OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 17, 2000 00:00
RENKLERİ KULLANMA SANATI İlkbaharla birlikte doğada renkler coştu. Soluk günlerin yerini renkler aldı...Kırmızı, mavi, yeşil, beyaz, sarı… Yaşamı güzelleştiren renkler doğru yerde ve doğru zamanda, doğru kombinasyonlarla kullanıldığında satıştan reklama, finans dünyasından sanata, mimariden tekstile neler yapılabilir, neler kazanılabilir ya da tam tersi kaybedilebilir bilmek ister misiniz?Renklerle duygular ne denli içiçedir çoğu kez fark etmeyiz. Başkalarına iletmek istediğimiz mesajlarımızı aktarmakta renkler ne denli etkili bir araç olabilir ya da bizlere iletilmek istenenleri nasıl da taşır yerleştirirler duyularımıza ve beynimize, çoğu kez düşünmeyiz bile. Oysa renklerle ve onların kombinasyonları ile duygular, düşünceler sözlü ya da yazılı araçlara gerek kalmaksızın aktarılabilir. Ciddi bir hukuk firması potansiyel müşterilerine güvenilirliğini ofis dekorasyonunda ve logosunda koyu renkleri kullanarak hissettirebilir.Öte yandan, bir diş hekimi bekleme odasında kırmızı, turuncu gibi renklerle bunların tonlarını ağırlıklı olarak kullanarak, hastaları rahatlatacağına stresli bir atmosfer yaratıp arzulananın tam tersi bir etki yaratabilir.Bir banka dekorasyonunda ağırlıklı olarak kullanılacak kırmızı renk, hem müşterilerde hem de çalışanlarda gerginlik hissine neden olacaktır.Bir iş görüşmesinde ciddi ve ağırbaşlı bir izlenim uyandırmak için giyiminizde gri tonlarına veya az sonra anlatacağım 'klasik renk kombinasyonuna' ağırlık vererek olumlu puan toplayabilirsiniz. Her rengin sayısız tonu vardır ve bu tonlar değişik etkilere yol açar. Bir örnek verecek olursak, kırmızı uçuk pembeden koyu bordoya kadar bir yelpazeye sahiptir. Renklerin bu sayısız ton zenginliği ile milyonlarca değişik kombinasyon yaratmak mümkündür.Hangi rengi hangi amaç için ve ne oranda kullanmak doğru etkiye neden olur? Bu sorunun cevabı sadece mimarlar, dekoratörler, pazarlamacılar, reklamcılar için değil, günlük yaşamda herkes için son derece yararlıdır. Doğru kullanılan bir renk efekti bir mekanın sıcak ve davetkar olmasını, bir grafik tasarımın dikkat çekiciliğiyle akılda kalmasını sağlar.Renklerin kullanımı hem basit, hem karmaşıktır. Değişik kültürlerden farklı insanlara farklı şeyler ifade etse de, ve hiçbir renk, iki ayrı insana aynı görünmese de insanlar üzerinde uyandırdıkları etkinin hemen her kültürde aynı olduğu araştırmalarla saptanmıştır.Renkleri uyandırdıkları etkiye göre sınıflandırmak gerekirse…"SICAK RENKLER": En güçlü renk olan kırmızı buna örnektir. Agresif bir etki uyandırır. Dikkat çeker, insanın kan basıncını yükseltir. Reklamcılıkta grafik tasarımlarda çok kullanılır."SOĞUK RENKLER": Mavi ve yeşilin birçok tonu bu sınıfa girer. 'Buz'u ve 'kar'ı çağrıştırırlar. Metabolizmayı yavaşlatıp sıcak renklerle yanyana kullanıldığında ateş ve buz etkisi yaparlar."ILIK RENKLER": Sarının kırmızı ile karışımından oluşan renkler. Turuncu, sarı-turuncu. Rahatlatıcı, davetkar bir etki yaparlar. Günbatımı gibi, objelerin görünümünü zenginleştiren bir efekt sağlarlar."AYDINLIK RENKLER": Soluk pastel tonlar bu sınıfa girer. Aydınlık etkileri transparan olmalarındandır. Akışkanlık, uçuculuk etkisi uyandırılar. Bu gruptaki kombinasyonlarda renkler arasındaki kontrastlar en düşük düzeydedir."KOYU RENKLER": İçinde siyah bulunan renklerdir (kırmızıya siyah katılarak elde elde edilen koyu bordo, maviye siyah eklenerek elde edilen lacivert ve gece mavisinin tonları gibi). Mekanın olduğundan küçük görünmesine neden olurlar. Sonbahar ve kışı çağrıştırırlar. Parlak ve koyu renklerin birarada kullanılması, gün ve gece gibi zıtlık duygusu uyandırır."SOLUK RENKLER": %60-75 oranında beyaz