Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 14, 2007 00:00
Sehpanın ev dekorasyonundaki rolü büyük. İşlevsel olarak en çok kullandığımız eşyalardan biri. Salonların vazgeçilmezi. Bu yüzden birçok tasarımcının favorisi. Tabii sehpalar da günün modasına uyuyor. Formları değişiyor, işlevsellikleri artıyor. Yeni tasarımlarda ahşap yerini korurken, mobilyalara uyum sağlayarak kullanıcıyla bağ kuran modeller ön plana çıkıyor.
Türkiye’nin önde gelen tasarımcılarına en sevdikleri sehpa tasarımlarını ve ideal sehpayı sorduk. Bazıları doğal malzemenin öne çıkmasından yana bazıları da ürünün kolaylık sağlamasından...
Ömer Ünal / Alper Böler - UB StudioSEHPA BİR PODYUM
Sehpa, günlük hayatın ortasında, en sık kullanılan eşyaların üzerinde bulunduğu bir podyum. Steril duramayan değişken bir mobilya. Bu sebeple üzerindeki objelerin içinde eriyebileceği ve yeni bütünler oluşturabileceği modeller üzerinde çalışıyoruz. Bizce sehpa boş ve steril olmamalı. Hayata dair öneriler ve farklı bakış açıları sunuyoruz, yorumlamak izleyiciye kalıyor. Şu ana kadar tasarladığımız objelerin tümünde ana hedef etkileşim. Objenin form, fonksiyon, duygu gibi tüm öğeleri dengeli bir biçimde yansıtmasını hedefliyoruz. Bu şekilde kullanıcının objeyle olan ilişkisinin daha akışkan, değişken ve uzun ömürlü olacağını düşünüyoruz. Son sehpa tasarımımız, ocak ayında Köln IMM Fuarı’nda sergilediğimiz "Sema". Tek renk, metal ve mdf. Üzerindeki döner tablasının yanı sıra, ayağı üzerindeki kollarda günlük dergi ve gazetelerinizi bulundurabiliyorsunuz.
Tardu Kuman - StoaHAM MALZEME ÖNE ÇIKIYORAğacın doğal formunu sehpa tasarımlarında kullanmayı daha çok seviyorum. Bence sehpalar da genel eğilim, doğal ve ham malzemenin öne çıkması yönünde. Ayrıca boyutları büyüdü ve alçaldı. Son sehpa tasarımımı 2007 başlarında yaptım. Ovenkhol ağacından yaptığım obje, demonte olabilen bir dizi mobilyayla birlikte tasarlandı. Ahşap, kalay, demir, kumaş ve pamuk kullandım. Parçaları yer değiştirilerek, eklenip eksiltilerek, kanepe, divan, sehpa olarak kullanılabiliyor. Zaten bence ideal sehpa da kullanıldığı yere ve şartlara göre ihtiyacı karşılamalı ve estetik olmalı. Doğadaki bir kaya veya bir ağaç kütüğü gibi.
Raşit Karaaslan - Mobi MobilyaÇOK YÖNLÜ VE DEĞİŞKEN Sehpa tasarlamak diğer mobilyalara göre daha kolay. Çünkü çok yönlü ve değişken bir obje. Tasarımcının yaratıcılığını daha kolay ortaya koyabileceği, maceracı olmaya iten bir ürün. İlerleyen teknolojiyle pek çok yeni malzeme eklendi. Bu malzemeler sehpa tasarımını farklı yönlere çeken en önemli yenilik oldu. Ben tasarımlarımda hep ahşap kullandım ve kullanmaya devam ediyorum. En son ve en çok sevdiğim sehpa tasarımım Anadolu yer sofrasında kullanılan bakır siniden esinlenerek yaptığım "Sini". Parçalara bölünmüş bir daireden ibaret. Bu parçaların yerlerini değiştirerek objenin de şeklini değiştirebiliyorsunuz. Tam daire biçimindeyken açılarak çeşitli şekillere girebiliyor. Parçaları zigon vazifesi görüyor. Malzemesi ceviz, üst yüzeyi aynı bir plak yüzeyi gibi yivlerle taranıyor.
