OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 14, 2005 00:00
Mersin Limanı’nın iÅŸletme hakkını alan konsorsiyumun Singapurlu ortağı PSA, Akfen’i 20 Türk grup arasından seçti. Ä°halede yarıştığı rakipleri Hutchison ve Dubai Port Authority’den farklı olarak yanına bir Türk yatırımcı alan PSA, kazandığı bu ihale ile Singapur sermayesinin Türkiye’ye olan ilgisinin iÅŸeretini de verdi.MERSÄ°N Limanı’nın 36 yıllık iÅŸletme hakkını ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi BaÅŸkanlığı’nın önceki gün gerçekleÅŸtirdiÄŸi ihalede kazanan konsorsiyumun yabancı ortağı Port of Singapour Authority (PSA), elini ‘yerli ortak’ formülü ile güçlendirdi. Devlet Demiryolları’na ait limanların özelleÅŸtirileceÄŸinin duyurulmasının hemen ardından harekete geçen PSA’nın bu ihaleye yerli bir yatırımcı grup ile girmesinin 755 milyon dolarlık fiyatta da önemli bir etken olduÄŸu vurgulandı. PSA, 755 milyon dolara çıkarak, limanda dünya birincisi olan Hutchison’a 200 milyon dolar fark atmış oldu. Hutchison’ın teklifi 555 milyon dolarda kaldı.ADAYLARI DEÄžERLENDÄ°RDÄ°: Devlet Demiryolları’na ait limanların özelleÅŸtirileceÄŸinin duyurulmasının hemen ardından harekete geçen PSA, uzmanlarını Türkiye’ye gönderdi. Yapılan inceleme ve görüşmelerin ardından mart ayında Garanti Yatırım’ı limanlar için kendisine danışman seçen PSA, ÅŸirketten kendilerini Türk yatırımcı gruplarla tanıştırmasını istedi. Garanti Yatırım PSA’ya ortaklık yapabileceÄŸi 20 kadar Türk yatırımcıyı aday olarak gösterdi. PSA bunların içinden Akfen’i seçerken, bundan sonraki süreç oldukça hızlı bir ÅŸekilde geliÅŸti. Akfen Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın’ın Singapur’a giderek ÅŸirket üst düzeyi ile tanışması, Mersin Limanı için tekliflerin hazırlanması bir ay gibi kısa bir zaman diliminde gerçekleÅŸti. TÃœRK ORTAK FÄ°YATI ETKÄ°LEDÄ°: Garanti Yatırım Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Metin Ar, PSA’nın bir Türk yatırımcıyla hareket etmesinin ihaledeki baÅŸarısı kadar fiyatı da etkilediÄŸi görüşünde. Global Yatırım’ı küçük ortak olarak yanına alan Hutchison ve ihaleye tek başına giren Dubai Port’a karşı PSA’nın daha ÅŸanslı olduÄŸunu belirten Ar, ÅŸunları söyledi: ‘Biz 755 milyon dolara çıktık. Çünkü bu ortaklığın gördüğü pencereden bakamadılar. ÖdeyeceÄŸimiz rakam gelecekte edeceÄŸimiz gelirin bugüne indirgenmiÅŸ halidir. PSA’nın bir Türk yatırımcı grup ile birlikte hareket etmiÅŸ olması herkes açısından çok olumlu sonuçlar doÄŸurdu. Sonuçta onlar da ihaleyi almış olmaktan dolayı çok mutlular.’GOH CHOK TONG’UN ZÄ°YARETÄ°: Mersin Limanı süreci çok kısa gibi görünse de Singapurlular’ın Türkiye’ye olan ilgisi son bir bir yıldır artarak sürüyor. Bunun ilk iÅŸareti 19 Kasım 2004’te Singapur Kıdemli Bakanı Goh Chok Tong’un bereberindeki bir heyetle birlikte Türkiye’yi ziyaret etmesi. Bu ziyaretin ardından Singapurlu baÅŸka üst düzey yöneticilerin de Türkiye’ye geldiÄŸi ve deÄŸiÅŸik alanlardan pekçok kiÅŸi ile görüşerek, Türkiye hakkında bilgi topladıkları biliniyor. Bu görüşmelerden hemen bir sonuç çıkmış gibi görünmese de Garanti Bankası’nın talipleri arasında Temasek Grubu’nun olması, Mersin Limanı’nı alan korsorsiyumda PSA’nın olması bu resmi yetkililerin ziyaretlerine baÄŸlanıyor. Buradaki ilginç nokta PSA’nın Temasek Grubu iÅŸtirakleri arasında yer alması, Temasek’in de Singapur devletine ait olması. Singapur için ‘Şirket bir yönetilen bir devlet’ tanımını yapan Metin Ar, bunun da Türkiye’de yapmak istedikleri satın almalar açısından önemli bir güvence olduÄŸunu vurguladı.Mersin 19’uncu limanı olacakMERKEZÄ° Singapur’da bulunan Port Singapore Authority (PSA), dünyanın 11 ülkesinde toplam 18 liman iÅŸletiyor. PSA’nın Singapur dışında bulunduÄŸu ülkeler; Belçika, Brunei, Çin, Güney Kore, Hindistan, Hollanda, Ä°talya, Japonya, Portekiz ve Tayland. PSA’nın limanlarında 2004 yılında toplam 33.1 milyon konteynerlik iÅŸlem gerçekleÅŸtirildi. 