Otomobili artık kadınlar pazarlıyor

Güncelleme Tarihi:

Otomobili artık kadınlar pazarlıyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 06, 2007 20:45

Türkiye’de satılan her 3 otomobilden 1’inin direksiyonuna kadınlar geçerken, otomotiv firmalarına yön veren kadın yönetici sayısında da paralel bir artış gözlemleniyor. Bugün otomotiv firmalarında çalışan kadın sayısı toplam çalışan sayısının yüzde 25’ini bulmuş durumda. Bu oran bazı firmalarda yüzde 50’ye yaklaşırken, üst yönetim kademesindeki kadın yöneticilerin sayısı da hızla yükseliyor.

Türkiye’de artık otomotiv sektörünün her alanında kadınların etkinliği artıyor. Özellikle otomobil satın alım sürecinde son yıllarda kadınların karar mekanizmasındaki etkilerinin artmasıyla birlikte firmaların istihdam ettiği kadın çalışan sayısı da aynı oranda yükseliş gösteriyor. Bugün Türkiye’de satılan her 3 otomobilden 1’inin direksiyonuna kadınlar geçerken, otomotiv firmalarına yön veren kadın yönetici sayısında da paralel bir artış gözlemleniyor. Bazı otomotiv markalarında toplam kadın çalışan sayısı yüzde 50’yi bulurken, üst yönetim kademesindeki kadın yöneticilerin sayısı da hızla yükseliyor.ÜST DÜZEY KADIN YÖNETİCİLERBMW, Land Rover ve MINI markalarının Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv’in İcra Kurulu Üyesi Müşerref İlpars, Jaguar Genel Müdürü Oya Küçükberber, Volkswagen Genel Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı ve Volvo Türkiye’nin Ortadoğu, Kuzey Afrika, eski Sovyetler Birliği ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri’nden sorumlu Pazarlama Direktörü Cana Reutengardh sektördeki en üst düzey kadın yöneticiler arasında yer alıyor.Bu yöneticilerin dışında Türkiye’de faaliyet gösteren birçok otomotiv markasının pazarlama ve iletişimi de kadınlardan soruluyor. Sektöre baktığımız zaman 12’den fazla otomotiv markasının kadın pazarlama müdürü bulunurken, bu yöneticiler markanın tüm reklam ve iletişim stratejilerine de karar veriyor. Yine aynı şekilde otomotiv firmalarının neredeyse tümünün basın, halkla ilişkiler ve iletişim departmanı kadın yöneticilerden soruluyor. Bir başka değişle kadınlar Türkiye’de otomobille ilgili stratejileri belirleyip, pazarlıyor. Bazı otomotiv firmalarında kadın çalışan istihdam oranlarına baktığımızda tablo daha net ortaya çıkıyor. BORUSAN: BMW, Land Rover ve MINI markalarını bünyesinde bulunduran Borusan Otomotiv’de kadın çalışan oranı yaklaşık yüzde 34. Üst yönetimde ise şu anda 7 kadın yönetici bulunuyor. İcra Kurulu Üyesi Müşerref İlpars’in dışında, BMW’nin Satış ve Pazarlama Müdürlüğünü Fatma Tüker, MINI’nin Marka yöneticiliğini ise Funda Ölçer yapıyor. DOĞUŞ OTOMOTİV: Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini markalarının Türkiye temsilcisi Doğuş Otomotiv Grubu’nun bünyesindeki kadın çalışan oranı yüzde 24. Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi dahil 4 kadın yönetici bulunuyor. Ayrıca VW Binek araç departmanında Genel Müdürden İletişim ve Planlama Departmanlarının başına kadar kadın yöneticiler bulunuyor.MERCEDES: Mercedes-Benz Türk’de 197 beyaz yakalı kadın çalışan yer alıyor. Bu toplam beyaz yaka çalışanın yüzde 22’si anlamına geliyor. Bunlardan 7 tanesi üst yönetimde görev alıyor.CITROEN-SUBARU: Subaru’nun Türkiye temsilcisi Baytur’un bünyesinde çalışanların yüzde 50’si bayanlardan oluşurken, Citroen’in temsilcisi Baylas Otomotiv’in ise kadın çalışan oranı yüzde 30, kadın yönetici sayısı ise 4.PEUGEOT: Peugeot Türkiye’de kadın çalışan oranı oldukça yüksek. Şirketin yüzde 40’ı kadın çalışanlardan oluşuyor.SUZUKI: Suzuki Türkiye bünyesinde çalışan kadın oranı yüzde 20.KIA: Kia’nın Türkiye temsilcisi Çelik Motor’da çalışan 168 kişilik personelin içinde 44 kadın çalışan yer alıyor. Bu da yüzde 26’lık bir oranı teşkil ediyor. Çelik Motor’un tüm pazarlama ve iletişim müdürlüğünü kadın çalışanlar yapıyor.GM: Opel, Chevrolet ve Saab markalarını bünyesinde bulunduran General Motors (GM) Türkiye’de çalışanlar yüzde 30’u kadınlardan oluşuyor.MITSUBISHI: Temsa’da (Mitsubishi) çeşitli kademelerde çalışan bayan oranı yüzde 20 civarında.HYUNDAI: Hyundai Assan, Türkiye’de üretim yaptığı için çalışan personelinin büyük bir bölümü fabrikada çalışan erkeklerden oluşuyor. Bayanların tüm çalışanlar içindeki payı ise bu nedenle yüzde 4.1 seviyesinde bulunuyor. Ancak idari ofislerde