaptığınız iÅŸlerde gizlidir. 1990’da yaptığım bir sandalye tasarımı benim için çok önemlidir mesela. Londra Tasarım Müzesi’nde ve New York Moma’da sergilendi. Ãœnlü üretici Gulio Cappellini sandalyemi gördü beÄŸendi ve üretti. Siz kendi ÅŸirketiniz Studio X’i kurduktan sonra Atelier de Nimes’in müşterilerinin büyük bir bölümü ile çalışmaya baÅŸladınız. Atelier de Nimes’in müşterilerini çaldınız mı?- Aldım evet! Ne var bunda? Atelier de Nimes’de çalışırken, Louis Vuitton, Hermes ve Cacharel gibi önemli markaların başındaki şık ve güzel kadınlarla dost olmuÅŸtum. Birlikte iÅŸ yaparken öğle yemeklerine giderdik. Ben de çok şık giyinirdim çok hoÅŸ görünürdüm. Yani onları tavladınız mı? - Aslında yeteneÄŸimden dolayı benimle çalışmaya devam ediyorlar diye düşünüyorum ama belki cazibemin etkisi de vardır... Demek ki o öğlen yemekleri çok hoÅŸlarına gitmiÅŸ. O zamanlar benim param yoktu, stüdyom bile yoktu. Bir defterim, bir kalemim vardı, sürekli çizim yapıyordum. Japon Hava Yolları için New York-Tokyo seferlerinde kullanılmak üzere bir uçak koltuÄŸu tasarladınız. Adı Sky Sleeper. Japon Hava Yolları neden bir Ä°ngiliz tasarımcıyla çalışsın? - Ben de çok ÅŸaşırdım. Taa Japonya’dan kalkıp Notting Hill’e gelip beni buldular. Benim felsefem ÅŸu: Teknolojiyi ve profesyonelliÄŸi her zaman insani öğelerle bir araya getiriyorum. Onlar da bunu sevdi.KÖLEDÄ°R TEKNOLOJÄ° Teknoloji çok soÄŸuk bir kavram. Nasıl oluyor da sizin tasarımlarınızda teknoloji ısınıyor? - Benim için önce insan geliyor. Teknoloji de insanlara hizmet eden bir hizmetçidir. Köledir teknoloji. Tanıdığım endüstri tasarımcılarının çoÄŸu heykeltıraÅŸlara öykünüyor. BirleÅŸtiÄŸiniz nokta nedir? - Evet. Bütün tasarımcılar eserlerini heykellerle özdeÅŸleÅŸtirir. Endüstri tasarımı, bu çağın heykel iÅŸi olarak kabul edilebilir. Gerçi bu kadar bariz bir baÄŸlantı kurmak ne kadar anlamlı oldu, bilmiyorum. Çünkü 20. yüzyılın en önemli tasarımının Marcel Duchamp’ın bir pisuarı olduÄŸunu biliyorsunuz. Bugün ben de Türkiye’de Vitra için tuvalet tasarlayacağım. Artık tuvalet bile sadece fonksiyonel deÄŸil. Marka kavramı ile ilgili ne düşünüyorsunuz? - GeçmiÅŸte markalar daha kalıcıydı ÅŸimdikiler çok uzun ömürlü olamıyor. Ä°kinci Dünya Savaşı’ndan sonra en önemli markalar endüstri markalarıydı. Çünkü yaralar sarılıyordu, yeni bir toplum inÅŸa ediliyordu. Ama son sekiz yılda lüks markaları öne çıktı. Gelecekte ise bence bilim ve teknoloji markaları ön plana çıkacak. Siz bir marka mısınız?-Evet ben bir markayım. Ama kendimi geliÅŸtirebildiÄŸim sürece varım. Benimle çalışan markalar da kendini geliÅŸtirmeye çalışıyor demektir. Mesela ÅŸimdi Vitra beni davet etti. Bu demek ki Vitra kendini yenilemeye çalışıyor. Vitra’daki göreviniz tam olarak nedir? - Koleksiyonlar hazırlayacağım. Yapacağım çalışmanın ismi ekolojik konsept. Hem ekolojik hem de güzellik açısından suyun yaÅŸamdaki yerini vurgulayarak çaÄŸdaÅŸ tasarımlar yapacağım.BÄ°R YILA KALMAZ Ä°STANBUL’U SOKAK SOKAK ÖĞRENÄ°RÄ°MÇevremdeki insanlar, özellikle de Iraklı mimar Zaha Hadid Ä°stanbul’un ne kadar muhteÅŸem bir ÅŸehir olduÄŸunu anlatır dururdu. Yani Ä°stanbul için hazırdım. Vitra için hemen hemen her ay Ä°stanbul’a geleceÄŸim. Bir yıla kalmaz sokak sokak, cadde cadde bilirim diye düşünüyorum.GEÇEN HAFTA EN ÇOK BUNLAR KONUÅžULDUAsla evlenmeyeceÄŸi ve çocuk sahibi olmayacağı konusunda Nicole Kidman ve Michelle Pfeiffer ile 10 bin dolarlık bir iddiaya tutuÅŸan George ClooneyAşık olduÄŸu erkeklerin hepsinin bir enstrüman çaldığını, birlikte