içerirler. Fildişi, uçuk mavi, uçuk pembe gibi. Bulutsu, yumuşak bir atmosfer yaratırlar. Genellikle iç mekanlarda kullanılırlar."SERİN RENKLER": Soğuk renklerden farkı, içindeki sarı rengin etkisidir. Firuze'nin rengi bu sınıflamaya bir örnektir. Doğada var olan renklerdir. İlkbahar gibi insanı yenilenmiş hissettiren renklerdir. Derinlik ve rahatlama duygusu uyandırırlar. Tropikal iklimde serinletici bir havuzda yüzme hissi gibi…Doğada renklerin tek başlarına değil, birçoğunun yanyana, içiçe olarak, renk kompozisyonları halinde bulunduğu görülür. Hayatımızda renklerin birarda kullanılmasıyla elde edilen kompozisyonlarsa bizleri önemli ölçüde yönlendirmektedirler...Farklı renk kombinasyonlarının ilettiği mesajlara gelince…"GÜÇ ETKİSİ": İçinde kırmızı rengin bulunduğu tüm kombinasyonlar. (Kırmızı-yeşil/mavi, kırmızı/turuncu-turkuaz… gibi)"ZENGİNLİK ETKİSİ": Koyu tonlu renklerin kombinasyonuyla iletilir… Statü ve varlığı çağrıştırır. (bordo-lacivert, lacivert-koyu yeşil, mor-lacivert… gibi) "ROMANTİK ETKİ": Kırmızı gibi ilgi ve heyecan uyandırır ama diğerinden daha yumuşak bir etki yaratırlar. Pembenin yanısıra, somon, uçuk leylak rengi, uçuk sarı gibi pastel renklerin birarada kullanıldığı kombinasyonlardır. İç mekanlarda tercih edilir. "DAVETKAR ETKİ": Sarıya yakın turuncu ve amber renginin birarada kullanıldığı kombinasyonlar klasik bir güzelliğin yanısıra candan, samimi bir etki yaratırlar. Bu kombinasyonların mağazalarda, lokantalarda kullanılması doğru bir
seçim olur."KLASÄ°K ETKÄ°": Güç, otorite, devamlılık, güvenilirlik, sorumluluk mesajları taşıyan bu kombinasyonlarda gece mavisi mutlaka yer alır. Bu rengin yanında da, sarı, turuncu tonları, deÄŸiÅŸik tonlarda baÅŸka maviler kullanılabilir. Finansal kurumlarda, hukuk bürolarında kullanılması müşterilere karşı istenen etkiyi uyandırabilir."HAREKETLÄ°LÄ°K ETKÄ°SÄ°": BaÅŸta parlak sarı olmak üzere canlı turuncu, çimen yeÅŸili, lila gibi parlak renklerin birarada kullanılması ile hareket, canlılık imajı uyandırılabilir. Turizm ofislerinde, reklam ÅŸirketlerinde tercih edilebilecek bir renk seçimidir."YUMUÅžAK ETKÄ°": İçinde somon rengi olan, aydınlık renklerden oluÅŸan kombinasyonlar yarattığı rahatlatıcı etki nedeniyle baÅŸta ev dekorasyonları olmak üzere, giyimle ilgili maÄŸazalarda, lokantalarda kullanılabilir."ENERJÄ°K ETKÄ°": FuÅŸya renginin hakim olduÄŸu kombinasyonlar, enerji ve aktivite mesajı verir. Sporla ilgili giyecekler ve malzemelerde (cimnastik, kayak giysileri vb.) sıkça kullanılır."PROFESYONEL ETKÄ°": Genellikle profesyonel iÅŸ hayatında tercih edilen grinin kurÅŸuniden açık griye kadar olan tonlarından oluÅŸan kombinasyonlardır. Gri, sıkıcı ama pratik bir renktir. AğırbaÅŸlı, duygusallıktan uzak bir etki yaratır.Otomobil endüstrisinden reklamcılık sektörüne, tekstilden dayanıklı tüketim ürünlerine kadar her alanda, uzmanlar ulaÅŸmak istedikleri kitlelere göre renk seçimleri ve bir sonraki yıl ya da yılların renk modası hakkında araÅŸtırma ve çalışmalara zaman ayırır, önem verirler. Eski bir ürünün yeni renklerle sunulması, yenilenme etkisi yapar (tasarımı aynı kalsa da yeni renk seçimleriyle satışa sunulan otomobiller, mutfak aletleri gibi), talepte artışa neden olur. Otomobil kullanan ve satın alan kadın sayısının artması ile, eskiden erkek alıcıların eÄŸilimlerine göre tasarlanan renkler, artık kadın tüketicilerin tercihlerine göre de tasarlanmaya baÅŸlandı.Renklerin dilini kullanmayı bir tür sanat olarak adlandırmak yanlış olmaz inancındayım. Renklerle hayatımızı güzelleÅŸtirmek, bilinçli seçimlerle çevremize kendimizi doÄŸru ifade edebilmek için bu sanatı anlamak ve kullanmak yaÅŸamımızı kolaylaÅŸtıracaktır.Seda SOYBAY - 17 Nisan 2000, Pazartesi Â
button