Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 2011 00:00
Denizdeki en önemli yarış organizasyonlarından olan ve 10. yaşını kutlayan Shop&Miles Sailing Cup’ın ilk yarışı Shop&Miles Bosphorus Cup, İstanbul’da geçen perşembe başladı. Bu yarışı sırasıyla 22-24 Temmuz’da Turgutreis Cup ve 9-11 Eylül’de Göcek takip edecek. Birinciyse geçen yılki gibi Fransa’da yarışacak. Geçen senenin şampiyonu Provezza bu senenin de favorilerinden
Geçen yıl Saint Tropez’de göğsümüzü kabartan Provezza 6’nın yeni macerası başladı. Provezza 6 geçen yılki Sailing Cup’ta birinci olan Türk teknesinin adı. Sailing Cup denizlerdeki en prestijli yarışlardan biri olarak biliniyor. Üstelik Provezza 6 bu yıl da favoriler arasında.
Yarışlar geçen perşembe İstanbul’da başladı. İstanbul ayağından sonra Turgutreis ve Göcek olacak, sonra geçen senelerde olduğu gibi tüm etapların birincileri 26 Eylül-2 Ekim’de Fransa’da Les Voiles de Saint-Tropez’de yarışacak.
Peki yine favori gösterilen bu Provezza ekibi kimlerden oluşuyor? Kuruluşu bundan tam 21 yıl öncesine dayanıyor. Şimdiye kadar Admirals Cup, Copa del Rey gibi çok önemli yurt dışı yarışlarında birincilik kazandılar. Ekip aktif 30 yarışçı ve 10 hava tahmin, yönetim, teknik destek, tasarım ve lojistikten sorumlu kişiden oluşuyor. Bu yıl yarışlara iki yeni tekneyle katılıyorlar. İsimleri Provezza 7 ve Provezza 8. Ekip üyelerinden Samim Togan Alper, başarılarını 20 yıldır ekibin olabildiğince az değişmesine bağlıyor: “Provezza ilk kurulurken ekibe katılmış birden fazla yarışcı mevcut. Yeni arkadaşlar katılmadan önceki takımda son 10 yıldır neredeyse hiç değişiklik olmamış. En büyük farkımız disiplinli aile ortamımız. Tekne üzerinde ve dışında bize destek veren çok güçlü bir kara grubu var.”
KAS GÜCÜ YETERLİ DEĞİL
Yelken yarışlarında başarılı olmak için çok iyi fizik gücü lazım. Ama kas gücü yeterli değil. Yarışçıların kondisyonu da çok önemli. Nisan ve Aralık arasında haftada bir antreman yapmaya ya da yarışlara katılmaya gayret ediyorlar. Bunun dışında tüm yıl kondisyon ve kardiyo çalışmalarına devam ediyorlar. Bu spor daha en alt eğitim kademesi olan optimist sınıfından başlayarak, devamlı matematiksel ve analitik düşünmeye, hızlı kararlar vermeye zorluyor.
LEVENT PEYNİRCİ (28, iç mimar): Dümenciyim. Yelkenci bir aileden geliyorum. 12 yaşından beri hayatımın en önemli parçası yelken. 200’den fazla milli oldum, ulusal ve uluslararası başarılarım oldu. Kendimi yelkenli hakkında okuyarak ve yarışları izleyerek geliştiriyorum.
KAAN KARLI (31, gemi inş. ve makinaları mühendisi): Çocukken ailemin yönlendirmesiyle başladım. Tecrübelerimi yarışarak kazanıyorum. Antreman, teorik dersler, klinikler, videolar ve yazıları da izliyorum. Yelkenlideki görevim başüstü. En çok sabah erken kalkmak zorluyor.
KIVANÇ SEVİNÇ (25, öğrenci): Küçük yaşta babamın denize ilgisiyle denizciliğe başladım. 11 yıldır aralıksız yarışlara katılıyorum. Beş yıldır antrenörlük ve eğitmenlik yapıyorum. Başüstü olarak yarışıyorum. En çok rüzgarın değişmesi zorluyor.
MURAT SUSSA (41, gemi inş. yük. müh.): 1977’de
Galatasaray Kulübü Kalamış Tesisleri’nde yelkenle tanıştım. Milli olarak Türkiye ve Fransa adına yarıştım. Yelkenlide başüstüyüm.
SAMİM TOGAN ALPER (43, inş, yük. müh.): Denizcilikle sekiz yaşımda tanıştım. Ekip olarak gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Kışın yurtdışından gelen uzmanlarla ve kendi aramızda seminerler düzenleyerek eğitimimizi güncel tutmaya gayret ediyoruz. Beni en çok yavaş yavaş yaşlanıyor olmak zorluyor. Yelkende arka saha senkronizasyonunu sağlıyorum.
ÖMER ÖZERAY (30, yelken sektöründe yönetici): Babamın gençliğinden beri yelkenle uğraşması sayesinde başladım. 20 yıldır yelkencilik yapıyorum. Yelkencilikle ilgili dergi ve internet sitelerini takip ederek yeni malzemeleri, uygulamaları ve yurt dışı yarışları takip ediyorum. En çok ameliyat olduğum dizimdeki ağrılar yüzünden zorlanıyorum. Yelkenlide balon trimcisiyim.
İZLEMEK İÇİN SON İKİ GÜNBugün yelkenliler Dolmabahçe Sarayı’yla Anadolu Hisarı arasındaki Boğaz etabında yarışıyor. Yalıların, sarayların ve camilerin fonunda, Boğaz manzarası eşliğinde sürecek mücadele yarın Caddebostan etabıyla sona erecek. Yarışın ödül töreni ve onuncu yılı özel davetiyse 25 Mayıs akşamı Suada’da. Yarışları iki gün boyunca en iyi şekilde izlemek için bugün Arnavutköy Akıntı Burnu ve Ortaköy Meydanı’nı seçebilirsiniz. Yarınki Caddebostan-Adalar parkuru için de Caddebostan sahili ideal.
Shop&Miles Bosphorus Cup 10 yıl önce başladığında Boğazlar yelken sporuna kapalıydı. Uzun süren bir izin prosedürünün ardından Boğaz bu etkinliğe açıldı. İlk başlarda 20-25 tekneyle başlayan yarışlarda yelkenli sayısı bu yıl 60’ı geçti. Yarışların sponsoru olan Garanti Bankası’nın ödeme sistemleri pazarlamadan sorumlu genel müdür yardımcısı Elvan Bilge katılmak için yelkenci lisansıyla handikap sertifikası gerektiğini söylüyor: “Yarışmacılar için özel koruma teknikleri de uyguluyoruz. Üç senedir yarışçılarımızın hepsi sigortalanıyor. Her türlü kazaya karşı korunuyorlar. Türk yelken sporuna sürekliliği olan ve giderek büyüyen önemli bir yarış kazandırdık. Sonraki yıllarda bu yarış başka yarışlara da ilham oldu.”