çalışan beyaz yakalı bayan personelin oranı ise yüzde 17.5 seviyesinde. Bu bayanlar arasından 5 kişi de şirketin üst yönetiminde görev yapıyor.VOLVO: Volvo’nun üst yönetiminde kadın çalışan oranı yüzde, tüm şirketti ise kadın çalışan oranı yüzde 31’i buluyor.TOYOTA: Toyota’nın Türkiye distribütörü Toyotasa’da çalışanların yüzde 22.5’i kadınlardan oluşuyor. Üst yönetimde ise kadın çalışan bulunmuyor.FORD: Yine Türkiye’de üretim de yapan Ford Otosan’da çalışanların yüzde 10’u kadın. Ford Otosan fabrikasında özellikle detay ve ince işçilik gerektirecek işlerde kadınlar tercih ediliyor. Örneğin Türkiye’nin tek su bazlı boyahanesi olan Ford Otosan Kocaeli Fabrikası’nda çalışanların neredeyse yarısı bayanlardan ve üst düzeyde bayan yönetici sayısı hızla artıyor.NISSAN: Nissan’da kadın çalışanların erkek çalışanlara oranı yüzde 27. Şirkette müdür ve müdür yardımcısı olarak da 4 kadın yönetici bulunuyor.Erkeklerden daha fazla çaba sarf etmeliyizVolkswagen Binek Araçlar Genel Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı, kadınların iş hayatında sahip olduğu görev ve sorumluluklarla paralel yürütmesi gereken ev ve aile yaşantısı sebebiyle erkeklere göre daha fazla çaba sarf etmesi gerektiğini söylüyor. Karacahisarlı, "Bununla birlikte kadınların daha titiz ve detaycı olmasının da her anlamda iş kalitesine olumlu etki ettiğini düşünüyorum" diye konuşuyor.VW Binek Araç Bölümü olarak kadınlara yönelik son iki yılda gerçekleştirdikleri pazarlama aktivitelerine Polo Ladies Cup’ı örnek gösteren Karacahisarlı, şunları söylüyor: "Zira VW Polo’yu kadın müşterilerimize biraz daha yakınlaştırmak amacıyla start verdiğimiz bu çalışmayla sadece VW Polo modeli için değil tüm modellerimizde kadın kullanıcı oranının daha da arttığını ölçümledik. Elbette 2 yıl süren bu iletişim etkinliğinde her ne kadar VW Polo modelini merkeze koysak da VW marka algısının kadın müşteri grubuna daha sıcak mesajlarla ulaştırılmış olması bizi çok mutlu ediyor."Kadınlar duygusal zekalarıyla avantaj sağlıyorBorusan Otomotiv İcra Kurulu Üyesi Müşerref İlpars, hiçbir sektörde olmadığı gibi otomobil sektöründe de kadın-erkek ayrımının olmadığını belirterek, "Ama yine de kadın yöneticilerin, daha kolay empati kurabilmesi, sempatik davranması ve duygusal zekalarını erkeklere oranla daha iyi kullanabilmelerinin avantaj sağladığını şahit oluyoruz" açıklamasını yapıyor. Borusan Otomotiv için en önemli konunun müşteri memnuniyeti olduğunu kaydeden İlpars şunları söylüyor: "Pazarlama stratejimizi karşılıklı diyalog, empati, samimiyet ve işini doğru yapmanın önemi üzerine kurmaktayız. Bu bütün saydıklarım en tepesinde de "İstikrar" yer almaktadır. Kısa vadeli çözümleri hiçbir zaman düşünmez, sürekli müşterilerimizden gelen tepkilere ve istekler doğrultusunda başarıyı hedefleriz. Borusan Otomotiv için her müşterinin ayrı bir yeri vardır!"Eskiden bizle teknik konuşmak istemezlerdiVolvo Türkiye’nin Ortadoğu, Kuzey Afrika, eski Sovyetler Birliği ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri’nden sorumlu Pazarlama Direktörü Cana Reutengardh, Volvo’nun dünya çapındaki hedefinin yönetim seviyesindeki kadınların oranını yüzde 20’ye çekmek olduğunu belirterek, "Biz bunu Türkiye’de gerçekleştirdik" dedi. Reutengardh, otomotiv sektöründeki kadınlarla ilgili şunları söylüyor: "Sektörde kadın olmanın avantajları olaylara duygusal açıdan bakabilme, ayrıntıları daha fazla fark edebilme, ekip çalışmasına farklı bir bakış açısı sunabilmekten oluşuyor. Kadınlara yönelik pazarlama aktiviteleri önemli tabii. Volvo, tamamıyla kadınlar tarafından tasarlanmış bir konsept otomobil (YCC) yaratan ilk üretici olma unvanına da sahip. YCC’yi yaratan kadın ekibin parolası "Kadınların beklentilerini karşılarsak, erkeklerinkini aşmış oluruz" idi. Bugün kadınlar, otomobil alırken performans, yakıt tüketimi, tasarım, marka gibi erkeklerin öncelik verdiği özelliklerin yanı sıra güvenlik, eşya taşıma, park kolaylığı gibi daha pratik çözümlerin de sunulup sunulmadığına önem veriyorlar." Otomotiv sektöründe kadın çalışanların sayısının bundan 6-7 yıl öncesine göre oldukça arttığını da sözlerine ekleyen Reutengardh, "O zamanlar otomotiv gazetecileri basın gezilerinde bizlerle beygir gücü, tork, performans, yarış gibi konularda pek sohbet etmek istem
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!