Roze trend oldu cirosu katlandı

Güncelleme Tarihi:

Roze trend oldu cirosu katlandı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 10, 2011 00:00

Pembe şaraba ilgi günden güne artıyor. Geçen yıl Türkiye’de 10 milyon liralık pembe şarap satışı yapıldı. Bu satışların bu yıl ikiye katlanması bekleniyor. Geçen yıllarda pembe şaraba ilginin artması üzerine 20’den fazla yerli üretici de piyasaya 78 farklı şarap sürdü. Artık pub’ların, kafelerin masalarında pembe pembe şarap kadehleri ve onları keyifle içen kadınlarla erkekler var

Haberin Devamı

Sıcak yaz günleri geldi. Denizden veya havuzdan çıkmışsınız. Güneş de yavaş yavaş batma konumuna gelmiş. Canınız, serin serin bir şeyler yudumlamak istiyor. İçkinizin ne olacağını düşünüyorsanız iki yazdır bunun yanıtı kesinlikle roze şarap. Çünkü geçen yıllarda Avrupa’da satışı hızla artan pembe şaraplar son bir yılda Türkiye’de de tavan yapıyor. Artık kafelerde, barlarda oturanların ellerinde gül pembesi renginde buz gibi roze dolu kadehler var.

NE OLDU DA ZIPLADI

Pembe, roze veya blush olarak adlandırılan bu şaraplar hem serinletici hem de içimi kolay. Ayrıca görünümü de estetik. Ama bazı maço erkeklerin ‘Ben pembeden kaçarım’ takıntısıyla tüketimde kadınlar erkekleri geçiyor.

Türkiye’de yıllarca rakı, votka veya bira egemenliğine karşı savaş veren şarap, son 7-8 yıldır tercihlerde ilk kez ilk üçe girdi. Şarap kısa sürede akşamcıların tekelinden çıkıp sınıf atladı. Türkiye şarap pazarı, 2010’da yüzde 4 büyüdü. Türkiye’de toplam yıllık 60 milyon litre şarap üretilmeye başlandı. İç pazarın toplam hacmi 650 milyon liraya, ihracatsa 9 milyon dolara ulaştı. Şarap sektöründeki bu ivmeye roze veya pembe olarak bilinen şaraplar az da olsun bir katkı yaptı. Çünkü şarap sektörünün yeni popüler ürünü pembe şarapların tüketiminde belirgin bir artış gözleniyor. Elbette daha önceki yıllarda da roze şaraplar üretiyordu ve satılıyordu ama bunlar sınırlı sayıda oluyordu.

FRANSA ATEŞLEDİ

Haberin Devamı

Şarap cenneti Fransa’da yıllardır yaz aylarının değişmez serinletici içkisi olarak bilinen roze şaraplar, iki sezondur Türkiye’de de bugüne kadar görmediği kadar ilgi görüyor. Yazın Cote d’Azur, St-Tropez ve Nice kıyılarında yudumlanan rozeler Fransa’da toplam şarap satışındaki yüzde 10’luk pazar payını geçen yaz yüzde 19’a çıkardı. Fransızların roze şaraba ilgisi, diğer Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de de etkisini gösterdi.  İngiltere’de yüzde 8’lik pazarı payına sahip roze satışları geçen yıl bir anda yüzde 15 oldu.

ABD’de zaten rağbet gören ve pazardaki payı yüzde 11’e çıkan roze şarapların Türkiye satışlarıysa Avrupa’daki dalgalanmaya paralel hareket ediyor. Genel şarap satışları içinde yüzde 1’lik bir orana sahip pembe şarap satışlarında bir kıpırdanma oldu, bu oran yüzde 1.5 seviyesine dayandı. Her ne kadar oran küçükse de satışlar yüzde 50 arttı. Ağırlıklı olarak Antalya’ya ve güney sahillerinde turistlerin tükettiği roze şaraplar artık büyük kentlerdeki lüks restoran, bar ve kafelerin de gözdesi.

