Güncelleme Tarihi:
Romatem Bostancı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi Sorumlusu Prof. Dr. Tunç Alp Kalyon, çocukların eve gelince de hemen televizyon veya bilgisayar karşısına geçerek aynı durumda oturmaya devam ettiğini belirtiyor. Okul sıralarının çoğunun ergonomik tasarımlı olmaması ve bilhassa çok küçük yaştaki çocuklar için uygun biçim ve boyutlarda olmaması bir takım sorunlara yol açar. Bu sorunların en önemlisi yanlış duruş-oturuş alışkanlığına bağlı olarak gelişen bel- sırt- boyun ağrıları ve omurgadaki şekil bozukluklarıdır.
Prof. Tunç Alp Kalyon,çocuklarda okul çağından önce de çeşitli nedenlere bağlı bel ve sırt ağrılarının olduğunu, yapılan araştırmalarla da yaş ilerledikçe bu ağrıların daha sık görüldüğünün ortaya çıkardığını kaydediyor.
ÇOCUKLARDA BEL AĞRISI VAR
Örneğin 7 yaşındaki çocuklarda bel ağrısı sıklığı %1 dolayında iken 10 yaşındakilerde %6, 14 yaşındakilerde % 18 olarak belinlenmiştir. Bazı bölgelerde ve yaş gruplarında bu oran %50’ye kadar çıkabilmektedir. O nedenle çocuklarda bel ve sırt ağrılarına sebep olabilecek faktörleri bilmek, bunları takip etmek ve en kısa zamanda önlemini almak gerekir.
Bu konuda en önemli görev çocukların anne ve babalarına düştüğünü belirten Prof. Kalyon,belirli aralıklarla çocuğun belini ve sırtını muayene edip duruş bozukluğu olup olmadığına bakmak gerektiğini ifade ediyor.
Yapılacak işlem aslında çok basittir: Çocuğun üst tarafını soyarak yandan ve arkadan duruşu incelenmelidir. Yan duruşta, çocuğun sırtının öne doğru fazla eğik olup olmadığı yani kamburluğa bakılır. Arkadan incelemede ise omurgada yana doğru eğrilikler kontrol edilmelidir. Omurgada “S” veya “C” şeklinde eğrillikler olabilir ve buna “ skolyoz “ adı verilir. Okul çağındaki çocukların yaklaşık % 2 kadarında skolyoz görülebilmektedir ve küçük yaşta fark edip tedaviye başlanması son derece önemlidir. Sırt ve bel muayenesi sırasında omuzlar ve kürek kemikleri arasındaki yükseklik farkına, göğüs kafesindeki eğikliğe ve bel hizasındaki kıvrımlarda asimetrik durum olup olmadığına bakılmalıdır. Öne eğilme sırasında göğüs kafesindeki ve sırttaki eğriliklerle beraber simetri bozuklukları daha iyi fark edilebilir. Böyle bir bulguya rastlanırsa zaman geçirmeden bir uzman doktora başvurup gerekli incelemeler yapılmalıdır.
Prof. Tunç Alp Kalyon, ilkokul çocuklarında bir diğer önemli sorun , okul çantalarının ağırlığı olduğunu belirtiyor.
ÇANTA AĞIRLIĞI 2 KİLOGRAMI GEÇMEMELİ
Okullardaki dolap ve kitaplık olanaklarının yetersizliği nedeniyle çocuklarımız her gün çok sayıda kitap ve defteri çantalarında taşımak zorunda kaldığından omurgaları aşırı derecede zorlanmaktadır. Okul çantalarının ideal ağırlığı, vücut ağırlığının % 10’unu geçmemelidir. Örneğin, 5-6 yaşlarındaki bir çocuğun vücut ağırlığına 20 kg kabul edersek, çantanın ağırlığının en fazla 2 kg olması ve sırta tam temas etmesi gerekir. Ama hepimizin bildiği gibi çocuklar çantalarında çok daha fazla ağırlığı taşımaya zorlanmaktadır. Ağırlık azaltılamıyorsa, çanta mutlaka çift askılı olmalı ve sırtta taşınmalıdır. Ağır çantaların tek taraflı elde veya omuzda taşınması omurga sorunlarının ortaya çıkmasına neden olabilir.
Prof.Tunç Alp Kalyon, ders aralarındaki sürelerin çocukların çeşitli aktiviteler yapması için yeterli olmadığını vurguluyor.
Ders aralarındaki süreler çocukların herhangi bir oyun ya da bedensel etkinliği için yeterli olmadığından , okul dışındaki zamanlarda , çocuklarda arkadaşlık ve paylaşım duygularının gelişmesi, hareketsizliğe bağlı sorunların engellenmesi bakımından arkadaşlarıyla birlikte açık havada oynayabileceği oyunlara, olanaklar elverdiği takdirde yüzme sporuna teşvik edilmelidir.
Prof. Kalyon,okul çağındaki çocukların evde televizyon veya bilgisayar karşısında geçirecekleri sürenin 1 saat olarak sınırlandırılması gerektiğini kaydediyor.
Diğer taraftan çocuklarda çok değişik nedenlerle bel ağrıları olabilir ve bunların bir kısmının nedeni dıştan muayene ile anlaşılamaz. Böyle bir durumda, çocuğu uzman bir hekime muayene ettirmek ve gerekli incelemeler yapıldıktan sonra asıl nedene yönelik bir tedaviye başlamak en uygun yoldur.