Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 12, 2007 00:00
GAP’ta 500 milyon dolarlık fruktoz tesisi yatırımı yapacağı söylenen Pepsi’nin Pazarlama, Starteji ve Ciro Yönetimi Başkan Yardımcısı Hüseyin Tulpar, "Şu anda yasal olarak böyle bir yatırım mümkün değil ancak yasalarla herkes yatırım yapabilir hale gelirse, biz de fruktoz yatırımı yapmak isteriz" dedi.
ÜÇLÜ rekabet yaşanan Türk kola pazarında, Pepsi’nin daha rekabetçi olmak adına kendi şeker şurubunu (furuktoz) üretmek için, GAP’ta 500 milyon dolarlık yatırıma hazırlandığı söylenirken, Pepsi Bottling Group Türkiye Pazarlama, Starteji ve Ciro Yönetimi Başkan Yardımcısı Hüseyin Tulpar "Epey yatırım planımız var ama fruktoz yatırımı gündemimizde değil" dedi. Haksız rekabete karşı olduklarını, dengeli rekabet olabilmesi için hükümetin de üstüne düşeni yapacağına inandıklarını vurgulayan Tulpar şöyle devam etti: "Şu anda yasal olarak böyle bir yatırım mümkün değil. Eğer, yasal olarak herkes bu yatırımı yapabilir duruma gelirse biz de kesinlikle fruktoz yatırımı yaparız. Bu yatırım için GAP uygun bir yer mi? Nerede iyi mısır yetişiyorsa orası bu yatırım için uygundur. Neresi daha müsait ve uygun ise, yasal olarak izinler verildiğinde, hükümetle de konuşur, yatırımı oraya yaparız." 2005 yılında Ülker’in kendi fabrikası içinde fruktoz üretimi yaptığı ortaya çıkınca, pepsi ve Coca-Cola, Ülker hakkında şikayette bulunmuştu.
MÜHNASIRLIK KALKSIN: Rekabet Kurumu’nun 2008’den itibaren yüzde 40’ın üzerinde pazar payına sahip firmaların satış noktasıyla münhasırlık anlaşması yapmasına engel olacak düzenlemeye ilişkin olarak da Tulpar, "Yüzde 40’ın üstündeki pazar payı haksız rekabete yol açabilir ve bir monopoli yaratabilir. Bu bakımdan satış noktalarıyla anlaşarak başka markaların satış yapmasını engelleyen münhasırlık anlaşmalarının kaldırılması pozitif ayrımcılık olur. Pazarın büyümesi için pozitif bir gelişme olur. Bir marka bir noktaya girmekle ilgili olarak engelleniyorsa bu tüketici için de kötü. Avrupa’da da pazar payı yüzde 40’ın üzerinde olan firmaların münhasırlık anlaşması yapmasına izin verilmiyor" değerlendirmesini yaptı.
PEPSİ’Yİ YÜZDE 20 BÜYÜTTÜK:
Türkiye’de ilk 5 ayda yüzde 7 büyüdüklerini ve kolada en büyük ikinci marka olduklarını anlatan Tulpar "180 ülkede faaliyet gösteren Frito Lay içerisinde Türkiye 10-15’inci sırada. Burada hedef ilk 10’a girmek. Bottling (şişileme) de ise Türkiye ilk üçte. Pepsi Bottling Group’un büyümesine Türkiye olarak yüzde 20 katkı sağlıyoruz. Pepsi’yi Avrupa büyütüyor, Amerika kıtası kárını yükseltiyor. Biz Türkiye olarak da kárlılık katkısındaki oranımızı artırıyoruz. Büyümeye katkı sıralamasında da 12’inci sıradayız" dedi. Tulpar, Türkiye’deki 15 milyon olan genç nüfusa, yaşanan büyümeye ve kişi başı gelirdeki düşüklüğe değinerek, pazarın büyüme potansiyeline de dikkat çekti.
