Seramik sanatında kimlik arayışları

Güncelleme Tarihi:

Seramik sanatında kimlik arayışları
Oluşturulma Tarihi: Haziran 16, 2000 00:00

Haberin Devamı

DİĞER sanat dalları gibi seramik sanatı da insanoğlunun ihtiyaçları doğrultusunda zekasını kullanmasıyla sanatların en eskisi olarak seramik kap sanatı niteliğiyle ortaya çıkar. Kendi içinde klasik, endüstriyel ve soyut olarak ayrılan seramik sanatını bu ayrımının temel gerekçeleri ve nitelikleri saptanmadığı ve kavranmadığı sürece hem seramik sanatı alanında hem sanat çevrelerinde hem de alıcılar boyutunda kimlik bunalımından kurtulması olası değildir.

SERİ ÜRETİM

Klasik anlamda seramiğin temel ve yegane amacının gündelik ihtiyaca yönelik bir işlev olduğu gerçeğidir ve bu işlev dışlanamaz. Endüstriyel seramik sanatı, gündelik ihtiyaca dönük işlevlere hizmet eden, tamamen seri üretime yönelik, piyasa koşullarına hitap eden bir alandır. Bazı seramik sanatçılarımız atölye sistemi içinde seri üretimle, sanatsal seramik yaptıklarını sanarak kimlik arayışlarını sürdürmektedir.

SERAMİK AYRICALIĞI

Klasik ve endüstriyel seramik sanatının karşısında modern seramik sanatının en belirleyici ve ayrılan niteliği, geleneksel işlevi dışlaması ya da dışlama çabası içinde olmasıdır. Picasso, Matisse ve Miro seramiğin geleneksel işlevi ve dekoratif üretim mantığını dışlayarak seramik malzemenin bireysel, estetik, biçimsel ve düşünsel yorumları ortaya koymada sanatçıya sağladığı ifade imkanlarını görmüş ve ortaya koydukları modern seramik eserlerle seramiğin bu ayrıcalıklarını göstermiştir. Bunun sonucunda seramiğin modern sanatlarda bir ifade aracı olmasını sağlamıştır. Klasik seramik sanatında eleştirici tavrı, biçim ve içerik yaratıcısı olarak kendine özgü dilini oluşturan kişidir. Seramik sanatında içeriksiz biçim olmayacağı ve sanatın bir tür iletişim aracı olduğu gerçeği unutulmamalıdır.

TARİHİ GELİŞİM

Seramik sanatı tarih boyunca ilk çağdan günümüze kadar değişen teknik ve estetik değerlerle yaygınlaşarak ve gelişerek gelmiştir. Bugün çağın koşullarıyla ve düşünce yapısıyla yeniden betimlenmekte ve kendi kimliğini oluşturmakta ve kazanmaktadır. Seramik sanatının kimlik sorunu öncelikle sanatçısın sorunu ve sorumluluğudur. Bu bağlamda biz eğitimci ve akademili seramik sanatçılarına çok büyük sorumluluklar düşmektedir. Bir seramik eserin tasarımında; içerik, biçim, form ve düşünsel bağlamda kimlik sorununu çözmemiz gerekiyor.

Konuk Yazar

Emel Mülayim

(Seramik sanatçısı)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!