Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 19, 2007 00:00
2006’da ılık geçen kış sebebiyle kaban, palto, çizme, eldiven ve bere satışlarının gerilediği Türkiye’de 2007’de soğuk başlayan kış, kışlık ürün satışlarını yüzde 10-50 arası arttırdı. Geçen yıl bir çift eldiven bile satamayan mağazalar, bu yıl kalın ürünleri daha geniş reyonlarda sergiliyor. Bayram alışverişleri de satışları patlattı.
MEVSİM normallerinin üzerinde geçen 2006 kışı, bir anda ’global ısınma’ olarak algılanmış ve karın bir daha hiç yağmayacağı söylentileri bile yayılmıştı. Kalın iplik ve kumaşla üretim yapan bazı şirketler bu üretimlerinden tamamen çıkmışlardı. 2007’de olağan kış şartları geri dönüp, kar Kuzeybatı’dan giriş yapınca kışlık ürün satışları sürpriz bir şekilde arttı. 2006 yılında pek çok mağaza bir çift eldiven bile satamamışken, bu yıl perakendeciler kışlık ürün satışlarında yüzde 10-50 arası artış sağladı. Kalın palto, eldiven ve kaşkolların moda olması ve bayram alışverişleri de satışları patlattı.
YKM YÜZDE 50’Yİ GÖRDÜ: YKM’de kaban, palto, deri giyim ve triko satışları ekim ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13, kasım ayında yüzde 31 ve aralık ayında şu ana kadar yüzde 50 arttı. YKM Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Tan, "Hava koşullarına göre değişen müşteri taleplerine istediğimiz hızda ve nitelikte cevap verebiliyoruz. Çalıştığımız firmalardan karşılayamadığımız talepler olduğunda yeni firmalarla anlaşabiliyoruz" dedi.
BOYNER’DE YÜZDE 15 ARTIŞ: 2006 kışına kıyasla 2007’de manto, kaban, çizme satışlarında yüzde 15 artış yakaladıklarını belirten Boyner Genel Müdürü Aslı Karadeniz "Geçen yıl kış hafif geçince kalın kışlıkları kaldırmış yerlerine daha incelerini koymuştuk. Bu yıl Kasım’da soğuk bastırınca kalın giysilerin satış alanlarını büyüttük" diye konuştu. Ürünlerin ipliklerinde ve kumaşlarında incelme eğiliminin sürdüğüne işaret eden Karadeniz şöyle devam etti: "Hava soğuk olunca tüketici kalın ürün yerine daha çok adette ürün alıyor. Bu yıl elbiseler çok moda. Bu da palto satışlarını artıyor. Atkı, bere ve eldiven de moda. Geçen yıl bunların satışı çok düşüktü."
STEFANEL POZİTİF YAKALANDI: İtalyan Stefanel de satışlarını yüzde 15 civarında artırdı. Stefanel Türkiye Genel Müdürü Füsun Çevikel, 2005’te soğuk geçen kış mevsiminde çok fazla sayıda mont, kaban, kalın kazak sattıkları için müşteri gruplarının bu tip ürünlere doyduğunu dikkate alarak 2006 kış mevsiminde bu ürünlere mağazada daha az yer verdiklerini belirtti. Böylece ılık geçen 2006 yılında avantaj yaşadıklarını anlatan Çevikel şunları söyledi: "Bu kış sezonu için de yine çok kalın olmayan fakat içinde geçen kışa göre daha kalın gruplar barındıran bir üretimimiz oldu. Kalın ürünlerin satışlarında yüzde 15 civarında artış yakaladık. Triko satışlarında artış yüzde 26."
Paul&Shark’a soğuk dopingi
PAUL&Shark markasını Türkiye’de temsil eden Selçuk Güzenge "2006’da normalden sıcak kış yüzünden kışlık ürünlerin satışında gerilemeler olmuştu. Havaların bu yıl normal seyretmesi kışlık ürün satışlarımızı yüzde 50 artırdı. Kaban-mont, triko satışlarımızda yüzde 50 yaşıyoruz" dedi.
Derimod: Kış soğuk geçse de kalın ürün istenmiyor
DERİMOD’un sahibi Ümit Zaim, 2007 kışının geçen yıla kıyasla daha soğuk geçtiğini ancak havaların soğumasına rağmen tüketicilerin çok kalın ve uzun ürünleri tercih etmediğini belirterek şunları söyledi: "Çünkü insanlar artık fazla kalın ve ağır ürünlere rağbet etmiyor. Soğuğu ve sıcağı düşünerek innovatif ürünler yapmak lazım. Son 2-3 yıl Eylül-Ekim ve Nisan-Mayıs aylarının sıcak geçmesinden dolayı satışlarımız düşüktü. Nano Leather Derimod 690 ile biz bu sıcak geçen sonbaharda satış patlaması yaşadık. 2008’de de süper bir bahar yaşayacağız."
Desa 390 gramlık ceket üretti
DESA’nın patronu Melih Çelet ise şöyle konuştu: "Değişen iklim koşullarına bağlı olarak biz de ürünlerimizi daha hafif, daha ince derilerden tasarlıyoruz. Örneğin Military Chic serisi keçi süet ve başka hafif deriler kullanılarak üretiliyor. Çok hafif bir deri ceket serisi üzerinde çalıştık. Ağırlığı 390-450 gram deri ceket koleksiyonunu çıkaracağız."