Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2008 00:00
Birleşik Arap Emirlikleri’nde, Dubai’nin ardından yıldızı parlamaya başlayan Ras Al Khaimah’ın (RAK) Şeyhi Kasimi’nin yakın akrabalarına, Türkiye’de görüp beğendiği Roman markasını öneren Lüksemburglu model, Türk kadın giyim sektöründe 30 yıla yakın süredir faaliyet gösteren Roman’ın Ortadoğu’daki kaderini değiştirdi.
Roman’ın sahibi Turgut Toplusoy, kendisini iki kere İstanbul’da ziyaret eden Al Kasimi Group’un sahibi Faisal Al Kasimi’ye güvenmeyince RAK’a gidip Ortadoğu’nun en zengin ailelerinden Kasimiler ile tanıştı. İki şirket, Roman mağazalarının Dubai başta olmak üzere Ortadoğu’da açılması yönünde anlaşmaya vardı.
Turgut Toplusoy, Al Kasimi Group’un Dubai Oasis alışveriş merkezinde bir mağaza açması yönünde anlaşmaya vardıklarını belirterek, "İlk mağaza ile test edip sonra asıl iş planı yapılacak. Roman’ı alıp bütün Körfez ve Ortadoğu’da büyütmek istiyorlar. İlk mağazayı kendileri açacak. Biz ilk mağazadan sonra ortak olabileceğimizi de söyledik. Gerekirse sermayede de koyarız" dedi.
Çok teklif aldık
Yurtdışı açılımlarının doğru ortak ile yapılması gerektiğinin altını çizen Toplusoy, daha önce Amerikalı yatırım fonlarından çok teklif aldıklarını ancak sıcak bakmadıklarını kaydetti. Toplusoy Roman’ı istedikleri büyüklüğe ulaştırdıktan sonra bu tür tekliflere sıcak bakacaklarını söyledi. Roman’ın şu anda Kazakistan’da 2, Gürcistan ve Azerbeycan’da 1’er olmak üzere yurtdışında 4 mağazası var. Rusya’dan da markaya ciddi franchise teklifleri gidiyor.
Turgut Toplusoy, Roman yönetimini hem özel yaşamındaki hem de şirketteki bazı sorunlar yüzünden 6-7 yıl kadar bıraktığını ve Göçek’te teknede yaşadığını belirterek, "Bu tür kaçışlar iyi oluyor. İnsan yenilenmiş ve enerjisini toplamış bir şekilde geri geliyor. Şirket epey gerileyince, kardeşim ve ortağım Süleyman Toplusoy geri dönmem için baskı yaptı" dedi.
1.5 yılda rekor büyüme
Turgut Toplusoy, Roman’ın başına geçtiği 1.5 yıllık dönemde yaptıklarını ise şöyle anlattı: "Çekmeköy’de kendi arsamız üzerine 5 milyon dolara merkez binası yaptık. Başkası 10 milyon dolara mal ederdi. Dokuz olan mağaza sayısını 33’ye çıkardık.Bunların 6’sı outlet. Ciroda yüzde 140 büyüme yaşadık. 2005 yılında 9 milyon dolar olan ciro 2008 yılında 37 milyon dolara çıkacak. 2008’de 10 mağaza daha açarız.Türkiye’de 100 mağazalık bir hedef var ama eğer şartlar el verirse.
2008’de doğrular zafer kazanacak
GENEL olarak perakende sektörünü olumlu bulduğunu kaydeden Turgut Toplusoy, "Türkiye’de kriz beklentisi var; dünyada ise durgunluk. 2008 en iyilerin başardığı bir yıl olacak. Bu yıl dorular zafer kazanacak" diye konuştu.
Daha çok ağlama zirveleri yapılır
DURGUNLUĞA giren perakende sektöründeki oyuncuların sektörün zorunlarını çözmek için bir araya gelip yaptıkları toplantıları ’ağlama zirvesi’ olarak nitelendiren Turgut Toplusoy, şöyle konuştu: "Şimdi herkes ağlıyor, zırlıyor. Hesapsız kitapsız mağaza açıyorlardı. Fahiş kiralara aldırmadan alışveriş merkezlerinde yer kapmaya çalışıyorlardı. Hep tepki gösterdim; kendim için değil, sektör için. Perakende Günleri’nde konuştum, destek görmedim ama şimdi benim lafıma geldiler. Sektörün önünü görelim, demiştim. Ben de büyümek istiyorum ama kirası yüksek yerlerde değil. Muhakkak olmam gereken yerde olurum ama doğru hesap yapmak lazım. Herkes açıyor diye mağaza açamam. Gerekirse mülk satın alıp öyle mağaza açarım. Gerekirse çarşının sonunda da olabiliriz."