Güncelleme Tarihi:
Önceleri dermokozmetik ürünlere ağırlık veren eczaneler, yaşanan gelişmeler ve gelen talepler üzerine günümüzde işlevsel gıda, gıda takviyeleri, mamalar, medikal malzemeler, anne-bebek bakımı ile ağız ve diş sağlığı ürünlerine de yönelmiş durumda. OTC grubundaki vitamin, mineraller ve inhalasyon olarak kullanılan ürünler ise en çok talep edilenler arasında yer alıyor.
Sağlık Bakanlığı İlaç Eczacılık Genel Müdürlüğü tarafından aktarlarda satılabilecek bitkilerle ilgili genelgenin revize edilerek zayıflama, bağışıklık sisteminin kuvvetlendirilmesi, antidepresan ve cinsel fonksiyonlarda etkili olabilen birçok bitkinin “tıbbi bitki” kapsamına alınarak aktarlarda satılmasına izin verilmeyecek olmasının eczaneler için yeni bir pazar oluşturması bekleniyor.
Aktarlarda satılması yasak olan bitkilerle ilgili genelge revize çalışmalarının yakın zamanda tamamlanması öngörülüyor.
İstanbul Eczacı Odası Başkanı Semih Güngör, yaptığı açıklamada, OTC ürünlerinin SGK'nın ödeme kapsamı içinde olmadığını hatırlatırken, bu yıl içinde OTC ile ilgili bir yasal düzenleme beklediklerini, şu anda çok ciddi bir skalası olmayan OTC pazarının önümüzdeki süreçte kat be kat büyüyeceğini söyledi.
İstanbul genelinde ilaçların ortalama yüzde 75'inin reçeteyle verilen hizmetten, yüzde 25'inin de reçetesizlerden oluştuğunu ifade eden Güngör, “İlaç fiyatlarındaki düşüşler nedeniyle 2009'dan bu yana eczanelerin kaybı yüzde 24'ü buldu” dedi.
Güngör, eczanelerin gelir kaybı nedeniyle giderek artan oranda ilaç dışı ürünler, besin takviyeleri ve dermokozmetiğe yöneldiğini belirtirken, aktarlarda satılabilecek bitkilerle ilgili genelge ile birlikte de pazarın yer değiştireceğini, bitkisel ürünlerin eczanelerde yoğun olarak yer almaya başlayacağını bildirdi.
İLAÇ FİRMALARI DA DAHİL BAZI ŞİRKETLER YATIRIMA BAİlaç firmaları da dahil bazı şirketler OTC'ye yatırım yapmaya başladı
Bu arada, OTC'nin eczanelerden büyük ilgi görmesiyle birlikte ilaç firmaları da dahil bazı şirketler bu alana yatırım yapmaya başladı. Nutraxin markası ile OTC pazarına giren B'iota Laboratuvarları, önümüzdeki eylül ayında da eczanelerde tıbbi bitki satışına hazırlanıyor.
Nutraxin Marka Müdürü Figen Aksoy, 1 milyar dolarlık Türkiye OTC pazarının 120-130 milyon dolarının bitkisel ürünlerden oluştuğunu, Türkiye'de yüzde 10-12 arasında büyüyen OTC pazarına karşın OTC'nin bitkisel ürünler alanının yüzde 20'ler düzeyinde büyüme gerçekleştirdiğini ifade ederek, OTC'de bitkisel ürünlerin ABD'de 19 milyar dolar, Avrupa'da 8 milyar dolar, Japonya'da 7 milyar dolar ve Asya'da ise 5 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olduğunu bildirdi.
Aksoy, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de doğal sağlık ürünlerine doğru bir yöneliş olduğunu belirterek, bu ilginin nedenleri arasında; hastalıklar ve nedenleri hakkında bilimsel verilerin artması, doğal ürünlerin kimyasal içerik ve biyolojik etkinlikleri üzerine yapılan çalışmaların çoğalması, insanların yaşam kalitelerini artırmak istemesi, gelişen refah düzeyi, bazı kimyasal içerikli ilaçların zamanla görülen yan etkilerinin artması ve bu ilaçların zaman zaman toplatılmasının bulunduğunu söyledi.
