Şaraplar için mağara üreten firma

Güncelleme Tarihi:

Şaraplar için mağara üreten firma
Oluşturulma Tarihi: Ekim 01, 2004 22:18

Şarabı saklayarak yıllandırma geleneği Avrupa’da yeraltı mağaralarında başlamış. Modern dünyada ise evlerinde şarap koleksiyonu yapmak isteyenlerin imdadına şarap kavı üreticileri yetişiyor. Türkiye’de şarap kavı sektörü henüz yok ama bir tane kav üreticisi var. Mimarlık ve tasarım şirketi Focus Interiors, bir yıldır zengin müşterilerinin şarap kavı siparişlerini yerine getiriyor.

‘Kav’ sözcüğü İngilizce ‘cave’ (mağara) sözcüğünden geliyor. Şarap kavları, şarabın yıllanabilmesi için uygun koşulların yapay olarak oluşturulduğu özel mekanlar. Türkiye’de şarap kavı üreten yalnızca bir firma bulunuyor. Focus Interiors, 15 yıl önce iç mekan tasarımları, butik mobilyalar, villa dekorasyonları yapmak için kurulan bir mimarlık ve tasarım ofisi. Son bir yıldır şarap kavları için gereken teknik ve görsel özellikleri bir araya getiriyor. Firma, ‘Focus Şarap Kavları’ markasıyla hizmet veriyor.

Focus’un müşterileri villaları için şarap kavları talep etmeye başlayınca firma, profesyonel şarap kavı üreticisi arayışına girmiş. Arayış sonuçsuz kalınca firma bu işi kendisi yapmaya karar vermiş. Bu alanda uzmanlaşmalarının bir başka önemli nedeni ise Focus’un tam bir şarapsever olan sahibi ve tasarımcısı Osman Gürer.

LİDERLE ANLAŞTI

Bu girişim sayesinde işiyle hobisini birleştirme şansı bulan Gürer, kav üretimine başlamadan önce ilk birkaç yılı ‘know-how’ araştırması yaparak ve yurtdışında gerekli bağlantıları kurarak değerlendirdiklerini söylüyor: ‘Focus bir mimarlık firması olduğu için kav üretimimizin altyapısı bir bakıma hazırdı. Şarap kav klimalarını ithal etmek için Avrupa’da sektör lideri olan Fondis WineMaster Şarap Kavı Klimaları’yla anlaştık. Toprak, metal ve plastik stok ürünleri için de farklı firmalarla bağlantı kurduk. Bizimle 15 yıldır çalışan inşaat ve ahşap ustalarımıza özel eğitimler verdik. Şu anda inşaat faaliyetlerimizde dört, ahşap işlerimizdiyse dört çalışanımız var. Bu ekibin başında inşaat mühendisi olan bir ekip sorumlusu bulunuyor. Ofisimizde ben ve bir arkadaşım şarap kavı tasarımı yapıyoruz. Şimdiye kadar yaptığımız ve yapım aşamasında olan şarap kavlarının sayısı 10.’

Türkiye’de kişisel şarap kavına talep olduğunu söyleyen Gürer, restoran ve oteller gibi şarap kavına ihtiyacı olan ticari kuruluşların kavın önemini yeni anlamaya başladığını belirtiyor. Türkiye’de şarap kavı sahibi olmak isteyenlerin profilini şöyle çiziyor: ‘Orta üst ve üst gelir düzeyine sahip, şaraba yeni ilgi duymaya başlayan, 34 yaş üstü insanlar.’

ŞU ANDA ‘NİŞ’ PAZAR

Gürer şu anda bir ‘niş’ pazar olan şarabın, gelecekte daha da büyümesiyle şarap kavına olan talebin artacağını düşünüyor: ‘Fransa’da bir yılda tüketilen şarap miktarı kişi başına 60 litrenin üstünde. Oysa Türkiye’de yılda kişi başına bir litrenin altında şarap tüketiliyor. Bizim yaptığımız yatırım tamamen geleceğe yönelik bir ticari proje. Şu anda Türkiye’de bir firmanın yalnızca kav üretimi yaparak ayakta kalması mümkün değil. Ancak ileride koşullar daha uygun hale geldikçe sadece bu konuda çalışmak istiyoruz.’

NASIL YAPILIR?

Peki şarap kavı sahibi olmaya karar veren kişiyi nasıl bir süreç bekliyor? Gürer yaşanan süreci şöyle anlatıyor: ‘Öncelikle bir saat süren bir ön görüşme yapıyoruz. Bu görüşmede müşterimizin şarap satın alma ve şarap tüketim alışkanlıklarını anlamaya çalışıyoruz. Bu yapacağımız kavın büyüklüğü konusunda karar vermemize yardımcı oluyor. Bazıları şarabı tüketmeyi severken bazıları için şarap koleksiyonu yapmak bir tutku. Kavın büyüklüğünü belirledikten sonra müşteriye bu büyüklüğün iki katını öneriyoruz. Çünkü herkes başlangıçta düşündüğünden daha fazla şarap toplamaya başlar. Sonra müşterimizin tasarım açısından estetik tercihlerini anlamaya çalışıyoruz. Ardından proje çalışmamızı gerçekleştiriyoruz. Gerekli değişiklikleri yapıp fiyatlandırmaya geçiyoruz. Müşterimiz uygun bulursa projeyi uyguluyoruz. Kavın tamamlanmasından sonra düzenli aralıklarla kontrol ediyoruz.’

Amatörlere profesyonel destek

Focus, bir şarap koleksiyonunun nasıl oluşturulması gerektiği konusunda da müşterilerine danışmanlık hizmeti veriyor. Şirket Türkiye’nin ilk resmi ‘sommelier’i (şarap uzmanı) Harun Dursun ile anlaşmış. Dursun, müşterileri sahip olmak istedikleri koleksiyonun yatırım amaçlı mı yoksa tüketim amaçlı mı olduğuna bağlı olarak farklı şekillerde yönlendiriyor. Focus’la işbirliği içinde çalışan ve Doluca’nın eski İş Geliştirme Müdürü Taner Öğütoğlu’nun başında bulunduğu ‘Wine Fidelity’ şirketi ise şarap üreticilerine şarap üretimi ve şarap pazarlaması konularında danışmanlık hizmeti veriyor.


Göze hitap etmeli, işlevsel olmalı


Şarap kavlarının sahip olması gereken olmazsa olmaz özellikler var. Öncelikle şarabın saklanması için ideal ortam sıcaklığı 12-16 derece civarında olmalı. Ancak sıcaklık açısından asıl önemli olan sıcaklığın sabit olması. Bir başka önemli nokta ise nem... Ortamdaki nemin yüzde 60-80 civarında olması gerekiyor. Ayrıca şarabın saklandığı ortam mutlaka kokusuz olmalı ve titreşimlerden etkilenmemeli. Şarap karanlık ortamlarda özellikle de güneş ışığından uzak saklanmalı. Böyle bir ortamın yaratılabilmesi için mutlaka çok iyi bir yalıtıma ve özel klimalara ihtiyaç var. Fiziksel gerekliliklerin yanında şarap kavında görselliğin yani tasarımın da önemi büyük... Kavın hem göze hitap etmesi hem de işlevsel olması için tasarımının usta ellerden çıkmış olması gerekiyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!