Pazara inelim bir KAB motor alalım

Güncelleme Tarihi:

Pazara inelim bir KAB motor alalım
Oluşturulma Tarihi: Eylül 24, 2008 00:00

Geçtiğimiz hafta Cılgıt Dayı testini yazacağımı söylemiştim. Aslında haftalardır bu testi köşeme koymak istiyorum. 2Teker test ekibi arada bir böyle tematik-eğlenceli işler yapıyor.

Bana böyle bir test yapacaklarını söylediklerinde daha gerçekleştirmeden çok eğlenceli bir iş olacağını anlamıştım. Fotoğraf çekimleri sırasında sadece ben değil gören herkes gülmekten bayılacaktı. Özellikle yöresel kıyafetlerin altındaki yarış botları çok acaipti. Testin konusu olan kab motorlara gelince, Türkiye’de en çok satılan motosiklet bunlar. Eskiden mopedlerin hakim olduğu pazarı bu kab motorlar ele geçirmiş durumda. Bu kadar tutulmalarının sebebi ise ekonomik olmaları (1000-2 bin YTL’civarında fiyatları), aşırı düşük yakıt tüketimleri (100 km’de 2-2.5 litre), vitesli olmaları sayesinde ağır şartlarda çalışabilmeleri, büyük tekerlekleri ile bozuk zeminlerde kullanılabilmeleri büyük avantaj sağlıyor. Kasaba ve köylerde sık sık 3-4 kişinin bu kablarla seyahat ettiğini görmek mümkün. Bu makineler keyiften çok iş yapsın diye üretilmelerine rağmen çok farklı kalitede ve dolayısı ile dayanıklılıkta modellere sahipler. Biz en eli yüzü düzgün olanlardan üç tanesini seçip test ettik.

Vakkas rolünde Kubi (Yegen): MOTORAN TORRO,

Hüsmen rolünde Deniz (Mıhtarın oğlu): MONDIAL 100 UKH,

Cılgıt dayı rolünde Barko (Kendisi): KYMCO ACTIV 110

Arka plan: Oğuz Demir

Cub (Kab: İngilizce ayı yavrusu demekmiş. Genellikle "kupa" anlamına "kap" şeklinde anıldıklarını duyarız) motorlar, 1958’de Daichiro Honda tarafından icat edilmiş bir kavram. 2’nci Cihan Harbi sonrası, dar gelirli Japon halkının ulaşım ihtiyacı için keşfedilmişler. İlk çıktığında 49 cc olan kab daha sonra 100 cc hacme ulaşmış. Kullanımı kolay ve sağlam bir yapıya sahiptir. Kullanım kolaylığı debriyajsız ve zamanın bozuk yollarında kolay ilerleyebilmek için büyük tekerlekli olmasından ileri gelir. Ve üzerine ne yüklenirse yüklensin küçük motor hacmine rağmen ilerleyebilmek için düşük oranlı viteslidirler. Motor küçük olduğu için çok az tüketirler. Bu avantajları sebebiyle, güzel yurdumuzda kab motorlar daha çok kırsal alanda kullanım bulur. Debriyajsız olmalarının dışında normal motosikletlerden en önemli farkları, viteslerin, kolun hep aşağı basılmasıyla büyümesi ve vitesin sonsuz (rotari tabir edilen) olmasıdır. Böylece son vites olan 4’den bir daha aşağı basılırsa tekrar boşa (yani en başa) dönülmektedir. Bu ay, ülkemizde en çok satılan kab motorlardan üç örneği asıl kullanıcılarıyla inceledik.

MOTORAN TORRO: Motoran Torro, daracık bütçesiyle (1.543 YTL) beklentilerin çok üzerinde bir makine. Debriyajsız (yarı otomatik) şanzımanın kolay ve net geçişli vitese sahip. Ön fren hissi, Vakkas (Kubi 62kg) artı üzerindeki 40kg’ye yakın ekstra patates, pancar ve salatalığa rağmen ön lastiği kilitlemeden güvenli mesafede durduracak kadar iyi. Arka fren aşırı yükte biraz zayıf kalabiliyor. Cihazın her tarafında bagaj (bacak arası dahil) ve öndeki sepet eşya taşımayı kolaylaştırıyor. Karanlıkta far aydınlatması gidilen azami süratler(göstergede 95km/s) göz önüne alınınca yeterli. Motoran Torro’nun jiglesi sol elde kumandaların yanında. Genel işçilik ve malzeme kalitesi , fiyatına göre çok iyi. Sele konforu iki kişi için iyi. Arka amortisörler iki kişi ya da bir kişilik yük durumuna göre çevrilerek basitçe ayarlanıyor. Sinyali açık unutmamak için düşünülmüş olan sesli uyarı çok akıllıca. Gösterge tablosunda sürat ve yakıtın dışında bir de vites göstergesi var. Aynadaki görüntü iyi: titreşmiyor, kıpraşmıyor, iş yapar.

MONDIAL 100 UKH: Bu model Türkiye’de en çok satılan modellerden biri. Mondial 100UKH’da da yakıt ve vites göstergesi, sol elde jigle, gibi ekipmanlar standart. 1.485YTL’lik etiketiyle bu testteki en uygun kab motor. Vites geçişleri diğerlerine göre biraz daha sert ancak gaz kolu da daha yumuşak. Fren tertibatı Torro’yla hemen hemen aynı. Selenin köpüğü daha yumuşak olduğu için yolcu tarafında 97cc’lik motorun titreşimi daha fazla hissediliyor. Bir dikkatimizi çeken detay yakıt seviyesi çeyrek deponun altına düşünce, ışıklı yakıt göstergesinin habire azalıp artarak yanıltabilmesi. Gerçi kendinden 15 kat pahalı motorlarda bile halen yakıt göstergesi bulunmadığı bile düşünülürse çok önemli sayılmayabilir. Performans da (kab’da ne performansıysa?) diğerlerinden çok farklı değil: Hızlanmalar, son sürat, fren hissinde hiç fark yok. Sadece 1 ile 2. vitesler arasındaki sert geçiş hızlanmayı biraz geciktirtiyor. Tıpkı diğerleri gibi arka amortisörlerde fazla yük için yay ayarı mevcut. İkiden fazla kişi binince ayarı sertleştirmek şart.

KYMCO ACTIV 110: Bu grup testindeki en pahalı ve en kaliteli kab motor (1.990YTl). Kalite, dışarıda görünen kaporta malzemesi ve kumandalarda daha bariz öne çıkıyor. Gaz kolu ve vites geçişleri çokomel kadar yumuşak. Ön fren hissi büyük motorları andırıyor. Farın önündeki şeffaf kapağın ve diğer plastik parçaların kalitesi Japon otomobillerine benziyor. Diğerleri 4 vitesken bu 5 vitesli. Tabii ki çok güzel ancak bu fiyata kab motor isteyenler için güzel. Fiyat farkını hak eden bir kalite hissi var. Hani işe koşmaktan çok kaliteli bir kab isteyenleri çekecek bir model.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!