Sevgilin yanındayken asla kayma konsantrasyonun bozulur

Güncelleme Tarihi:

Sevgilin yanındayken asla kayma konsantrasyonun bozulur
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 23, 2004 00:00

Genellikle ilkokul yıllarında ayaÄŸa geçirilen patenler, meraklısı için 30 yaşına kadar en büyük sevda oluyor. Okul, iÅŸ, sevgili bir yana, paten tutkusu bir yana. Türkiye’de özel tesis yok. Parklarda kayıyorlar.AlışveriÅŸ merkezlerindeki trabzanlarda kaymaya içleri gidiyor ama izin almak zor. Tüm ekstrem sporlarda olduÄŸu gibi onlar da adrenalin bağımlısı. Yani tehlikenin hazzına tutulmuÅŸlar. Bir de sporu kurallarla sınırlanmayan alanda yapmanın cazibesine...YaÅŸları 15-25 arasında. Ãœzerlerinde birkaç beden büyük pantolon ve tişörtler. Bere ve ÅŸapka vazgeçilmez aksesuvarları. Ayaklarında dört tekerlekli patenler, parklarda, merdiven trabzanlarında görenlere çığlık attıran hareketleri üst üste tekrarlıyorlar. BeÅŸiktaş’taki Barbaros Parkı’nı mesken tutan patencilerden Mansur Çakır 17 yaşında. ÅžiÅŸli Anadolu Lisesi ikinci sınıf öğrencisi. Ä°lköğretim okulunda dördüncü sınıftayken, kuzeninin patenleriyle yapmış ilk denemesini. Dört tekerlek üzerindeki yaÅŸam daha sonra en büyük tutkusu olmuÅŸ. Hatta sevgilisi olduktan sonra, vaktini bölmekte zorlandığını bile söylüyor.Hafta sonunun bir gününü mutlaka paten kayan arkadaÅŸlarıyla geçiriyor. BeÅŸiktaÅŸ Barbaros Parkı ve Tepebaşı TÃœYAP’ın merdivenleri en favori yerleri. Meraklıları da az deÄŸil. Yoldan geçenler önce bakıyor, bazen hareketlerin tehlikesi karşısında çığlık atıyor. Sonra da oturup, dakikalarca onları seyrediyor.TESÄ°S YOK, MALZEME KITPaten kayanların en büyük sorunu tesis ve malzeme yokluÄŸu. EksiÄŸi adrenalin aÅŸkıyla kapatıyorlar. Kaliteli paten ve paten parçası bulmak baÅŸlı başına sorun. MaÄŸazalardaki giysiler ve koruyucular onları kesmiyor. Her ÅŸeyi internetten ısmarlıyorlar. Fiyatı 300-400 dolar arasında olan patenlere 20 dolar da posta gideri ödüyorlar. Gerçi kolayını bulmuÅŸlar. Üç dört kiÅŸi bir araya gelip, eksiklerini ısmarlıyor, ulaşım giderini paylaşıyorlar.Mansur, patenciler arttıkça aksesuvar satıcılarının artacağına ve fiyatların ucuzlayacağına inanıyor. Tesisler açılacak, malzemeler gelecek. Bunun için sponsorlar gerekli. Belediyelerin harekete geçmesini bekliyor. Belki tesislerinde onlara yer ayırır, böylece park güvenlikçileri de rahat bir nefes alır. ÖNCE DÜŞMEYÄ° ÖĞRENPatenciler daha iyi kaymak için park basamaklarının kenarlarını mumluyor, görevliler de çileden çıkıyor. Parkta karşılaÅŸtıklarımız, basamak kenarında kayıyor, platformdan delicesine hızla atlıyorlar. Bu arada sık sık düşüyor, lastik gibi ayaÄŸa fırlıyorlar. Kırık, çatlak, yaralanma yok. Peki bu nasıl oluyor? Mansur, ‘Önce düşmeyi öğreneceksin’ diyor. ‘Patenleri ayağına geçirdikten sonra ilk soru, nasıl düşersem kendimi incitmem, olmalı. Düşmeyi öğrendikten sonra adrenalin salgılamaya baÅŸlayabilirsin.’ Ama arada sırada sakatlıklar oluyor tabii. Kolu çıkanlar, bileÄŸini, dizini incitenler çok. Zaten ÅŸortla kayanların diz çevreleri yara izleriyle puantiyeli.Patenin ilk adımı fitness denilen düz kayma. Zevkini ve ilmini aldıktan sonra, agresiv patene geçiliyor. Yani rampalardan atlama, birkaç santimlik yerlerde patenin yanıyla gitme, havada ayaklarını tutma gibi hareketler. Kızlar, bunu pek tercih etmiyor. Mansur’a göre hem yaralanıp, berelenmek istemiyorlar. Hem de düştüklerinde kendilerine gülünmesine tahammül edemiyorlar.SEVGÄ°LÄ°NLE ASLAEvet, bu spor tehlikeli olmasına tehlikeli ama korunmanın da yolu var. Mansur, özellikle yeni baÅŸlayanları, kask, dizlik, eldiven, kaval kemiÄŸi koruyucu, dirseklik gibi malzemeleri takmaları konusunda özellikle uyarıyor. Kendisi ise sadece kaval kemiÄŸi koruyucusunu takıyor. Çünkü burada olacak bir kırılmanın, başına dert açacağına inanıyor. ‘DiÄŸerleri niye yok’ diye soruyorum. Hareketleri kısıtlanıyormuÅŸ. Peki, anne babalarının yüreÄŸi aÄŸzına gelmiyor mu? Gelmiyor. Çünkü onların kendilerini izlemelerine izin vermiyorlar. Çığlık duymak da istemiyorlar. Mansur, sevgilisinin kendisini izlemesini bile istemiyor. Çünkü aÅŸk başını alıyor o zaman. Sürekli ona bakıp, onu düşünmekten doÄŸru dürüst kayamıyor.PATENCÄ°NÄ°N SÖZLÜĞÜGrap: Havada ayaklarını tutmakGrind: Dar yüzeylerde paten kenarları ya da tekerlek ortasıyla kaymak.Air: Bir rampa ya da platform yardımıyla havaya çıkmak.Spin: Atlarken veya grind giderken kendi etrafında zıplamak. (Bunu 1080 derece yapanlar yani üç kez etrafında dönenler de varmış!)BUNLARA DÄ°KKATKoruyucu malzemenizi muhakkak takın.BaÄŸcık ve kayışları kapadıktan sonra yoklayın.Tekerlekleri ve onları sabitleyen vidaları kontrol edin.Kalabalık yerlerde kaymaya baÅŸlamadan önce durmayı ve düşmeyi iyice öğrenin.Fitness kayıyorsanız, yolda trafik kurallarına uyun. Uyarıları duyabilmek için kulaklıkla müzik dinlemeyin.Hareketlerinizin diÄŸer patencilere ve parklarda gezenlere tehlike yaratmamasına dikkat edin ve yayalara öncelik tanıyın.Zorunlu olmadıkça gece kaymayın.PATENCÄ° ÃœNÄ°FORMASINA TÃœRK FORMÃœLÃœPatencinin üniforması bele oturan bol pantolon ve tişört. Bolluk hem rahat hareket etmeyi, hem de koruyucuları takabilmeyi saÄŸlıyor. Bir paten pantolonunun fiyatı 50-100 dolar arasında. Öğrenci bütçesi için epeyce pahalı. Bizim patenciler bu kadar parayı giysi yerine yeni tekerleklere vermeyi tercih ediyor. Giysi sorununa çözüm bulmuÅŸlar. Kendilerine üç dört beden büyük pantolonlar alıp, kemerle bellerine oturtuyorlar. Tişörtler de aynı derece büyük tabii.PATENÄ°N ANATOMÄ°SÄ°Bir paten üç ana parçadan oluÅŸuyor. ‘Boat’ yani bildiÄŸiniz bot bölümü, ‘soul plate’ denilen sert parçayla tekerleklerin takıldığı frame ve tekerlekler. Patenin tüm parçaları sökülüp takılabiliyor. Ayrıca isteyenler botun içinde darbe azaltıcı parçalar da takabiliyorlar. Meraklıları, her parçayı beÄŸenilerine göre seçip, kendi modellerini oluÅŸturuyorlar. TekerleÄŸin çapı, rulmanının tipi de çok önemli. Kullanıcılar, fitness (düz kaymak), agressive (rampa, atlama), speed (hız), transportation (günlük ulaşım), offroad (arazi kullanımı) gibi farklı amaçlara uygun patenler yapıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!