Ramazan günleri kardeÅŸ sofralarımız epey boÅŸalır

Güncelleme Tarihi:

Ramazan günleri kardeş sofralarımız epey boşalır
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 27, 2005 00:00

Ateistler mason olamıyor. MasonluÄŸa giren, üç kutsal kitabın üzerine elini koyarak yemin etmek zorunda. Ramazanda, oruç tutanlar yemeÄŸe kalmazlar.Hür ve Kabul EdilmiÅŸ Masonlar Büyük Locası’nın Büyük Ãœstadı Kaya PaÅŸakay, ramazanda ‘kardeÅŸ sofrası’nda çok az kiÅŸi olduÄŸunu söyledi. Kimi mason da iftarını açıp sofraya geliyor. Büyük Ãœstad, ateistlerin asla mason olamayacağını anlattı. MasonluÄŸa giren, üç kutsal kitaptan biri üzerine elini koyarak yemin ediyor.Masonlar için genellikle dindar deÄŸildir derler. Ãœyeler arasında dini vecibelerini yerine getirenlerin oranı, sayısı nedir? Mesela beÅŸ vakit namazını kılanlar, pazarları düzenli olarak ayine gidenler veya diÄŸerleri.Şöyle bir örnek vereyim. Ramazanda bizim kardeÅŸ sofrası dediÄŸimiz sofralar büyük ölçüde boÅŸalır. Kimse kimsenin ne yaptığını bilmez ama yemeÄŸe kalmadan gider kardeÅŸler. Bunun haricinde iftarını açar, ondan sonra gelir. Kimi Musevi kardeÅŸler, cuma günü çalışan localara üye olmamayı tercih ederler. Åžabat baÅŸladıktan sonra bazı ÅŸeyler yapmamak için. Bunlar benim gözlemlerimle tespit ettiklerim, yani ne bir istatistik var ne de bir ölçüm. Masonlar dini vecibelerine son derece baÄŸlı kiÅŸilerdir. CENAZE TÖRENÄ°MÄ°Z FARKLIMasonlar cenaze namazı kılarlar mı?Her mason, ait olduÄŸu dinin icaplarına göre sünnet veya vaftiz edilir, evlenir ve zamanı geldiÄŸinde cenazesi kaldırılır. Masonlar mezar başında özel bir tören yapıyor. El ele tutuÅŸuyor. Bunun gizli bir anlamı mı var?Buna tören demek yanlış olur. Cenaze topraÄŸa verildikten ve tüm dinsel dualar okunduktan sonra, masonlar zincirlerinden bir halkanın koptuÄŸunu simgelemek üzere, mezarın etrafında el ele tutuÅŸarak daire oluÅŸtururlar, ölen kardeÅŸin bulunması gereken yerde zincir kopuktur. Ä°kinci harekette, hayatın devam ettiÄŸini, hiçbir ÅŸeyin ölmediÄŸini simgelemek üzere de, açık kalmış zincirin iki tarafındaki eller birleÅŸtirilerek zincir kapatılır. Bu hareketin folklorik deÄŸeri vardır, ritüellerde yeri yoktur ve yalnızca Akdeniz ülkeleri masonluklarında uygulanır. Anglosakson ve Kuzey Avrupa masonluklarında bu gelenek yoktur.3 kitaptan biri üzerine yemin ederek baÅŸlarızDünyada ülke adını kullanmayan tek locasınız. Niye Türkiye sözcüğünü kullanmıyorsunuz?DoÄŸru, bu tek bizde olan bir durum. Alt kimlikle masonluk yapıyoruz. ‘Hür ve Kabul EdilmiÅŸler’ alt kimliÄŸiyle. Büyük Ãœstad, Romanya’nın da fahri Büyük Ãœstad’ıdır. Çok kısa bir süre önce kurulmuÅŸtur Romanya Locası, ancak Romanya