2004 yılı rakamlarına göre, yüzde 5.3’lük artışla 2.1 milyar dolarlık konsolide gelir elde eden PSA’nın iÅŸletme kárı da 750 milyon dolar olarak gerçekleÅŸti. Åžirket geçtiÄŸimiz yıl net kárını da yüzde 29’luk artışla 550 milyon dolara çıkardı. Aktif toplamı 4.9 milyar doları bulan PSA misyonunu, baÅŸarılı ortaklıklar ve en iyi hizmeti sunma adına izlenen yeniliklerle öncü liman iÅŸletmecisi olmak ÅŸeklinde özetliyor. Dünyanın en büyük transit sevkiyat limanı olan Singapur Limanı’nı da PSA iÅŸletiyor. Yalnızca bu limandan, 2004 yılında 1 milyar 042 milyon gross tonluk deniz ulaÅŸtırması tonajına ulaşıldı. Limanda 2004 yılında iÅŸlem gören kargo miktarı bir önceki yıla oranla yüzde 13.1 artarak 393.4 milyon ton oldu. Singapur Limanı’nda iÅŸlem gören konteyner sayısı ise 2004 yılında bir önceki yıla oranla yüzde 15.9 artarak 21 milyon 328 bin adete ulaÅŸtı. Åžirket için çok önemli bir yere sahip olan Singapur Limanı’nda toplam 123 ülkeden 600 limana ticaret yapılıyor. Singapur yatırımcının Türkiye’ye ilgisi artıyorSON bir yıldır Türkiye ile yakından ilgilenen Singapur sermayesi, PSA ile Türkiye’ye ilk büyük UzakdoÄŸu yatırımını yapmış oldu. Önümüzdeki dönemde sadece Temasek ile deÄŸil, baÅŸka gruplarla da Singapurlu yatırımcıların Türkiye’de kendini göstereceÄŸini söyleyen Singapur Fahri BaÅŸkonsolosu Pınar Aran, özellikle yüksek teknoloji ve gıda gibi alanlara yatırım yapmaya niyetli pekçok ÅŸirket bulunduÄŸunu açıkladı. Dünya birincisi ve üçüncüsü ile çekiÅŸtiPSA’nın Mersin Limanı’da çekiÅŸtiÄŸi rakipleri de bu alanda dünyanın en büyükleri. Mersin Limanı’nını dünya ikincisi olarak bilinen PSA’ya kaptıran dünya birincisi Hutchison Port ve dünya üçüncüsü Dubai merkezli Dubai Port Authority’in yapıları ise şöyle:HER İŞİ YAPAN ŞİRKET AVCISI: 19 ülkede 39 limanda faaliyet gösteren Hong Kong kökenli Hutchison Port, Hutchison Whampoa Holding’in bir limited ÅŸirketi olarak 1994 yılında kuruldu. Asya’nın en zengin iÅŸadamı olarak tanınan Li Ka-Shing’e ait Hutchison Whampoa, Hong Kong’ta, ‘her iÅŸi yapan grup’ olarak tanımlanıyor. Hutchison, liman iÅŸletmeciliÄŸi dışında, telekomünikasyon, gayrimenkul ve otelcilik, perakende maÄŸazacılık ve sanayi sektörlerinde faaliyet gösteriyor. Yeni parlayan ÅŸirketleri satın alıp, daha sonra büyüterek satmasıyla da tanınan Hutchison Grubu’nun adı, Telsim’in satışı için de geçmiÅŸti. Telekomünikasyon alanındaki ÅŸirketleri çok sayıda ülkede faaliyet gösteren Hutchison, Vodafone’un yüzde 5’ine sahip ve Deutsche Telekom’un da ortakları arasında.JEBEL ALİ’NÄ°N Ä°ÅžLETMECÄ°SÄ°: Mersin Limanı için açılan ihale için Türk ortak olmadan teklifte bulunan Dubai Ports Authority (Dubai Liman Ä°ÅŸletmesi) ise BirleÅŸik Arap Emirlikleri’ne ait bir kuruluÅŸ. Uluslararası alanda da etkin çalışmaları bulunan Dubai Ports Authority’nin 100’ün üzerinde ülkede 4 bine yakın ÅŸirketle faaliyeti var. Dubai Ports Authority, ülkesindeki Port Rashid Limanı’nın yanı sıra, dünyanın en büyük yapay limanı olan Dubai Jebel Ali Limanı’nın da iÅŸletmecisi.Arkasında devlet devi Temasek varTEMELLERÄ° 70’li yılların başında Singapur devleti tarafından atılan PSA, Singapur Devleti’nin yönettiÄŸi Temasek Holding’e ait. 1990’ların ortalarına kadar ülkesinde hızla büyüyen ÅŸirket, yurtdışına açılmak için ilk adımını 1996’da atmış. Bu tarihte Çin’in Dalian Limanı’nın iÅŸletmesini alan PSA, baÅŸta Asya olmak üzere dünyada da büyümeye baÅŸlamış. Son zamanlarda Garanti Bankası’nın talipleri arasında adı duyulmaya baÅŸlayan Temasek ise, tek hissedarı Singupur Maliye Bakanlığı olan ve 35 milyar dolar ciroya ve 4.5 milyar dolar net kára sahip bir dev. 2004 sonu verilerine göre 55 milyar dolarlık bir kaynağı yöneten Temasek Holding’in SingTel(Singapur Telekom), Singapore Airlines, Raffles Hotel, DBS Bank, Neptune Orient Lines, Singapore Power ve Singapore Zoological Gardens gibi ÅŸirketlerde de çeÅŸitli oranlarda hisseye sahip.Â
button