Güncelleme Tarihi:
Çocukluk dönemi idolleri ve kahramanlarına adanmış myhero.com’un kurucularından Jeanne Meyers’a göre, çocuklar kahramanlarını çoğunlukla eğlence dünyası ünlülerinden ya da sporcular arasından seçiyor. Medyatik figürler; süper kahramanlar gibi üstün özelliklere sahip olmadıkları ve insanlığı kurtarmadıkları halde ‘idol’ kabul edilebiliyor. Beyonce gibi ünlü bir şarkıcı ya da kaslı bir dövüş sporcusu, geleneksel kahraman algısıyla örtüşmese bile çocukların örnek aldığı isimlere dönüşebiliyor.
Araştırmacılara göre çocukların kahraman seçimi çoğunlukla belirli kalıplara bağlı. Çok küçük yaşlarda “Kahramanın kim?” diye sorulduğunda genellikle ebeveynlerini ya da öğretmenlerini söylüyorlar. Bunun sebebi bütün zamanını geçirdiği, en yakınındaki kişiyi otorite kabul etmesi. Büyüdükçe hayatına daha fazla insan giriyor ve okul dönemindeki kahramanı genellikle en yakın arkadaşı oluyor.
HAYAL DÜNYALARI GENİŞLİYOR
Ergenlik dönemindeyse onları anlayan, empati yeteneği yüksek kişileri idol olarak benimsiyorlar. Süper kahramanlar sayesinde, çocuğun hayalleri ete kemiğe bürünüyor. Özellikle dört yaş civarında hayali kahramanlarla özdeşleşerek güçlü ve yeterli olma deneyimi yaşıyorlar. Ayrıca, bu kahramanların korktukları ya da hayran oldukları özelliklerini hayal dünyalarında yeniden şekillendirerek, zihinsel gelişim gereksinimlerini de gideriyorlar.
Hayali kahramanların en önemli işlevi; çocuğun gerçekle hayal ürünü arasındaki farkı öğrenmesini sağlamak. Kız çocukların Barbie ya da Winx Kızları gibi bebeklere, oğlan çocukların da Batman ya da Süpermen gibi karakterlere ilgisi beş yaş civarında en yüksek seviyeye ulaşıyor.
KUSURSUZ DEĞİLLER
Yaşı ilerlemesine rağmen çocuğun hayali kahramanlara ilgisi bir tutku halinde sürüyorsa, günlük yaşantısındaki bazı deneyim ve duygularıyla başa çıkmakta zorlandığı ve bu nedenle hayal dünyasına sığındığı düşünülebilir. Bu durumda ailenin çocukla kurduğu iletişimde yeni yöntemler denenmesi öneriliyor.
Çocuklar, kahramanları sahip olmak istedikleri özellikleri taşıdığı için seviyor. Kahramanların ortak özelliği; zayıflıkların ya da zorlukların üstesinden gelebilme kabiliyeti, cesaret ve üstünlük. Ancak, kahramanların sadece iyi işler başaran, kusursuz figürler olarak yansıtılması yanlış algılara sebep oluyor. Pedagoglara göre mükemmel kahramanlar, çocukların başarısızlık karşısında yaşadığı hayal kırıklığını artırıyor ve azimli olmalarını engelliyor.
Sihirli güçleri olan dizi ve film kahramanları, çocuğun gerçek hayat algısını da ciddi olarak etkiliyor. Ekranlarda gördüklerini uygulamaya kalkabiliyorlar. Sihirli güçleri olduğuna inanan çocuk kendisini tehlikeye atabiliyor. Uzmanlar, ebeveynleri çocuklarının kahramanlarla kurduğu ilişkiye müdahale etmelerini değil kontrol etmelerini ve bu konuda dikkatli olmalarını öneriyor.
ANNE-BABALARA ÖNERİLER
- Kendi kahramanlarınızdan bahsedin. Çocukken hangi kahramanları severdiniz? Kendi idollerinizden bahsetmeniz hem onunla beraber hayal kurmanızı sağlar hem de kahraman anne-babasının da idolleri olabileceği gösterir.
- Bir pop şarkıcısını idol seçmesi, onun gibi giyinmek ve konuşmak istemesi sizi rahatsız etse bile, onu kesinlikle eleştirmeyin. Belirli kahramanlara yönlendirmeyin. İyi bir rol model olacağını düşündüğünüz biri çocuğunuza hitap etmeyebilir. Kahramanının olumlu özelliklerinin altını çizerek, seçimini onayladığınızı hissettirin. Britney Spears hayalinizdeki kahraman olmasa da ‘İyi bir dansçı olabilmek için çok çalışmış’ gibi sözlerle olumlu yönlerini vurgulayın.
- Sevdiği kahramanın iyi yönlerini taklit ettiğinde onu yüksek sesle övün. Size bir konuda yardım ettiğinde, “Tıpkı Süpermen gibi beni zor durumumdan kurtardın” demeniz olumlu davranışlarını pekiştirir.
KİMLERİ SEVİYORLAR
Süpermen, Batman, Green Lantern, Wonder Woman, Hulk, Örümcek Adam, Sponge Bob, Caillou, Ben 10, Barbie, Winx Club Kızları, Angel’s Friends, Hello Kitty, Bakugan, Action Man, Transformers ve Iron Man dünyanın her köşesinde seviliyor. Çizgi roman ve filmlerle hayatımıza giren süper kahramanlar; bilgisayar oyunları, oyuncaklar, dergiler, kırtasiye, tekstil ve gıda ürünleriyle çok geniş kitlelere ulaşıyor.