Güncelleme Tarihi:
AKCİĞER KANSERLERİNİN % 87’Sİ, TOPLAM KANSERLERİN %30’U TÜTÜN KULLANIMINA BAĞLIDIR.
Sigara şirketleri paketleri özel renk ve logolarıyla birer reklam ve tanıtım aracı olarak kullanmaktadır. Kanser yapıcı ürünler cazip renkli paketlerde satılmamalıdır. Kanser yapıcı bu ürünlerin yanıltıcı ve aldatıcı görüntüler taşımaması gerekmektedir. Sigara paketlerinin görsel tanıtım unsurları kaldırılarak tek tip paket haline dönüştürülmesi ürünün cazibesini ve tüketimini azaltmaktadır.
FRANSA SİGARADA DÜZ PAKETE GEÇEN DÖRDÜNCÜ ÜLKE OLDU
Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, Avustralya’nın Aralık 2012 tarihinde sadece resimli sağlık uyarılarının bulunduğu ‘düz paket’ uygulamasına geçtiğini belirterek “Avustralya’yı takiben İrlanda ve İngiltere düz paket uygulamasını kanunlaştırmıştır. Geçtiğimiz hafta içinde Fransa Anayasa Mahkemesi düz paket uygulamasını onaylamıştır. Fransa, dünyada paketlerini reklam unsurlarından arındıran dördüncü ülke olarak tarihe geçmiştir. İsveç, Norveç, Finlandiya, Yeni Zelanda, Singapur hazırlık aşamasındadır” dedi.
TÜRKİYE SİGARA PAKETLERİNİN REKLAMINI DURDURMALI, UYARI RESİMLERİNİ YENİLEMELİDİR
SİGARA PAKETLERİ REKLAM ARACI OLARAK KULLANILIYOR
Prof. Dr. Dağlı, “Eylül 2012’de Ankara’da 42 ülkenin katılımı ile gerçekleştirilen, Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütünün düz paket konulu toplantısında ve daha sonra 2014 yılında Sağlık Bakanlığı’nın basın açıklamasında 2015 yılında Türkiye’de düz pakete geçileceği belirtilmiş, bu niyet 2015 Mart ayında Dünya Tütün veya Sağlık Kongresinde tekrarlanmıştır. Türkiye’nin de taraf olduğu DSÖ Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi’ne (TKÇS) göre, tütün ürünü paketlerinde sağlık uyarısı belli aralıklarla yenilenmesi gerekiyor. Türkiye artık kanıksanan resimli sağlık uyarılarının değişmesi ve düz paket uygulamasına bir an önce geçmesi gerekiyor” diye belirtti.
Sigara paketlerinin tüm cazibesini ortadan kaldıran ve diğer ticari ürünlerle farklılaştıran bu uygulama ile Avustralya’da, sigara içiminin norm dışı kabul edilmesinin sağlanmasının, tüketim hızının, özellikle gençlerdeki tüketim hızının aşağı çekilmesinin hedeflendiği anlatılıyor.
KANSERİ “ÖNLEMEK” DAHA KOLAY
Sağlık Enstitüsü Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Füsun Yıldız da, “Her geçen gün artan akciğer kanserlerine yenik düşmek bizi çok üzüyor. Tedavisi son derece zor, yaşam süresi kısıtlı bu hastalığın önlenmesi için tütün kontrolü konusunda ciddi yaklaşımlara gereksinimiz var. Önlemek tedaviden daha ucuz, daha az acılı ve daha kolaydır. Dünya ülkeleri yapabilirken ülkemizde neden sigara paketlerinin hala reklam unsuru taşıdığına anlam veremiyoruz” dedi.
Prof. Dr. Elif Dağlı ayrıca, “Öldüren tütün ürünlerinin parfüm, çikolata gibi cazip kutularda satılması halkın hastalık zararları konusunda yanıltılması demektir. Tütün ürünlerinin tek tip düz paket içinde olması ve üzerinde çarpıcı gerçek hasta resimleri taşıması elzemdir. Tüketiciler, ürünü kullananın başına gelenler konusunda tam bilgilendirilmelidir. Sigara paketlerinde etkinliği az olan ve artık alışılmış resimlerin ivedilikle değişmesini talep ediyoruz” diye konuştu.