Milli Locası diye anılır.Peki Türkiye adını almak için bir baÅŸvuruda bulundunuz mu?Büyük Ãœstad: Buna dair çalışmalar yapılıyor.Ahmet Örs: Ben bu konuda pek umutlu deÄŸilim.Büyük Ãœstad: Ahmet Ãœstadımız dedi ki, umutsuzum. Umutsuz da, ümitvar da olsak, masonları, kökü dışarıda ithamından arındırmak, temize çıkmak için baÅŸvuruda bulunmamız gerektiÄŸine inanıyorum. Biz baÅŸvuralım da, onlar reddetsinler. Onu ne zaman yapacaksınız?Çalışmalar sürüyor. Aslında Türkiye sözünü kullanmayı çok istiyoruz. Her ülkenin masonluÄŸu millidir. Ulusal bir kimliÄŸi vardır. Her ülkenin masonluÄŸu eÅŸit düzeyde birbirleriyle çalışırlar. Kimse kimseye bağımlı deÄŸil, her ülkenin masonluÄŸu hür irade ve kararlarıyla kendi egemenliÄŸini ortaya koyar. Ancak esas unsur, o masonluÄŸun az önce ifade ettiÄŸim ‘Anderson kuralları’na uygun olması keyfiyeti var. Nedir o kurallar?Buna ‘intizam kuralları’ diyoruz. 9 maddelik kurallar zinciri, bunu düzenliyor. Bir numaralı kural; Allah’a ve ruhun ölmezliÄŸine inanmaktır. Ä°kinci önemli kural; tüm loca çalışmalarının, locaya girerken edilen yeminlerin ‘yemin kürsüsü’ üzerinde açık duran 3 kutsal kitap üzerine el basarak yapılmasıdır. Biz bu inanç ÅŸartını taşımayan kimseyi asla içimize almıyoruz. ATEÄ°STLER KAPIMIZIN ÖNÃœNDEN BÄ°LE GEÇEMEZAteistler mason olamaz mı?Ateistler katiyen kapımızın önünden bile geçemezler. Putperest de buraya giremez. Åžart olan semavi dinlere inanmaktır. Ya Budistler?1989’dan sonra intizam beyannamesine bir ek yapıldı ve ‘Tüm Dünya Düzenli MasonluÄŸu’ kendi hür iradesiyle bunu kabul etti. Kitabı olan UzakdoÄŸu din ve felsefesine inanan kiÅŸiler de, tek Tanrı’yı barındıran inanışları benimsemiÅŸ kiÅŸiler de kabul görüyor. Yani Budistler giriyor.Bizim özel bir yeminimiz varDiÄŸer milli deÄŸerleriniz neler?Size çok önemli bir ilkemizden söz edeceÄŸim. Bizim, dünya masonları haricinde sadece Türk masonluÄŸuna özgü bir vecibemiz var; bu çok dikkat çekicidir. Sadece Türk masonluÄŸunda vardır ve baÅŸka hiçbir yerde bulunan bir vecibe deÄŸildir. Bu da mason olan her Türk’ün toplumdaki cehaletle ve taassupla savaÅŸma borcudur. Yani taassupla ve cehaletle mücadele edeceÄŸimize yemin ederiz. Bu, yurduna ve ailesine baÄŸlı kalacağıdır. Bunlar bizdeki karakteristik vecibelerdendir.Alkollü birader masada masonik sırları açıklıyorTÃœRK masonluk tarihinde 1962’de Ä°stanbul Büyükada Anadolu Kulübü’nde yaÅŸanan bir olayın özel yeri var. O yılın yaz aylarında ‘Sadık Dostlar ve Müsavat Locası’nın kardeÅŸleri, eÅŸleriyle bir akÅŸam yemeÄŸi düzenlerler. Bu yemek sırasında kardeÅŸlerden biri içkiyi kaçırınca locanın sırlarını masadaki herkese anlatmaya baÅŸlar.Aslında masada yabancı yoktur. Ama