OluÅŸturulma Tarihi: Mart 06, 2004 00:00
Birkaç yıl önce modaya yön veren markalar bir baktılar ki sokakta bambaşka bir moda var. Gençler kendi zevklerine göre giyiniyor, istedikleri ürünleri çok ucuza bulabiliyor. Bu yüzden de indirim mağazaları her yeri sarıyor. Bu eğilimi dikkate almak zorunda olduklarını gördüler ve kolları sıvadılar. Böylece bir sürü yeni hazırgiyim markası doğdu.Günümüzde artık sokak modayı, moda sokağı etkiliyor. Dişi sokak modasını Miss Sixty, Zara, H&M, TopShop, Replay, Diesel ve Gap belirliyor.Sokak işi, clubber, trendy ve dişiMiss Sixty1991’de doğan Miss Sixty’yi anlatmak için önce ağabeyi Energie’den bahsetmek gerekiyor. Energie, Roma’da bir mağazanın ismiydi ve zamanın en hit markalarını satıyordu. Mağazanın sahibi Wichy, müşterilerinin isteklerinin ne olduğuna, nelere ilgi gösterdiklerine birebir tanık oluyordu. Sonunda 1982’de Energie etiketiyle ürünler tasarlayıp satmaya başladı. Sadece erkek genç giyimi ve jean ürünlerinden oluşan bu koleksiyon bir anda mağazadaki diğer markaların önüne geçti. Önce İtalya ve sonra tüm Avrupa’da yaygınlaştı. 90’lara gelindiğinde Energie bir dünya markası olmuştu. Sıra bir kadın koleksiyonu yaratmaya gelmişti. Böylece 1991’de Miss Sixty yaratıldı. Erkeği tüm hatlarıyla erkek gösteren Wichy; aynı formülü kadınlarda da kullandı. Böylece hem sokak işi, clubber ve jean ürünlerinden yararlanan, hem de genç kadının dişiliğini öne çıkaran sofistike bir marka oluştu.İngiliz Drapers Dergisi’ne göre bu yılın en çok satan markası olan Miss Sixty 2004 ilkbahar-yaz sezonunda seksi ve ironik kıyafetler satacak. 70’leri ve 80’leri anımsatan koleksiyonda vücudu saran kıyafetler var. Denizci giysilerini andıran renkler ve detaylar göze çarpıyor. Bazen bir üründe 50’lerin göz alıcı renkleri parıldıyor. Yaratıcı ve hayalperestDiesel1978’de İtalya’da Renzo Rosso tarafından kuruldu. Rosso’nun amacı, her yerde bulunamayacak, yaratıcı ve hayalperest bir koleksiyon yaratmaktı. Stilistlerine çalışmalarında sonsuz bir özgürlük vererek, kendi yolunu seçmek isteyenleri tatmin edecek bir moda yaratmalarını sağladı. 25 yıl önce doğan Diesel, bugün hala yenilikçi bir marka olarak biliniyor. Jean, günlük giyim ve aksesuvar üretiminde tanınan bir isim. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 80 ülkede, 10 binin üzerinde satış noktası ile faaliyet gösteriyor. Diesel 2004 ilkbahar-yaz koleksiyonunun ismi ‘Kayıp Cennet.’ Bir de hikayesi var: Korsanlar hazine aramak için tropikal bir ada olan Kayıp Cennet’e gidiyor ve orada yaşadıklarını tasarımlara aktarıyorlar. Tropikal bir adadaki her tür ayrıntıdan ilham alarak hazırlanan koleksiyonda, flamingolar, volkanik patlama, sualtı canlıları, yeşil ve mavinin her tonu var. Londra modasını yönlendirenTopShop‘Sokak modası tanımı 3-4 yıl önce ortaya çıktı. Ondan önceki dönemde indirim mağazaları her yanı sarmıştı. Çünkü sokakta yaygın olan eğilimler ticari olarak kar getirmiyordu. Perakendeciler ucuz malla müşteriye farklı bir ürün sunmak arasında karar vermek zorunda kaldılar. Biz de farklılık yaratmaya karar verdik. Topshop en yeni eğilimleri herkesten önce sunan mağaza olarak tanınıyor.’ Bu sözler TopShop marka diretörü Jane Shepherdson’a ait. TopShop bir bakıma Londra modasının yönelimini temsil ediyor. Bu mağazalarda en çok satılan ürün blucin. Tüm dünyada bir çok ünlü, TopShop giyiyor. Örneğin Meltem Cumbul, 14 Şubat’ta Berlin
Film Festivali’nde Altın Ayı ödülünü alırken üzerinde TopShop marka bir elbise vardı. Bakın dünyaca ünlü genç ya da genç imajını sürdürmek isteyen yıldızlar bu markayı nasıl tanımlıyor: Gwyneth Paltrow: TopShop alısveriş yapmak için en eğlenceli yer. Liv Tyler: TopShop yıkılıyor! Kelly Osbourne: TopShop gerçekten çok cool.. 50’lerin ayakkabılarından tam 4 çift aldım. Üstelik her renginden. Helena Christiansen: TopShop o kadar popüler ki bütün arkadaşlarım New York’ta da bir mağaza açılmasını istiyor.Türkiye’de üç mağazası bulunan TopShop önümüzdeki sezon rengarenk bir koleksiyon hazırlamış. Diz altına uzanan kabarık eteklerle giyilen desenli büstiyerler, belden ip ya da kurdeleyle bağlanan gömlekler, bele oturan elbiseler dikkati çekiyor. 