Adnan Serbest - Adnan Serbest MobilyaSADELİK ÖN PLANDA
Üretim teknolojileri geliştikçe, eskiden çok pahalı olan ve yapması çok uzun zaman alan geometrik veya amorf formların üretimi kolaylaşıyor, maliyetleri düşüyor. Tabii sadece görsel olarak değil, fonksiyonel, çok işlevli, hareketli sehpalara da rastlıyoruz. Tasarım anlayışım olan sadelik ve yalınlık, sehpalarımda da ön plana çıkıyor. Objelerin malzeme ve tasarım olarak çevresindeki ürünleri desteklemesi gerektiğini düşünüyorum. Dört yıl önce ince ve detaysız "Sade Beyaz" isimli sehpayı tasarlayıp yurtdışında bir fuara gittik. Objenin amacı koltukların önünü boş bırakmaması ve sunumu güçlendirme isteğiydi. Bir İtalyan patron gelip sehpa için iltifatlarda bulununca şaşırdım. Gerçekten de en çok o ürünüm satıldı.
Alp Nuhoğlu - B&T DesignHER ŞEY ETRAFINDA ŞEKİLLENİR Her şey onun etrafında şekillenir. Kent meydanlarındaki anıtlara benzetiyorum. Tasarımlarda fonksiyon daha az belirleyici olur. Beni en çok heyecanlandıran 2007 içinde yaptığım ve beyaz döküm akrilik levhadan üretilen "Sarmal" isimli tasarımım. Obje, tek bir modülün yan yana dizilmesiyle bütünü oluşturuyor. Eğer 14 km uzunluğunda bir oturma grubunuz olsaydı, kullanmak için en ideal sehpa bu olurdu. Çok sevdiğim objelerimden biri de mdf üzeri lake kaplı "Balance". Farklı yüksekliklerdeki kutuların bir aradaki uyumunu soyutladığım bir ürün. Tasarımlarda fonksiyon ile form arasındaki denge giderek form lehine artıyor. Yani daha çok seveceğimiz sehpalar geliyor.
Seyhan Özdemir / Sefer Çağlar - Autoban 212İDEAL SEHPA, KULLANIMDA VE GÖRSELLİKTE KEYİF VERMELİSehpa günlük hayatımızda devamlı iletişimde olduğumuz bir mobilya.
Yemek yiyebilir, kahve koyabilir veya bir başka objeyle süsleyebilirsiniz. Kolaylıkla hareket ettirip taşıyabilirsiniz de. Şimdiye kadar malzeme olarak renkli metal kullanmayı tercih ederken bu yıl paslanmaz pirinç uygulamalarını dahil ettik. Pirinç ve cam malzemeden yarattığımız son sehpanın ismi "Ring". Altı tane yüzük şeklinin birleşmesiyle form kazanıyor. Her türlü mobilyanın yanına konabilecek ürünler yapmaya çalışıyoruz.
Aziz Sarıyer - DerinİDEAL EBAT VE YÜKSEKLİĞE DÖNÜŞTüm tasarımlarımı, kendi estetik anlayışımı yansıtan ifadelerim olarak görüyorum. İdeal bir ürünü tarif etmek gerçekten izafi bir durum. Çünkü fonksiyon, malzeme ve görsellik ihtiyacın kendi doğruları içinde yaratılır. Son dönemde yapılan çok alçak ve büyük sehpaların, tekrar ideal ebat ve yüksekliğe ulaştığını söyleyebilirim. En sevdiğim sehpamı 1970 başlarında yapmıştım. İsmi "Kutu" olan tasarım sunta ve üzeri beyaz polyester boyalıydı. Menteşeyle bağlı iki kapağı açılarak sehpa kutusunun içinin arzu edilen amaçla kullanılmasına fırsat veriyordu. Son sehpa tasarımımı bu sene Alparda Ofis firması koleksiyonu için yaptım. "Bow" ismindeki obje mdf üzeri doğal kaplama veya lake boyalı. Farklı model alternatifleriyle alt tablası da kullanılabiliyor.
Faruk Malhan - Koleksiyon
HANTAL VE HAREKETSİZ TERCİH ETMEMSehpalar eski statik konumlarını terk edip daha servise yönelik hareketli parçalar olma yolunda ilerledi. Ben sehpalarımın hantal ve hareketsiz olmalarını tercih etmiyorum. Her tasarımda farklı kolaylıklar sunabilen değişik öneriler yaratıyorum. Büyük parçalarda güçlü renkler çok baskın durabiliyor. Daha küçük parçalarda güçlü renklerin kullanılması hem daha rahat hem de ortamı canlandıran etki sağlıyor. En sevdiğim çalışmalarımdan biri "Dizzy". Hem hareket kabiliyeti hem de farklı geometri ve ölçü seçeneklerinin zenginliği bakımından son derece basit ve kullanışlı. Son tasarımlarımdan Horon eski sinileri çağrıştırıyor.