KOLA PAZARI BÜYÜMEDİ:
2007’de Mayıs sonuna kadar Türkiye’de içecek pazarının iki haneli büyümesine rağmen, kola pazarının sabit kaldığına değinen Tulpar, markaya değer katan promosyonlarla büyümeyi artırmaya çalıştıklarını söyledi. "Pepsi Max, Genç Turkcell ve kapak altında bir litre bedava" gibi promosyonlar yaptıklarını anımsatan Tulpar, kampanyalarla hem pazarı hem de pazar paylarını artırmaya çalışacaklarını da sözlerine ekledi. Türkiye’de kişi başına 30 litre asitli içecek tüketildiğini, bu oranın komşu ülkelerle karşılaştırıldığında hala düşük olduğunu kaydeden Tulpar, Türkiye ile benzer özellikler taşıyan Meksika’da bile tüketimin iki kat daha fazla olduğunu söyledi. Türkiye’nin dünyada üçlü rekabetin yaşandığı nadir ülkelerden biri olduğunu dile getiren Tulpar, 2001 krizi sonrasında 3’üncü bir rakibin girmesiyle pazarın daha da büyüdüğünü ve rekabetin hareketlendiğini kaydetti.
Genç Turkcell Türkiye’deki en yüksek katılımla kampanya oldu
PEPSI’nin Genç Turkcell ile yaptığı kampanyanın 18.2 milyon kişi ile bu güne kadar Türkiye’de yapılmış en çok katılım sağlanan kampanya olduğunu anlatan Hüseyin Tulpar şunları söyledi: "Bur kampanya da herkes bir şey kazandı. EN az 5 kontör kazanıldı. Guinness Rekorlar Kitabı’na müracat ettik. Sonuçları bekliyoruz. Bu kampanya 480 bin ile günlük olarak da en çok katılım sağlanan çalışmaydı." Tulpar, 1994’te piyasaya sundukları şekersiz kola Pepsi Max’ın ise, ocak-şubatta düşüş yaşanan segmentte tekrar büyüme başlattığını kaydetti. Erkeklere itici gelen
diyet ve light ürün yerine Max ile, daha geniş bir kitleye ulaşan Pepsi, söz konusu segment pazar payını da artırdı.
Türkiye’nin PBG’nin büyümesine katkısı yüzde 20
PBG’nin büyümesine Türkiye olarak katkılarına ilişkin bilgi veren Hüseyin Tulpar, Pepsi’nin büyümesini Rusya, Avrupa ülkelerinden, karının büyük bölümünü de Amerika kıtasından sağladığını, Türkiye’nin ise PBG’nin büyümesine yüzde 20 katkısı olduğunu söyledi. Tulpar, "Avrupa büyütüyor, Amerika kıtası kar sağlıyor. Biz Türkiye olarak da karlılık katkısındaki oranımızı artırıyoruz. Büyümeye katkı sıralamasında da 12. sıradayız" diye konuştu. Türkiye’deki kola pazarının ise 3 milyar litre olduğunu belirten Tulpar, gazlı ve gazsız içeceklere yatırım yapmayı sürdüreceklerini söyledi.
Pepsi Türkiye, kendi kampanyasını yarattı
PEPSI’nin tüm dünyada başlattığı "Hayatta Sonsuz Fırsatlar Var" kampanyası paralelinde Türkiye’de "Fotoğrafını gönder, kendini göster" sloganıyla farklı bir kampanya başlatıldı. Türkiye ofisinin hazırladığı projenin, Pepsi’nin faaliyet gösterdiği diğer ülkelere örnek olması da bekleniyor. Gençlerin ilk defa kendi hikayelerini kendi çektikleri fotoğraflarla anlatacaklarını, Pepsi ambalajlarında bu fotoğrafların kullanılacağını belirten Hüseyin Tulpar, şöyle konuştu: "Reklam filmiyle birlikte başlattığımız kampanya için hazırladığımız fotografinigonderkendinigoster.com ve pepsi.com.tr internet sitelerine, bir haftada 8 bin 500 fotoğraf geldi. Ağustos sonuna kadar siteye girilen fotoğraf sayısının 100 bini aşmasını bekliyoruz. Siteye girilen fotoğraflar yine gençler tarafından oylanacak ve seçilen fotoğraflar Pepsi kutularının üstünde yer alacak. 150 fotoğraf içinden dönüşümlü olarak her kutuya 15 fotoğraf koyacağız. İlk etapta 3 farklı kutuyla çıkacağız. Promosyonlarımıza hızla devam edeceğiz. 109 senelik bir marka olan Pepsi, şimdiye kadar 10 kere paketini değiştirdi. Önümüzdeki 1.5 yıl içinde de 35 farklı paketle tüketicinin karşısına çıkacak."