1920’lerin uçarı kız modası TopShop sayesinde geri dönüyor. Denizci çizgilerinin hakim olduğu koleksiyon günlük giyim için uygun. 15 günlük koleksiyonlar yapanZara İspanyol Amanico Ortega’nın sahibi olduğu Inditex Tekstil Grubu’nun markası olan Zara’nın ilk mağazası 1975’te İspanya’nın kuzeybatısında gemi yapımı ile bilinen kenti La Coruna’da açıldı. 30 ülkede 1000’den fazla dükkanı bulunan Zara, hem kadın hem de erkek giyiminde trend yaratan markaların başında geliyor. İspanya’nın Galicia bölgesinde kurduğu kumaş, konfeksiyon, fason atölye ve nakliye zinciri sayesinde mallarını iki hafta gibi kısa bir sürede üreten marka, koleksiyonlarını da iki haftada bir yeniliyor. Zara’nın ilkbahar yaz sezonu alabildiğine renkli, alabildiğine çiçekli. Süheyl Uygur’un kostümlerini beğeniyorsanız bu sezon benzerlerini Zara’da bulabilirsiniz. İlkbahar için hazırladıkları trençkotlarda neredeyse her renk var. Kışa damgasını vuran mini etek istilası tam gaz devam ediyor. Avrupa’yı sallayanH&MÜrünlerini genelde Bulgaristan ve Türkiye’de üreten dolayısıyla bu ülkelere bayilik vermeyen H&M (Hennes and Mauritz), ucuz ve trendy kıyafetleriyle tanınıyor. Bu İsveç markası ilk mağazasını 1947’de açtı. Bugün sokak modasının temsilcilerinden. 18 ülkede ürünleri satılıyor. Çantadan iç çamaşırına, kozmetikten giysiye dek her türlü şeyi üreten H&M için Avrupa’yı sallıyor desek yanılmayız. Maalesef bizler bu markadan mahrum kalıyoruz. Ama meraklıları için küçük bir tüyo: Semt pazarlarında ve Beyoğlu Atlas pasajında H&M’in ihraç fazlası ürünleri bulunabiliyor. Amerika sokaklarının lideri GAPAmerikalıların alım gücüne göre ucuz ürünler satan markanın ABD’de yaklaşık 2500 dükkanı var. Old Navy ve Banana Republic markalarının da sahibi olan Gap İnc. şirketinin bir markası olan Gap, imalatının büyük bölümünü Türkiye’de gerçekleştiriyor. Bu yüzden Gap’in sadece defolu ürünleri Türkiye pazarında bulunuyor. Sandaletten şapkaya, çantadan jean’e kadar her türlü ürünü satan Gap önümüzdeki sezon için pespembe bir koleksiyon hazırlamış. Yeşille kombinlenen pembelere sarılı, morlu aksesuvarlar eşlik ediyor. Kapri pantolonlar, yarım ceketler ve bele oturan gömlekler koleksiyonun öne çıkan detayları. Doğal, detaycı ve etnik ReplayReplay, yaptığı seçimlerin bilincindeki olgun tüketiciyi hedefleyen bir marka. Her sezon tüketiciye, 20’den fazla ürün kategorisinde bin parçadan oluşan geniş bir koleksiyon sunuyor. Üretiminin yüzde 65’ini İtalya’da yapan marka 2004 yaz sezonunda müşterisine rahatlığı vaat ediyor. Doğal kumaşlarla yapılan tasarımlar Japon motifleri taşıyor. Replay marka giysiler elde boyanıyor, renkler birbirinin içinde eriyor. T-shirt desenlerinde Pop Art’ın son dönemine özgü sade ve basit duvar yazıları kullanılıyor. Pantolonların üzerinde birkaç işlem yapılıyor: Boyanıyor, yeniden dikiliyor ve sonra deliniyor. Bir ‘getto’ havası yaratılıyor. Replay’in Afgan ve Hint etkileri taşıyan etnik bir tarzı da var. Yaz koleksiyonunda yer alan tişörtlerin üzerinde Nepalli tren görevlilerinin sembollerini görmek mümkün. GEÇEN HAFTA EN ÇOK BUNLAR KONUŞULDUGeçen hafta ABD’de vizyona girerek 125 milyon 185 bin dolarlık müthiş bir gişe hasılatı yapan Mel Gibson’ın tartışmalı filmi The Passion of the ChristYeni hoca yeni heyecan getirir, diyerek
Galatasaray futbol imparatorluÄŸundaki tahtından feragat ettiÄŸini açıklayan Ä°mparator Fatih TerimUçuyorum diyerek sahnede uçan Gülben Ergen’in konseriYabancı dilde film dalında Oscar kazanan Barbarların Ä°stilası filminin prodüktörünün ödülünü alırken ‘Yüzüklerin Efendisi filmine bu dalda aday olmadıkları için teÅŸekkür ederiz’ diyerek yaptığı espri.Fikir ve sanat eserlerinin bir yıl sonra kamu malı olmasını savunuyorum, dediÄŸi için Yayıncılar BirliÄŸi’nin ambargosuna maruz kalan AkÅŸamlık Dergisi’nin yöneticisi Cem AkaÅŸYorgun Savaşçı filmine yaptığı müzikle tanınan, eÅŸiyle tartıştıktan sonra beylik tabancasıyla intihar eden besteci Kemal SünderPsikiyatri dünyasının en prestijli ödülü olan ‘Sigmund Freud Ödülü’nü, ‘En Ä°yi EÄŸitmen Ödülü’ ile birlikte almaya hak kazanan ABD’de yaÅŸayan Kıbrıslı Prof. Dr. Vamık VolkanÂ
button