Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2008 00:00
Yıllık geliri 39 milyar doları aşan PepsiCo’nun Hintli Başkan ve CEO’su Indra Nooyi, Hürriyet’e konuştu. Nooyi, Türkiye’nin PepsiCo sisteminde 10-12’nci sırada olduğunun altını çizerek, "Türkiye bizim için çok önemli bir pazar ve merkez. Türkiye’deki işlerimizi ve yatırımlarımızı her zaman büyütmeye açığız" dedi. PepsiCo, Türkiye’ye toplam 500 milyon dolar yatırdı.
2007 yılı gelirleri 39 milyar doları aşan, dünyanın önde gelen hazır gıda ve meşrubat devi PepsiCo’nun Başkan ve CEO’su Indra K. Nooyi, "Türkiye bizim için çok önemli. İş yaptığımız 200’e yakın ülke içinde Türkiye 10-12’nci sırada bulunuyor" dedi. PepsiCo International Doğu Akdeniz İş Birimi Genel Müdürü Ümran Beba da, PepsiCo’nun bugüne kadar Türkiye’ye 500 milyon dolar yatırdığını belirterek, yatırımlarının yılda 50 milyon dolarlık dilimlerle sürdüğünü vurguladı. Indra Nooyi, "Ümran Beba’nın bize çizdiği doğrultuda Türkiye’deki yatırımlarımızı, işlerimizi daha da büyütmeye açığız" mesajı verdi.
Türkiye heyecanlandırıyor
Türkiye’ye 8 yıl önce de gelip İstanbul, Ankara ve Adana’da tesisleri gezip, görüşmeler yaptığını ifade eden Indra Nooyi, PepsiCo Başkan ve CEO’su şapkasıyla İstanbul’a ilk ziyaretini de 1-2 Temmuz’da gerçekleştirdi. 1 Temmuz’da İstanbul’daki PepsiCo International Doğu Akdeniz İş Birimi ve Türkiye yöneticileriyle buluşan Nooyi, Türkiye’deki genç nüfusun, sıcak kanlı insanların, dinamizmin kendisini çok heyecanlandırdığını vurguladı. Indra Nooyi, Ümran Beba’yla birlikte Hürriyet’in sorularını yanıtladı.
Türkiye’de büyük hacim var
Æ 200’e yakın ülkede iş yapan PepsiCo için Türkiye’nin yeri nedir? Türkiye 200 ülke arasında nerelerde?
- (Ümran Beba’ya ’10-12’nci sıradayız’ ayrıntısını onaylattı.) Bu sıralamada ABD ve Kanada gibi büyük pazarlar da var. Yani, Türkiye PepsiCo için çok önemli bir pazar. Türkiye’de çok büyük iş hacmi gerçekleştiriliyor.
Æ Buradaki yönetim kademesiyle görüşmeler yaptınız, onlara ne mesaj verdiniz?
- Hem Türkiye’yi, hem de Doğu Akdeniz birimimizi yöneten çok başarılı bir ekip var. Onlara her türlü desteği vermeye hazır olduğum mesajını verdim. Onlardan gelen soruların kalitesi beni çok etkiledi. Türkiye’de yarattıkları çalışma ortamı, dünyada örnek gösterilecekler arasında.
Ümran istesin, yatıralım
Æ PepsiCo, Türkiye’ye yaptığı yatırımlar ne boyuta ulaştı? Hedefinizde Türkiye’de daha da büyümek ve yeni yatırımlar var mı?
- (Ümran Beba’ya döndü, bugüne kadarki yatırımların 500 milyon doları bulduğu ve yıllık yatırım programının 50 milyon dolar olduğu bilgisini aldı.) Türkiye, bizim temel bölge merkezlerimizden biri. Bölgenin başında bulunan Ümran Beba’nın bize getireceği her yatırım kararını, büyüme adımını destekleriz. Çünkü, Türkiye’de ve buradan yönetilen bölgede çok başarılı sonuçlar alıyoruz. Her zaman yatırımlara açığız. Ayrıca, Türkiye’den yönetilen Doğu Akdeniz Birimi’ne bağlı ülke sayısını artırmayı da planlıyoruz.
Fiyatı uygun ürünler satıyoruz dalgaya rağmen işler iyi gidiyor
Æ ABD’de ortaya çıkan mortgage krizi dünya ekonomisini olumsuz etkiledi. Dünyada halen dalgalanma devam ediyor. Bu durum PepsiCo’yu nasıl etkiliyor?
