Güncelleme Tarihi:
Bu haftadan çarpıcı bir haber: Vogue dergisinin dünya çapındaki 22’nci edisyonu için geri sayım başladı. En sonunda Arap Yarımadası’nın da bir Vogue’u oluyor. İlk adımlarını dijital olarak atacak Vogue Arabia, ekim ayında İngilizce ve Arapça web sitesiyle yayın hayatına başlayacak. 2017 baharında basılı versiyonu Dubai, Bahreyn, Katar, Kuveyt, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde de satışa sunulacak derginin yayın yönetmeni ise bir prenses: Suudi Arabistan prensi Abdulaziz bin Abdül Aziz El Suud ’un eşi olan 41 yaşındaki Deena Aljuhani Abdulaziz.
Şahsi servetleri 14 trilyon doları geçen ailenin gelini Deena, yayıncılık sektörünün olmasa da tasarımcıların yakından tanıdığı bir isim. Moda haftalarını ön sıradan takip eden üç çocuk annesi stil ikonu, Riyad’da D’NA adlı bir butiğin sahibi.
Çiçeği burnunda yayın yönetmeni Abdulaziz, Financial Times’a verdiği demeçte Vogue’un Arabistan çıkarmasının geciktiğini söyledi: “Arap ‘couture’ kültürü, 1960’larda doğdu. Yani bu konuda Çin’e ve Rusya’ya kıyasla çok daha bilgiliyiz. Ama Vogue’umuz yok. Olacak iş değil.” Derginin küresel rakipleri Elle 10 yıl, Harper’s Bazaar Arabia 7 yıl önce Arap yarımadasına “Merhaba” demişlerdi. Sahi, Vogue’un Arabistan ziyareti neden bu kadar gecikti?
9 MİLYAR DOLARLIK LÜKS BÜTÇESİ
Dolce & Gabbana'nın 2017 Sonbahar-Kış koleksiyonundan bir örnek.
Vogue’un bağlı olduğu Condé Nast’ın 10 yıl önceki açıklaması geliyor akıllara: “Ortadoğu’da bir Vogue asla yayımlanmayacak. Çünkü bölgede Batılı değerlere, ifade özgürlüğüne, kadın-erkek eşitliğine ters düşen bir anlayış hâkim.” Peki 10 yıl içinde değişen ne? Condé Nast’ın üst düzey yöneticisi Jonathan Newhouse ‘Business of Fashion’a verdiği demeçte “Koşullar değişti” diyor ve ekliyor: “Bilmediğimiz coğrafyaya Vogue’u götürme konusunda her zaman ‘temkinli’ davranırız. Son 10 yıldır modaevleri bölgede çok büyük atılımlar yaptı. Reklamverenlerimiz de bu görüşte. Buradaki pazar devasa ve koşullar elverişli.”
Bu ‘elverişli’ koşullar neler, hemen bakalım. Bölgede petrol krizi nedeniyle perakende sektöründe bir kriz yaşanmasına rağmen, sadece geçen yıl lüks pazarının yüzde 19 büyüdü ve pazar bütçesi 9 milyar doları aştı. Lüks markalar da bu cömertliğin farkında olarak ‘helal moda’ya uygun koleksiyonlar hazırlıyor. Hatırlayalım: Dolce&Gabbana ocak ayında ilk tesettür koleksiyonunu piyasaya sürdü. 2012’de firmasını 700 milyon Euro’ya Katar Emiri’ne satan Valentino, o günden bugüne İslami koşullara uygun tasarımlar yaratıyor. Chanel 2015 Resort koleksiyonunu Dubai’de tanıttı. Ve bu liste uzayıp gidiyor...
Peki bu zengin pazardan Vogue’un beklentisi ne? Araştırma şirketi ‘Alliance for Audited Media’ya göre derginin Amerika’daki satışların 2010’dan beri yüzde 37 oranında düştü. Vogue’un başındaki isim Anna Wintour, Kim Kardashian gibi popüler figürlerle satışı hareketlendirmeye çalışsa da, istediği sonucu alamıyor. Bakalım Ortadoğu’nun lükse duyduğu açlığın Batılı Vogue kafasıyla olan ilişkisi, Wintour’un yüzünü güldürebilecek mi?