Güncelleme Tarihi:
Ambalajlı Su Üreticileri Derneği (SUDER)’in verilerine göre, geçen yıl 37 litresi pet, 89 litresi damacana olmak üzere kişi başı ortalama 126 litre su tüketildi. Su pazar hacmi 2009’da toplam 9 milyar litreydi. Su sektöründeki toplam ciroysa yaklaşık 3.1 milyar lirayı buluyor. Türkiye’de Sağlık Bakanlığı tarafından üretim için izin verilerek ruhsatlanan 264 değişik su markası bulunuyor. Bunların 216’sı kaynak suyu, 36’sı doğal minerelli su, 12’siyse arıtılarak işlenmiş içme suyu. Bu kadar çok seçenek olunca, artık sadece ‘su’ istemek yetmiyor. Peki su tercihi neye göre yapılmalı? istanbul Üniversitesi Tıbbi Ekoloji ve Hidroklimatoloji Ana Bilim Dalı Prof. Dr. Müfit Zeki Karagülle en sağlıklı suyu ve doğru su seçme yöntemlerini anlatıyor:MİNERAL KOKTEYL YAPABİLİRSİNİZ “Suyun kendini içmek hayati bir gereklilik. Günde mutlaka 2 buçuk- 3 litre su tüketmeliyiz. İki tip su bulunuyor; doğal, yeraltından gelen mineralli su ya da kaynak suyu. Yeraltı doğal suları yani mineralli sular en sağlıklı olanlar çünkü bulundukları yerden dolayı hem çeşitli kimyasallardan hem de bakterilerden doğal yollarla korunurlar. Bu özellikleriyle temizlerdir. Ayrıca Avrupa Birliği düzenlemelerine göre bu suya hiçbir müdahelede bulunulamaz. İçerik açısından baktığımızda da mineral sular, günlük ihtiyacmız olan mineralleri doğal olarak bünyesinde barındırır. Suyun içinde bulunan kalsiyum, magnezyum, sodyum, karbonat, sülfat ve klorür günlük metabolizmamız içinde önemli rol oynayan minerallerdir. Suların içinde bu minerallerden değişik oranlarda bulunur. Siz damak zevkinize, suların ulaşılabilirliğine veya ihtiyaçlarınıza göre kendinize uygun suyu tercih edebilirsiniz. Hatta farklı mineral oranlarındaki suları karıştırıp kendi su kokteylinizi bile yapabilirsiniz!”SU MENÜLERİYLE UYGUN SUYU SEÇİNKendi suyunu çoktan seçmiş kişiler için restoranlar da harekete geçti. Örneğin istanbul Beyoğlu’nda bulunan 360 istanbul adlı restoranda son iki yıldır, normal mönünün içinde bir de su mönüsü veriliyor. Mekan, her misafirin su zevkinin farklı olabileceğinden hareketle, alternatif sunabilme amacıyla yapmış bunu. Mönüde üç çeşit su var; normal, gazlı ve aromalı. Normal ve gazlı sularda küçük ve büyük boy olmak üzere yerli ve yabancı seçenekler bulunuyor. Örneğin Türkiye’den Kestane Suyu, fransa’dan Evian var. Büyük boy şişelerin fiyatları 18 liraya kadar çıkıyor. En çok tercih edilen markalar Kestane Suyu ile S. Pellegrino. Su mönüsü bulunan bir başka mekansa Nişantaşı’nda geçen yaz açılan İzzet Çapa mekanı Limonata. ‘Suyun öneminin değer kazanması, Londra başta olmak üzere Avrupa’nın birçok yerinde su barlarının bulunması ve müşteriden gelen talep’ üzerine böyle bir menü yapmaya karar vermişler. Menüde 14 farklı marka su bulunuyor. En çok tercih edilen yine Kestane Suyu. HANGİ DEĞER NE İFADE EDİYOR?Kalsiyum değeri 150 mg’dan fazlaysa kalsiyumlu suMagnezyum değeri 50 mg’dan fazlaysa magnezyumlu suBikarbonat değeri 600 mg’dan fazlaysa bikarbonatlı suSodyum değeri 200 mg’dan fazlaysa sodyumlu su.Tasarım bunlar!
