ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2006 16:16
Deloitte, "Perakendenin Küresel Gücü 2006" başlıklı raporunu yayımladı.
Bu yıl dokuzuncusu gerçekleştirilen çalışmada, küresel perakende devlerinin 2004 mali yılı (1 Temmuz 2004 - 30 Haziran 2005) performansı ve sektörün geleceği değerlendirildi ve gitgide zorlaşan çalışma koşullarına rağmen, perakendeciler gerek cirolarında gerekse de karlarında güçlü büyüme kaydettiği kaydedildi.
Dünyanın en büyük 250 perakendecisinin satışlarını ve karlılığını önemli ölçüde arttığına dikkat çekilen raporda, grubun toplam cirosunun bir önceki yıla göre yüzde 8.9 artarak 2.84 trilyon dolara çıktığı, dünyanın birçok bölgesinde görülen ekonomik canlılığın bu büyümede önemli rol oynadığı vurgulandı. Raporda, ev fiyatlarındaki ciddi yükselişin tüketicide yarattığı refah algılamasının da perakende harcamalarını canlandıran bir diğer etken olduğuna işaret edildi.
EN BÜYÜK YİNE WAL-MART
En büyük perakendecilerin pazar paylarını 2004 mali yılında (1 Temmuz 2004-30 Haziran 2005) da yükselttiği ifade edilen raporda, bu artışın önceki yıllara kıyasla daha düşük düzeylerde kaldığı, ilk 250 şirketin toplam satışlarının yüzde 28.4’ünü toplam 817 milyar dolarlık ciroyla en büyük 10 şirketin gerçekleştirdiği kaydedildi. Deloitte raporuna göre, dünyanın en büyük perakendecisi ise yine Wal-Mart oldu. Şirket, 285 milyar dolarlık ciroyla, en yakın rakibi Fransız Carrefour’un üç katı satış yaptı.
ABD PERAKENDECİLİKTE GERİLİYOR
Wal-Mart’ın başarısına rağmen, Amerikalı perakendecilerin ilk 250’deki konumunun 2004 mali yılında zayıfladığına dikkat çekilen raporda, grubun yüzde 36’sını oluşturan ABD merkezli perakendecilerin toplam cironun da yüzde 44.3’ünü elde ettiği vurgulandı. Avrupalıların uluslararası faaliyetlerinin bu şirketlerin güçlenmelerine katkıda bulunduğunun belirtildiği raporda, Avrupalı perakendecilerin ilk 10’a 5 temsilci sokmayı başardığı ve ilk 250’nin yüzde 35.2’sini, toplam satışların ise yüzde 40.2’sini oluşturduğu kaydedildi.
Raporda, perakende devlerinin boyutlarını ve girdikleri pazarların sayısını artırmalarıyla rekabetin giderek kızışacağı, bunun da fiyatlarda düşüşe ve tüketicinin alım gücünde artışa yol açacağı vurgulandı. İndirimli satış mağazalarının dünyanın birçok bölgesinde yayılmasının beklendiğine dikkat çekilen raporda, bu eğilimin, Avrupa’daki hiper ve süpermarketleri kendi markalarını taşıyan ürünlerin payını artırmaya yöneldiği, perakendecilerle markalı üreticiler arasındaki güç dengelerinin ciddi ölçüde değişeceği ifade edildi.
TÜRKİYE PERAKENDE DEVLERİ İÇİN CAZİP BİR ÜLKE
Türkiye’nin listenin en üst sıralarında yer alan önemli perakende devlerine ev sahipliği yaptığına dikkat çeken Deloitte Denetim Ortağı ve Tüketim Endüstri Lideri Ömer Tanrıöver, uluslararası perakende şirketlerinin Türkiye’ye gelmeyi sürdüreceğini ifade etti. Türkiye’de canlı ve son derece rekabetçi bir perakende sektörü ve ortalama geliri artan, tüketim alışkanlıkları devamlı değişen ve gelişen bir tüketici kesimi bulunduğuna dikkat çeken Tanrıöver, önümüzdeki dönemde, gerek Avrupa içinden gerekse dışından perakendecilerin gelişen Türkiye pazarına girmesini beklendiğini ifade etti.