ÜÇ RENGİ VAR

Haberin Devamı

* Pembe şaraplar genellikle grimsi pembe, ahududu ve gül pembesi renklerinde üç türde oluyorlar. Grimsi rozeler aperetif olarak, ahududu rengindekiler yemek sonrasında hafif tatlılarla ve meyvelerle, gül pembesi rengindekiler de giriş yemeğiyle içiliyor.
* ABD’de Kaliforniya roze şarapları yemek öncesinde, Fransa’daysa Rose d’Anjou meyve salatasıyla birlikte içiliyor. Ama rozeler genellikle aperatif içilebildiği gibi, kuzu etleri, pizza, makarna, füme veya ızgara somon, tulum peyniri ve kümes hayvanlarıyla da iyi eşleşiyor.
* Tıpkı beyaz şarap gibi soğutularak içiliyor. İdeal içim derecesi 7-12 derece. Pembe şaraplar genç tüketilmesi önerilen bir şarap türü. Yıllandırılması makbul değil. Uzmanlar “üzerinde saklanabilir ibareleri yazsa bile siz, siz olun ve üç yılı kesinlikle geçmeyin için” diyor.

10 LİRAYA DA VAR 50 LİRAYA DA

Haberin Devamı

Pembe şarap Türkiye’de trend olunca, yerli şarap üreticileri de bu alana balıklama atladı. Pembe şarapların yüzüne kimse bakmazken geçen yıl 10 milyon liranın üzerinde bir satış grafiğine çıkması üreticileri heyecanlandırdı. 20’ye yakın üretici 10-50 lira arasında değişen fiyatlarla piyasaya pembe şaraplar sürdü. Ayrıca da 30 yabancı marka pembe şarap da ithal edilmeye başlandı.

PEMBE ŞARAP DELİKANLILIĞI BOZAR MI

Roze şarabı en az tüketen ülkelerin başında geliyoruz. Bunun nedeni de Türkiye’de kadınların gözdesi pembe şaraplara erkeklerin pek sıcak bakmaması. Bu sadece renginin pembe olmasından değil, tatlı olmasıyla da ilintili. Pembe şaraptan uzak durmak ‘Kadınlar tatlı içkileri sever’ gibi bir efsanenin olmasından ve maço toplumlarda ‘Pembe renk şarap delikanlılığı
bozar’ söyleminden kaynaklanıyor.

BLUSH PAZARLAMA TERİMİ

Haberin Devamı

Piyasada roze, pembe ve blush olarak tanımlanan bu şaraplar için Kavaklıdere Şarapları CEO’su Ali Başman ‘Blush’ farklı gibi tanıtılsa da aslında bir roze şarap. Rengi biraz daha açık. Pembe ya da somon olarak tanımlanabilir. Ama belirli bir üretim tarzı ya da farklı bir alkol-şeker dengesi yok. Bu, Amerikalıların rozeyi trend haline getirmek için kullandığı bir pazarlama terimi” diyor.
Doluca Şarapları Yönetim Kurulu Üyesi Sibel Kutman Oral da pembe şarap için, “Roze şarap kırmızı üzümden üretilir, kırmızı üzümün maserasyon işleminin birkaç saat tutulmasıyla pembe rengin oluşması sağlanır. Blush ise eğer bir beyaz üzümden üretiliyorsa (Pinot Grigio gibi) beyaz üzümün bir kırmızı şarap üretiliyor gibi işlemden geçirilerek uçuk pembe renge ulaşılması sonucunda elde edilir. Eğer kırmızı bir üzümden Blush yapılacaksa, kırmızı bir üzümün beyaz şarap üretim süreçlerine tabi tutulması ile yani hiç maserasyon işlemi yapılmadan direkt üzüm sıkılarak çok uçuk pembe rengi alması sağlanır. Alkol ve şekere oranı diğer sek şaraplarla aynı oranlardadır” yorumunu yapıyor.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!