OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 06, 2005 00:00
Gelir bahar ayları gevÅŸer motorcunun yayları durumunda olan sürücüler için harika bir fikrim var. Havalar yavaÅŸ yavaÅŸ düzeliyor. Artık motosikletler de garajlarındaki kış uykularını bitirmeye yüz tutmuÅŸken neden bizler de sezona bir eÄŸitim programına katılarak ısınmayalım?Hem kış aylarında arabalarda körelttiÄŸimiz sürüşümüzü hızla kazanmak hem de yaz aylarında güvenle yollarda gezebilmek için harika bir zaman. Cıvıl cıvıl pek çok eÄŸitim programı da varken hangisi bize uyarsa birine kayıt olmamak için hiçbir sebep yok. Aylardır bu eÄŸitimlerden bahsediyorum ve pek çok soru da geliyor bu konuda. En iyisi bu hafta bir sürüş eÄŸitiminden bahsederek neymiÅŸ bu eÄŸitim bir bakalım. Türkiye’de ilk defa bir kurum tarafından verilen eÄŸitim olan ‘ADAC’ eÄŸitimi ülkemizde ‘ARA Kontrol’ olarak isimlendiriliyor. ADAC yani ÅŸu meÅŸhur Alman Otomobil Kulübü’nün standartlarını belirlediÄŸi bu eÄŸitimin amacı kursiyerlerin temel sürüş kuralları ve acil durum senaryolarında gösterdiÄŸi yeterliliÄŸi test etmek. Ä°ÅŸin aslı ise size ne kadar kötü motosiklet kullandığınızı göstermek. Ne anlama geliyor yazının sonunda açıklayacağım. Bir eÄŸitimi anlayalım önce. En çok 8-10 kiÅŸinin katıldığı ADAC/DVR sertifikalı eÄŸitmenlerce kapalı bir parkurda verilen ve bir gün içinde sekiz saat süren bu eÄŸitim pek keyifli. BaÅŸlangıcında katılımcılara motosiklet kullanma ile ilgili çeÅŸitli teorik bilgiler veriliyor. Motosiklete binmeden önce neler yapılmalı, oturuÅŸ pozisyonu nasıl olmalı ve daha pek çok önemli bilgiyi aldıktan sonra sıkılan öğrenciler ‘Isınacağız, beni takip edin’ diyen hocanın arkasına takıldığında, önce uslu uslu pistte döndükten sonra çeÅŸitli akrobatik hareketler yaptığını görünce yanlış eÄŸitime geldik diye düşünülebilir. Mesela ‘superman’ misali motorun üstüne uzanıp sadece elciklerden tutarak, sekreter oturuÅŸu denilen (Anadolu da artçı bayanlar arasında pek moda olan) motosiklete yan oturup gitmek gibi çeÅŸitli cambazlıklar yaptıran eÄŸitimcinin amacı ne kadar motosiklet üzerinde rahat olduÄŸunuzu, anlamak aslında. GiriÅŸ eÄŸlencesinden sonra devrildiÄŸinde nasıl kaldırılır konulu dersi geçip slalom kursuna baÅŸlanıyor. EÄŸitmenler öncelikle slalomda dikkat edilecek noktaları gösterdikten sonra gittikçe artan bir tempoda slalom yaptırıyor. Öyle bir hal alıyor ki bu slalom artık bir noktadan sonra otomatiÄŸe baÄŸlayıp düz gitmek isteseniz de gidilemiyor. Ä°ÅŸin ÅŸakası bir yana slalomda öğrendiÄŸiniz direksiyon hareketleri ilerideki derslerde çok iÅŸe yarıyor. Slalomdan sonra kaçış manevraları bölümünde 50 km/s hızla (ÅŸehir içi hız limiti) giderken önümüze çıkan bir engelden nasıl kaçılır bir güzel anlatılıyor. Ä°ÅŸin en alengirli kısmı ise fren derslerinde kendini gösteriyor. EÄŸitimde 50 km/s hızda sadece ön fren, sadece arka fren ve her iki frenin kullanıldığı fren teknikleri gösteriliyor. 