olduÄŸu erkeklerden rahatlıkla bir orkestra kurulabileceÄŸini söyleyen Nilgün BelgünKayınpederi Hüseyin Güler cinayete kurban olan tiyatrocu Behzat UygurBBC’nin yaptığı kamuoyu araÅŸtırması sonucunda, geçtiÄŸimiz iki yıl da ilk iki bölümüyle aynı baÅŸarıyı gösteren ve yılın en iyi filmi seçilen Yüzüklerin Efendisi serisi, 2004’ün galibi ‘Yüzüklerin Efendisi / Kralın Dönüşü’Anket sonucunda Tayyip ErdoÄŸan’ı geride bırakarak 2004 yılının Türkiye’nin en akılda kalacak ÅŸahsiyeti seçilen Semra HanımYapılan araÅŸtırma sonucunda geçtiÄŸimiz yıl Amerikan televizyonlarında en çok haberi çıkan ünlü olduÄŸu belirlenen Britney Spears130 kilo olduÄŸu için ÅŸiÅŸman aktris olarak tanınan ve ‘Fat Actress/Tombul Aktris’ adlı ÅŸov programının sunuculuÄŸu, bir diyet firmasının reklamlarında rol almak gibi iÅŸlerle bu durumu faydalı bir hale dönüştüren Kristie AlleyAlman Die Welt gazetesinin 2004’ün en önemli 100 kiÅŸi listesinde 33. sırada yer alan Sibel Kekilli ile 72. olan Fatih AkınSandviç arasına sıkışmış köfte gibiyimNasıl bir patronsunuz?-KeÅŸke benim de benim gibi bir patronum olsaydı. Kapım hep açıktır. Yanımda çalışanların özel hayatını da bilirim, paylaşırım. Mükemmeliyetçiyimdir yalnız. Beklentilerim çok yüksektir. Mesai saati kavramı yoktur. Canları gidip müzede dolaÅŸmak isterse dolaşırlar. Evlenmek, boÅŸanmak, aşık olmak gibi duygular iÅŸinizi nasıl etkiliyor? - Gençken her ÅŸey daha basitti. Åžimdi bir yandan yaÅŸlanan anne babamın sorumluluÄŸu diÄŸer yandan çocuklarım, iÅŸim derken sandviç arasına sıkışmış köfte gibiyim. Ama önemli olan bütün bu zorluklarla baÅŸa çıkabilmek. Sorunları çözdükçe güçleniyorum. Güçlendikçe büyüyorum. Gelecekten korkuyor musunuz? - Kaygılarım var. Hava ve ses kirliliÄŸi beni ciddi ciddi endiÅŸelendiriyor. Ä°lerleyen günlerde enerji sıkıntısı yaÅŸayacağımızı düşünüyorum. Kimse insanlık yararına bir ÅŸey yapmıyor. Tasarlamak isteyip de tasarlamadığınız bir ÅŸey var mı? - Evet. Otomobil ve rüzgar deÄŸirmeni tasarlamak istiyorum. Danimarkalılara rüzgar deÄŸirmenlerinin aslında ne kadar güzel olduklarını kanıtlayacağım. ROSS LOVEGROVE’IN EN ÇOK SATAN 4 ÃœRÃœNÃœTag Heuer için tasarladığı güneÅŸ gözlüğü. Yıllık satışı 24 milyon dolar. Ty Nant marka su ÅŸiÅŸesi. Yılda 22 milyon adet satıyor. Alfi Germany için yaptığı sürahi. 1988’den beri piyasada. Toplam imalat gideri 50 bin dolar, yılda 8 milyon dolarlık satılıyor. Bernhardt marka ‘Go Chair’ isimli sandalye. Time Dergisi tarafından 21. yüzyılın yeni iletiÅŸim dilinin en önemli örneÄŸi seçildi. Yılda 12 milyon dolarlık bir satış rakamına ulaşıyor. BÄ°OLOVE ALÃœMÄ°NYUM BÄ°SÄ°KLET Biolove Aluminyum Bisiklet’in gövdesinde bulunan delik, bisikleti hafifleÅŸtiren, duvara asılmasını saÄŸlayan estetik ve fonksiyonel bir detay. Åžehirde yaÅŸayanların dar evlerinde rahatça kullanılabiliyor.Venedik’te bir kitapçıdan aldığı defterden baÅŸka defter kullanmıyor. Biri bitince yenisini almak için uçaÄŸa atlayıp Venedik’e gidiyor. Sokakta dolaşırken gördüğü farklı ÅŸekilleri küçük küçük çizimler halinde kaydediyor.Ä°ÅžARET PARMAÄžINDAKÄ° SAATTasarım fikirle baÅŸlar. Åžimdi biz sizinle saati iÅŸaret parmağımızın tırnağına monte edebilsek diye konuÅŸursak bu fikri takip eden adımlarda tasarım ortaya çıkar. Ben 24 saat boyunca çevremi algılarım. Etrafımda ne olup bittiÄŸini, kimin ne giydiÄŸini, köşedeki adamın ayakkabısının baÄŸcığını görürüm. Bu yüzden de aynı anda paralel yaÅŸamlar sürdürdüğümü bile söyleyebilirim. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!