- Sadece mortgage krizi değil, bildiğiniz gibi yükselen petrol ve emtia fiyatları da dünyayı olumsuz etkiliyor. Böyle durumlarda fiyatı daha uygun olan atıştırmalık gıdalar, meşrubat gibi ürünler öne çıkabiliyor. Bu tür dalgalanma dönemlerinde insanlar dışarıda, restoranda tüketmek yerine, evde televizyon başında zaman geçirmeyi seçiyor. Bu durumda bizim atıştırmalık ürünlerimiz, içeceklerimiz öne çıkıyor. Global dalgalanmaya rağmen, bizim işlerimiz iyi gidiyor.
Dalgalanmanın etkisi 2009’da da devam eder
Æ Global dalgalanma veya kimilerine göre krizin etkisinin önümüzdeki dönemde azalacağını düşünenler var. Kimi görüşlere göre de bu iş 2009’u da şimdiden içine aldı. PepsiCo, planlarını hangi senaryoya göre yapıyor?
- Ben de krizin artık bitmeye başladığına inananların yanında yer almak istiyorum, öyle olmasını bekliyorum. Ancak, biz yine de PepsiCo olarak bu sıkıntılar 2009’da da sürecekmiş gibi plan yapıyoruz. Hedeflerimizi ona göre belirliyoruz. Eğer 2009 beklendiği gibi kötü geçmezse, bizim için ekstra iyileşme olur. Bu arada şunu unutmamak gerekir ki, Çin, Hindistan, Rusya global dalgaya rağmen iyi gidiyor. Bu ülkeler giderek ’dünya ekonomisinin lokomotifi’ konumuna geliyor. Biz de oralarda varız ve işlerimiz iyi gidiyor.
Kolalı içecekleri de her şeyde olduğu gibi dengeli tüketin
Æ Sizinle görüşmeye gelirken bir arkadaşım, ’6 yaşındaki oğlum sürekli kola içmek istiyor. Frenlemeye çalışıyoruz. Acaba Indra Nooyi, kendi çocuğu bu durumda olsa ne yapar’ diye sormamı istedi.
- Çocuğunuz çikolata istese verir misiniz?
Æ Elbette veririm...
- Peki, günde üç öğün aralıksız çikolata yemesine izin verir misiniz?
Æ Hayır, o kadarı elbette fazla...
- İşte kolalı içecekler için de aynı şey söz konusu. Benim 15 ve 25 yaşlarında iki kızım var. Onlar da küçüklüklerinde Pepsi içti. Ben de PepsiCo’ya gelmeden önce de, şimdi de Pepsi tüketiyorum. Önemli olan her ne olursa olsun dengeli tüketmek.
Ümran Beba PepsiCo’nun CEO’luğuna yükselebilir
PEPSICO’nun Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Indra Nooyi, PepsiCo International Doğu Akdeniz İş Birimi Genel Müdürü Ümran Beba’yı övdü: "Ümran Beba, Türkiye’de ve yönettiği bölgede çok güzel büyümelere imza attı. Kendisi bir gün PepsiCo’nun CEO’su olabilir. Hatta şu anda PepsiCo’nun merkezinde daha üst görevlere atanabilecek konumda. Ancak, Ümran Beba’ya şu anda Türkiye ve bu bölgede ihtiyacımız var."
Muhtar Kent’le aramızda tatlı bir rekabet olacak
Æ Sayın Nooyi, sizinle görüştüğümüz şu saatlerde (1 Temmuz, saat 18.00) Muhtar Kent, The Coca-Cola Company’nin yeni CEO’su olarak göreve başladı. En önemli rakibinizdeki bu değişim sizi nasıl etkileyecek?
- Muhtar Kent’le tanıştım. Kendisi çok başarılı bir insan. Aramızda tatlı bir rekabet olacak. Onların stratejilerinde nasıl bir değişiklik olur, kestiremem. Zaten biz kendi stratejimize bakarız. Coca-Cola daha çok içecek ağırlıklı bir grup. Oysa bizim ağırlığımız başta atıştırmalıklar olmak üzere gıdada dünyanın birçok noktasında lideriz. PepsiCo’nun iş hacminin yüzde 65’i gıda, yüzde 35’i meşrubat kaynaklı.