Norveçli su markası Voss, kurulduğu 2000’den beri alışık olmadığımız silindir bir şişe kullanıyor. Calvin Klein’ın eski Kreatif Direktörü Neil Kraft ve ekibinin tasarladığı şişe bir parfüm andırıyor. İlham kaynağıysa: “El değmemiş kaynağın saflığı ve parfümlerin kendilerine özgü kokuları taşıdıkları kendilerine özgü tasarımlı şişeler.” Voss’un sıradışı tasarımlı şişesi diğer su markalarını da harekete geçirdi. Hollywood ünlüleri ve sosyetenin vazgeçemediği Fransız Evian suyu, Voss’u takip ederek şişelerine tasarım getiren ilk markalardan oldu. Evian şişelerini 2007 yılında Christan Lacroix, 2008’de Jean Paul Gaultier, 2009’daysa Paul Smith tasarladıb Bu yılın özel tasarımcısıysa Issey Miyake’ydi. 75 cl’lik tasarım şişelerin tanesi 8 dolara satışta. Önceden sipariş vermek gerekiyor. Trendi devam ettiren bir diğer markaysa Fransız Perrier. 2008’de markanın maden suyu şişelerini yine bir Fransız marka olan Paul and Joe’nun retro Fransız afişlerinden ilham alınan tasarımları süsledi. Bu yılsa kutularda Dita von Teese’in karikatürleri var. BİZDEKİ TASARIM DİCE KAYEK Türkiye’ye bu modayı ilk getiren Uludağ Premium maden suyu oldu. Şişeler artık Ayşe ve Ece Ege kardeşlerin dünyaca ünlü markası Dice Kayek imzası taşıyor. Ege Kardeşler ilk defa moda sektörü dışında endüstriyel bir ürün tasarlamış oldu. Şişecam’ın ürettiği lacivert renkli şişeler 80 ülkede satışta. TÜRKİYE’NİN EN YÜKSEK ALKALİ SEVİYELİ SUYUUzmanlar, meyve ve sebzenin az yenmesinden dolayı günümüz beslenme tarzının kandaki pH oranının aside doğru kaymasına neden olduğunu söylüyor. Yüksek pH değeri olan doğal mineralli sularsa alkali özelliği taşıyarak, kandaki pH değerinin aside kaymasını önlemeye yardımcı oluyor. Kandaki pH değerinin 7.45’in altına inmesi, sağlığı olumsuz yönde etkiliyor. Bu bağlamda 2004’te piyasaya çıkan Saka Suyu, 8.22’lik PH değeriyle Türkiye’nin alkali oranı en yüksek, ilk doğal mineralli suyu. Yüksek kalsiyum ve magnezyum seviyesiyle sodyum diyeti uygulayanlara vücut için ihtiyaç duyulan mineralleri sağlıyor. BİR istanbul KLASİĞİSuya statü kazandıran markaların başında Kestane Doğal Kaynak Suyu geliyor. Sarıyer’deki kendiyle aynı adı taşıyan Kestane Suyu Özel Ormanı’nda hayat bulan bu suyun tarihi 1954’e dayanıyor. istanbul’da dönemin sayılı doğal kaynak suyu işletmelerinden biri olan Kestane Su, cam şişede yaptığı üretimle uzun yıllar çok sayıda seçkin otel, restoran ve kafelerin tek tedarikçisi oldu. Butik su anlayışıyla çalışan yarım asırlık Kestane Su’yun bir yıldır piyasada olan 33 ve 75 cl’lik şeffaf şişeleri sadece MacroCenter’larda satılıyor. Yeni cam şişelerin üstündeki tasarım, “Bir istanbul Klasiği” sloganlarını vurgulamak üzere istanbul Boğazı’nı simgeliyor. Pet şişe hakimiyetinin olduğu su sektöründe cam şişelerde lezzetli suyla fark yaratan bir marka Kestane Suyu.
<ımg>ımg>