kurallara göre, loca sırlarının ‘hemÅŸirelere’ yani eÅŸlere bile anlatılması yasaktır. Daha da vahimi, içkiyi kaçırıp konuÅŸmaya baÅŸlayan kiÅŸinin ‘Üstadı Muhterem’ olmasıdır. Söyledikleri yan masalardan da iÅŸitilmiÅŸtir.Bu olay Türk masonluk tarihine, ‘sırların ifÅŸa edilmesi’ ile ilgili ‘ilk rezalet’ olarak geçecektir. Nitekim konu Büyük Daimi Heyet’in 27 Ekim 1962’deki toplantısına getirilecek ve bundan böyle ‘abartılı hareketler yapan kardeÅŸlerin’ takip edilmesi kararı alınacaktır.Büyükada Anadolu Kulübü’nde masonik sırları açıklayan bu ‘Üstadı Muhterem’ kimdi? Daha sonra yapılan toplantıların kayıtlarına, bu kiÅŸinin ünlü felsefeci Orhan HançerlioÄŸlu olduÄŸu ÅŸeklinde kayıt düşüldü.(Bkz: Türkiye’de Masonluk Tarihi-Celil Layiktez, Cilt 2)Toplantı ‘Atatürk’ adıyla açılır DiÄŸer önemli maddeler neler?Örnek bir vatandaÅŸ , iyi bir aile babası olacak veya buna benzer özellikler. Temel vecibelerimiz bunlar, masonluk millidir.YerleÅŸmiÅŸ inanca göre Masonlarda milli ve dini duygular geliÅŸmemiÅŸtir sanılır.DoÄŸru deÄŸil. Masonların evrensel deÄŸerleri vardır. Ama genel, evrensel deÄŸerlerin yanında çok önemli bir deÄŸer daha vardır. Bu da vatanına sahip çıkmaktır. Bütün temel toplantılarımızda Türkiye CumhurbaÅŸkanı’nın, Atatürk’ün daima adı anılarak toplantı açılır. Buna karşı olmak, bunları benimsememek, ateist olmaktan daha büyük bir sorun yaratacaktır.Yabancı ülke locası için mason pasaportuPeki bir Türk mason, örneÄŸin Fransa’ya gittiÄŸinde ne olur?Türk mason Fransa’ya gittiÄŸinde, bizim tanıştığımız Fransa Milli Büyük Locası’nın toplantısına aynen Türkiye Büyük Locası toplantılarına girermiÅŸ gibi girer, büyük bir sevgi ve saygıyla karşılanır, hatta lisan bilmese bile yardım edilir. Tabii buradan aldığı mason pasaportuyla. Nasıl bir kimlik bu?FotoÄŸrafı olan, kiÅŸiyi tanıtma amaçlı, üyesi olduÄŸu locadan alınmış, belirli süresi olan bir kimliktir. İçerideki törenleri anlatmayacağımıza yemin ederizÅžimdi biraz ritüellerine girelim mi masonluÄŸun? Çok merak edilen taraflarından birisi de bu gizli seremoniler ve masonlukla ilgili o imajın oluÅŸmasında önemli rolü olan ritüeller. Özellikle giriÅŸ için, bunlar hálá devam ediyor mu?Her topluluÄŸun kendi içinde belirlediÄŸi gelenekleri vardır ve biz de bunu kendi belirlediÄŸimiz ÅŸekillerde devam ettiriyoruz. Hepsi bunların sembolik ifadeleri olan ÅŸeylerdir. Ä°ÅŸin doÄŸrusu ÅŸudur: GiriÅŸte yapılan ritüeller vardır, bunlara dair bilgiyi her yerden bulabilirsiniz ancak bizler buraya geldikten ve üye olduktan sonra bunları dışarıda konuÅŸmayacağımıza dair yemin ederiz. Pergel, gönye ne anlama geliyor? Gizli anlamları mı var?Pergel, gönye, çekiç, yontulmuÅŸ ve yontulmamış taÅŸ vesaire gibi sembolik ifadeler barındıran ÅŸekiller vardır. Bunların basit anlamları olduÄŸu gibi mesela, çekiç gücü temsil eder veya buna benzer, özel anlamları da vardır ki bunların ne olduklarına dair konuÅŸmayacağımıza da yemin ederiz. Derecelerimizle ilgili birtakım iÅŸaretlerin ne olduÄŸunu, hangi anlama geldiÄŸini anlatamayız.El sıkışırken mason kendini tanıtır mı Masonlar el sıkışırken bir parmağıyla birbirlerine dokunurlarmış. Bu doÄŸru mu? Her el sıkışınızda bunu yapar mısınız?DoÄŸru tabii. Birbirlerine haber verirler ve eÅŸit seviyede olduklarını belirtirler. Masonlukta bir hiyerarÅŸi mevcuttur. Belirli bir sevgi saygı deÄŸerlerine dayanan, belirli bazı aÅŸamalara sahiptir. Bu hareketi de en basitinden ve hissettiÄŸinde yapar. Günlük hayatta da o ÅŸekilde tokalaÅŸmayız zaten. Belirli yerlerde bu olacaktır ki, onu da kimsenin anlamayacağı bir ÅŸekilde yaparız. Zira ben kiÅŸisel olarak mason olduÄŸumu herkese açıklama hakkına sahibim, ancak bir baÅŸka kardeÅŸimin mason olduÄŸunu açıklama hakkına sahip deÄŸilim. Onu anlama hakkına da sahibim, yani o bana bir ÅŸey hissettirir ve ben de hissedersem, bunu kendisine belli ederim. Olay tamamen budur. Sizi yoklamak, aldatmak isteyen olur mu?Bazen bizi denemek için bu hareketi de yaparlar, ona da dikkat etmemiz gerekir. Aileleri bilirler mi?EÅŸi, anne-babası, çocukları bilirler, ancak diÄŸer bireylere açıklamak zorunda deÄŸillerdir. Zaten temel prensiplerden birisi de açık toplantılar diye ifade ettiÄŸimiz toplantılara eÅŸini getirmektir.Masonluk temelinde Mevlana düsturuMasonluk genellikle Hıristiyan kökenli bir dayanışma biçimi olarak resmediliyor. Nitekim son dönem okuduÄŸumuz pek çok kitapta Hıristiyan kökenli olarak tanımlanıyor veya ifade ediliyor.Fikri masonluk, 1717’de Londra’da bir araya gelen dört locanın giriÅŸimiyle Londra Büyük Locası’nı kurarak baÅŸlamış. Ancak masonluÄŸun fikri ve felsefi temelleri tamamen Anadolumuzdan gelen, ki onlar şöyle derler ‘ışık DoÄŸu’dan gelir’, Batı için DoÄŸu bizim Anadolu topraklarıdır. Dolayısıyla bizim Anadolumuzun düşünürleri baÅŸta Mevláná olmak üzere, Yunus Emre olmak üzere, Hacı BektaÅŸ-ı Veli olmak üzere onların bu insan sevgisi, tolerans, ÅŸefkat, yardımlaÅŸma, hoÅŸgörü düşünceleri masonluÄŸun temelini teÅŸkil eder. ‘Ne olursan ol gel’ düsturu Mevláná’nın en bilinen sözüdür ve masonluÄŸun evrensel motifi de budur. Ä°ngilizler bu esinlenmeyle bu iÅŸi sistematize etmiÅŸlerdir. Biz sonra bunu tekrar ithal etmiÅŸiz. Temelinde kendilerinin de ifade ettiÄŸi gibi ‘ışık DoÄŸu’dan gelir’ sözü doÄŸrultusunda, anafikir bu topraklarda yeÅŸermiÅŸtir. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!