PepsiCo’nun stratejilerinde 10 yıldır etkin rolü var
PEPSICO’nun Hintli Başkan ve CEO’su Indra Nooyi, Madras’taki Hıristiyan Koleji’nden mezun olduktan sonra, Kalküta’daki Hindistan Yönetim Enstitüsü ile ABD’de Yale Üniversitesi’nde kamu ve özel sektör yönetimi dalında master yaptı. İş yaşamına Johnson & Johnson ile Mettur Beardsell adlı bir tekstil firmasında başladı. Daha sonra ABD’de Boston Danışma Grubu’nda 6 yıl görev yaptı, 1986-1990 döneminde Motorola’da değişik görevlerde bulunan Nooyi, bu grupta başkan yardımcılığına kadar yükseldi. Nooyi, daha sonra Asea Brown Boveri’de (ABB) kıdemli başkan yardımcılığı görevinde bulundu. 1994’te PepsiCo’ya geçen Nooyi, grubun son 10 yılındaki küresel stratejilerinde etkili olacak kararlarında önemli rol aldı. 1 Ekim 2006’da CEO’luğa atanan Nooyi, PepsiCo’da 2 Mayıs 2007’den itibaren aynı zamanda Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini de üstlendi.
Alaturca dünyaya örnek Türkiye mükemmel merkez
PEPSICO Başkan ve CEO’su Indra Nooyi, atıştırmalık ürünlerde Türkiye’de ortaya çıkarılan "Alaturca, geleneksel lezzetler" adlı ürünün özellikle Latin Amerika ülkelerinde örnek alındığını söyledi. PepsiCo International Doğu Akdeniz Birimi Genel Müdürü Ümran Beba da, "Atıştırmalık ürünlerde Türkiye mükemmeliyet merkezine dönüştü" dedi.
Çatısı altında 1’er milyar dolar ciroyu geçen 18 marka bulunuyor
Hintli Indra Nooyi’nin yönettiği PepsiCo’nun gelirleri 2007’de 39 milyar doları aştı.
Grup dünyada 200’e yakın ülkede iş yapıyor, 185 bin çalışanı var.
Ana iş kolları, tuzlu çerezlerde Frito Lay, meşrubatta Pepsi-Cola, spor içeceklerinde Gatorade, meyve sularında Tropicana ve gıdada Quaker’den oluşuyor.
PepsiCo’nun portföyünde her biri 1’er milyar dolar veya üzerinde satış hacmine ulaşan 18 marka yer alıyor.
Cola Turka’nın başarısına şapka çıkarmak gerekir
Æ Kolalı içeceklerde Türkiye’nin yerli markası Cola Turka, pazarda dönem dönem Pepsi Cola’nın önüne geçti. Bu durum sizi nasıl etkiledi?
- PepsiCo, atıştırmalık gıda ürünlerinde dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de lider. Türkiye’de bu alana daha fazla odaklanmış durumdayız. Cola Turka’nın yerel marka olarak pazarda kendine yer edinmesine, Pepsi Cola’yı geçebilmesine ancak şapka çıkarırız. Tam bu noktada iki yıl önce Fransa’da gerçekleştirilen bir anket aklıma geldi. Somalili bazı tüketicilere markası belli olmamak kaydıyla 6 farklı kola markası tattırmışlar. Pepsi, yüzde 92 gibi büyük bir ağırlıkla hep birinci sırada tercih edilmiş. Coca-Cola bu ankette üçüncü çıkmış. Yani, insanların tercihinde markanın önemi büyük. Markayı görerek alışveriş yapan tüketici, daha farklı davranıyor. Ayrıca her ülkede de farklı tüketici davranışları olabiliyor.
Ümran Beba, Türkiye’den 5 ülkeyi yönetiyor
PepsiCo International Doğu Akdeniz İş Birimi Genel Müdürü Ümran Beba, bu görevi kapsamında başta Türkiye olmak üzere Ürdün, Lübnan, Suriye ve Irak’tan oluşan 5 ülkeyi yönetiyor.
PepsiCo, İstanbul Suadiye, Kocaeli ve Tarsus’ta atıştırmalık ürünler Lay’s, Doritos ve Cheetos üretimi gerçekleştiriyor.
Pepsi Şişeleme Grubu da, başta Pepsi-Cola olmak üzere, meşrubat üretimi gerçekleştiriyor.
Toplumsal farklılıklar aynı potaya giriyor
INDRA Nooyi, PepsiCo’nun "toplumsal farklılıkları aynı potada değerlendirme" stratejisini benimsediğini belirterek, "İyi olan, akıllı olan, fark yaratabilenlere bizimle birlikte çalışma şansı veriyoruz, onlardan yararlanıyoruz. Dünyadaki tüm birimlerimizde farklılıkların yararını görüyoruz" dedi.