"OTC'DE TÜRKİYE'DE EN ÇOK EKLEM SAĞLIĞI ÜRÜNLERİ TÜKETİLİYOR"
Türkiye'de OTC içinde en çok eklem sağlığı ürünlerinin tüketildiğini, eklem sağlığını; enerji ve yorgunluğa karşı ürünler ile omega ve stres ürünlerinin takip ettiğini bildiren Aksoy, Türkiye'de gençler ve erkeklerin ağırlıklı olarak enerji, kadınların ise kilo ve güzellik ile ilgili OTC ürünlerini tercih ettiğini söyledi.
30 yaş öncesinde enerji, zindelik ve güzelliğin ön planda tutulmasına karşın, 30 yaş sonrasında sağlık ile ilgili endişeler dolayısıyla eklem, kalp-damar, unutkanlık ve stres ile ilgili ürünlere ilgi gösterildiğini dile getiren Aksoy, büyük şehirlerde insanların, kentin getirdiği dezavantajları tolere etmek için antioksidanlar başta olmak üzere stres ve enerji ürünlerine yöneldiğini, diğer kentlerde ise kilo kontrolü ile ilgili OTC ürünlerinin tercih edildiğini anlattı.
Figen Aksoy, Türkiye'de eczanelerin, kar marjları giderek azaldığı için artık ilacı arka plana atmaya başladığını, şu anda eczanelerde ilacın yüzde 20-25 yer kaplarken, geri kalanının OTC, dermokozmetik, medikal malzemeler, anne-bebek bakımı ile ağız ve diş sağlığı ürünlerinden oluştuğunu, OTC'nin eczanelerde ilaçtan pay aldığını belirterek, yabancı ağırlıklı Türkiye OTC ürünleri pazarına yerli şirketlerin de girdiğini söyledi.
“Aktarlarda yıllık 300 milyon liralık tıbbi bitki satışı söz konusu. Bunun en az yüzde 30-40'ı eczanelere kayar” diyen Aksoy, tıbbi bitkilerin Avrupa'da da eczanelerde satıldığını ifade etti.
Figen Aksoy, dünyada 800, Türkiye'de ise 70 milyon dolarlık bitki ihracatı olduğunu belirterek, “Türkiye'de 10 binin üzerinde bitki çeşidi var. Bunun 3 bini endemik, yani sadece Türkiye'de yetişiyor. 20-25 ürünle 70 milyon dolarlık bitki ihracatı yapan Türkiye'nin ciddi bir bitki zenginliği bulunuyor. Bu nedenle ihracat ciddi artış gösterebilir” diye konuştu.
"TÜRKİYE'DE OTC ALANINDAKİ HAREKETLİLİK VE POTANSİYEL ÇEKİCİ"
Cenovapharma OTC Proje Yöneticisi Kristin Aslaner de Türkiye'de OTC alanındaki hareketlilik ve potansiyeli oldukça dikkat çekici bulduğunu ifade ederek, firmaların son 5 yıldır bu alandaki çalışmalarını hızlandırdığını, uluslararası firmaların OTC iş birimlerinin oluştuğunu, yerli ilaç sanayinin de OTC alanında yeni ürünleri sırasıyla pazara vermeye başladığını anlattı.
Aslaner, “Tüm bunlar gerçekleşirken yeni birçok firma oluştu. Cenovapharma olarak endüstride çok yeni bir firma olmamıza karşın bizler stratejik olarak OTC line'ını derhal hayata geçirdik ve uluslararası firmalar ile iletişime geçip bazı ürünleri Türk ilaç pazarına kazandırmaya çalışıyoruz” diye konuştu.
Tüketiciye kalite sunmanın bir nevi “sağlık sunmak” olduğunu ifade eden Aslaner, bu konuda hassas davranan eczanelerin, gelecek için “çok daha büyük” bir bilinirliliğe imza atacağını öne sürdü.
Reklam ve tanıtım kampanyaları, aynı zamanda tüketiciye ulaştırılan her mesajın OTC ürünlerinin satışlarını yükselttiğini belirten Aslaner, “Fiyat kararnamesindeki reçeteli ilaçların fiyatlarındaki düşüş nedeniyle eczaneler de önceleri çok sıcak bakmadıkları bu gruba inanılmaz bir ilgi gösterir oldular. Hatta bazı eczaneler tamamen bu konsept içerisinde eczanelerini dönüştürdü. Bu nedenle bu ürünlerin satışı aslında eczanelerin gelecekte en büyük ciro sağlayacağı yer görüntüsü çizmekte” dedi.