Pepsi, ’türban yasak’ dedi, sonra vazgeçti reklam cezası yedi

Güncelleme Tarihi:

Pepsi, ’türban yasak’ dedi, sonra vazgeçti reklam cezası yedi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 03, 2008 07:00

Düzenlediği kampanyada,"türbanlı fotoğrafları kabul etmem" deyip, tepki üzerine bu tavrından vazgeçen Pepsi Cola, Reklam Kurulu’nun cezasından kurtulamadı. Reklam Kurulu, Pepsi’ye 60 bin YTL ceza verdi.

REKLAM Kurulu, Pepsi Cola’ya, kampanyasında ’türbanlı fotoğrafları’ kabul etmeme uygulamasının, ’kişilik haklarını zedelediği ve ayrımcılığı destekleyici nitelikte olduğu’ gerekçesi ile 60 bin YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verdi. Kurul’un 11 Mart’ta yaptığı toplantıda, Pepsi Cola Servis ve Dağıtım Ltd. Şti’ye ait www.duygularinigoster.com isimli internet sitesinde tanıtımı yapılan ’Duygularını Göster’ adlı kampanyaya ilişkin katılım koşulları arasında ’türbanlı fotoğrafların internet sitesi moderasyonu tarafından onaylanmayacağı’ yönünde ifadelerin kullanıldığı belirlendi.

AYRIMCILIĞI DESTEKLİYOR: Yapılan değerlendirmede, bu ifadelerin ’kişilik haklarını zedeleyici ve ayrımcılığı destekleyici nitelikte olduğu’ gerekçeleriyle Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’e uygun olmadığı kaydedildi. Firmaya, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun da dikkate alınarak, ulusal düzeyde 60 bin YTL idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verildi.

TEPKİLERE YOL AÇAN KAMPANYA: Pepsi, düzenlediği, ’Duygularını Göster’ adlı fotoğraf yarışmada, ’türbanlı fotoğraf kabul edilmeyecek’ şartını tepkiler sonunda kaldıran Pepsi ’Denetimden geçmeden girdi’ diyerek, katılım şartlarını değiştirmişti. Pepsi Türkiye bu maddeyi yeniden düzenleyerek, "Bundan önceki tüm kampanyalarımızdan da bilineceği üzere uluslararası bir şirket olarak herhangi bir görüşe taraf olmamız söz konusu olamaz" diyen Pepsi, yarışmaya katılım koşularını yeniden düzenlemişti.

ÜÇ KERE DÜZELTİLDİ: Pepsi, ’Duygularını Göster’ adlı kampanyanın katılım koşullarının 30. maddesinde ’dini, siyasi anlam teşkil eden, türbanlı, markalı ürün’ şartı koydu. Ancak gelen tepkiler üzerine bu maddeyi, önce ’Dini, siyasi anlam teşkil eden, dini, siyasi istismara açık fotoğraflar yayınlanmayacaktır’ şekline dönüştürdü. Bu da tepki görünce daha sonra, ’kanuna ve genel ahlak kurallarına aykırı fotoğraflar yayınlanmayacaktır’ şeklinde düzeltildi."

Üniversitede stand kuran sigaracı 5.9 bin YTL ödeyecek

SİGARA üreticilerine de Reklam Kurulu’ndan ceza yağdı. JTI’nin, geçen yıl bir üniversite kampüsünde, bir markasını tanıtmak amacıyla stand açması da ’Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanuna aykırı’ bulundu. Firmaya, 5 bin 919 YTL idari para ve reklamları durdurma cezası verildi. Ancak firmanın, mevzuata aykırı reklam uygulamaları nedeniyle daha önce de ceza almış olması nedeniyle, para cezası iki katı, 11 bin 838 YTL olarak uygulanacak. Philip Morris Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş’nin, İzmir Enternasyonel Fuar Alanı içinde stand açarak ürünlerini tanıtması da aynı kanun çerçevesinde değerlendirilerek, firmaya 5 bin 919 YTL idari para cezası verildi.

Migros’a şarapta promosyon yasağı

REKLAM Kurulu, Migros Türk T.A.Ş’nin, belirli tarihler arasında yaptığı ’Bir şarap alana ikincisi yüzde 50 indirimli’ reklam uygulaması da ’alkollü içki kullanımını teşvik edici ve özendirici nitelikte’ ve ’Tütün Mamulleri, Alkol ve Alkollü İçkilerin Toptan ve Perakende Satışı İle Satış Belgelerine İlişkin Yönetmelik’e aykırı’ bulundu. Firmanın reklamları durdurulurken, ayrıca 59 bin 192 YTL idari para cezası uygulandı.

Misvaklı diş macunu reklamına 59 bin YTL

REKLAM Kurulu, Colgate Palmolive Temizlik Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye de ’Colgate Misvak’ adlı ürün reklamı nedeniyle, ’Sunulan bilgi ve belgelerin, reklamdaki iddiaların ispatı niteliğindeki bilgi ve belgeler olmadığı, dolayısıyla söz konusu reklamlarda yer alan ifadelerin yanıltıcı nitelikte olduğu’ gerekçesiyle, 59 bin 192 YTL idari para ve reklamları durdurma cezaları verildi.

Nikotin bant reklamı üç ay durduruldu

MT Sağlık Ecza Kozmetik Ticaret A.Ş’ye ait ’Smoke Patch’ markalı nikotin bantlarına ilişkin reklamlar da, ’Reklamda yer alan ifade ve görüntülerin toplumun acıma duygularını istismar edebilecek, küçük çocukların ruh sağlığını olumsuz etkileyebilecek nitelikte olabileceği" gerekçesiyle, üç ay tedbiren durduruldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!