50 km/s hızla fren yapmak ne ki, zınk diye durur motor diye düşünen arkadaÅŸlara ne kadar büyük bir yanılgı içinde oldukları bir güzel yaÅŸayarak gösteriliyor. Bu fren kısmının çok hazin sonuçları olabiliyor. Maksimum fren yapılması gereken pek durumla karşılaÅŸmadığımız için yıllardır motosiklet kullanan deneyimli sürücüler bile çok fena çuvallayabiliyor. Motoruna sarılıp aÄŸlayanı mı dersiniz, ‘Ben motor freni yapıyorum normalde, kullanmadığım için frenler eskimiÅŸ tutmuyo’ bahaneleri mi dersiniz neler neler. Gerçekten fren konusu çok önemli ve ne yazık ki eÄŸitmenlerden aldığım bilgilere göre kullanıcıların yüzde 80’i doÄŸru fren yapmayı bilmiyor. Fren eÄŸitiminden sonra daha da zor bir eÄŸitim var. Önce maksimum fren yapıp sonra, bir önceki derste öğrenilen kaçış tekniÄŸi kullanarak engelden kaçma dersi var. 50 km/s hızla yapılan bu eÄŸitimde 12 metre ötedeki engele çarpmadan bu manevrayı yapabilen çok az insan var. Gerçek hayatta köşeden aniden çıkan bir arabadan bu hızdayken kaçmanın ne kadar zor olduÄŸunu görünce herkesin bet beniz atıyor tabii. Daha sonra viraj dönme ve virajda fren eÄŸitimleri verilerek posası çıkmış öğrenciler evlerine gönderiliyor.ADAC-ARA Kontrol eÄŸitimi adı üstünde bir kontrol eÄŸitimi. Burada katılımcıların sürüş yeteneklerini mükemmelleÅŸtirmek gibi bir amaç yok. Amaç, hangi konuda ne kadar eksiÄŸiniz var ve bunu nasıl düzeltirsiniz, bunu göstermek. Mesela fren eÄŸitiminde sürekli frenleri kilitleyen bir sürücüye neyi yanlış yaptığı bir bir izah ediliyor. Ama orada, o gün mükemmel fren yapması beklenmiyor. Zaten 8 saat içinde mükemmel bir sürücü olmak imkansız. ‘Ne kadar çok yanlış ve eksik yaptığım ÅŸey varmış’ diye çok ÅŸaşırılan bir eÄŸitim bu. Her yıl tekrarlanması pek faydalı elbette. EÄŸitim Hangisi olursa olsun sürüşe pek çok ÅŸey katıyor. Daha önce hiç fark edilmemiÅŸ pek çok detayın aslında ne kadar önemli olduÄŸunu gösteriyor. Ä°ÅŸin güzel yanı eÄŸitimde öğrenilenler uygulanıp, iyice sindirildikten sonra ‘bilerek kullanmaya’ baÅŸlayınca sürüşten alınan keyif her yola çıkışta daha da artıyor. ARA Kontrol EÄŸitimi ülkemizde bu kuruluÅŸ ve dernekler tarafından veriliyor.OMM: Web: http://www.ommriders.com/EMOK: Telefon: 0212 234 11 81 Web: http://www.emok.org/MotorEast: Telefon: 212 286 64 92 Web: http://www.motoreast.com/Turkish/indextr.htmShell’den Formula 1 fırsatıShell, yüzlerce kiÅŸiye, Formula 1’in Fransa, Almanya ve Ä°stanbul Grand Prix’lerini tribünlerde izleme fırsatı sunuyor. Formula 1 yarışlarında Ferrari’ye yakıt ve madeni yaÄŸ saÄŸlayan Shell, F1 tutkunlarına birbirinden sürpriz hediyelerle dolu yepyeni bir kampanya baÅŸlattı. 15 Mart tarihinde baÅŸlayan ve 15 Temmuz 2005 tarihine kadar sürecek kampanya ile toplam 330 Shell müşterisi, Formula 1’in Monaco, Magny Cours (Fransa), Hockenheim (Almanya) ve Ä°stanbul Grand Prix’lerini tribünlerde izleme fırsatını yakalayacak. Ayrıca, Shell V-Power New Formula ile Shell V-Power Diesel ürünlerini tercih eden ve bu ürünlerini Shell Club Smart Card’larını kullanarak satın alan tüketiciler çekiliÅŸ hakkını ikiye katlayacaklar. Shell’in yeni kampanyasında çekiliÅŸe katılabilmek için nakit, Bonus veya Shop&Miles kredi kartlarıyla 50 YTL tutarında akaryakıt veya Shell AutoGas alınması yeterli oluyor. Â
button