Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 2007 00:00
Çocukların, ailelerin otomobil tercihleri üzerindeki etkileri aslında onların doğduğu günden başlıyor... Aileler çocukları olduktan sonra onların rahat edebileceği, pusetinin ve ana kucağı gibi eşyalarının sığabileceği otomobilleri tercih ediyor. Çocuk büyüdükten sonra ise ailenin otomobil tercihi üzerinde etkili olmaya başlıyor.
Çocuklar ailelerin otomobil satın alma tercihinde önemli bir rol oynuyorlar. Merkezi ABD’de bulunan Millward Brown araştırma şirketinin otomobil tercihleri üzerinde yaptığı araştırma, her üç çocuktan ikisinin ailenin otomobil seçiminde belirleyici olduğunu ortaya koyuyor. Aslında otomobil satın alırken, birçok şeyden etkilenmek mümkün. Arkadaşların otomobil konusundaki tavsiyeleri, gazete ve dergilerdeki test sürüş izlenimleri gibi... Bütün bunlar otomobil satın alma tercihini etkiliyor. Ancak, hiçbiri çocukların istekleri kadar etkili olmuyor.
"Çocuktur anlamaz!’’ sözünün ne kadar manasız olduğunu bir kez daha ortaya koyan söz konusu araştırma, araştırmayı yapanları şaşırttığı kadar ilgili sektör yetkililerini de hayrete düşürdü. ABD’de 9-14 yaş grubundaki her üç çocuktan ikisi ailenini otomobil tercihini belirliyor. Aynı yaş grubundaki çocuklar sadece ailenin otomobilini seçmiyor, cep telefonu ve marka hazır giyim ürülerinin tercih edilmesinde de aynı oranda belirleyici rol oynuyor. Ancak, araştırmanın sonuçları sadece ABD’deki durumu yansıtmıyor. Türkiye’de de çocuklar ailenin otomobil tercihinde rol oynuyor. Ancak, bu rolün ABD’deki gibi çok etkili olduğunu söylemek yanlış olur.
Fakat, çocukların otomobil tercihinde etkili olduğunu kavrayan Türkiye’deki otomobil satıcıları, show-room’larını buna göre dizayn etmeye başladılar. Birçok show-room’da ailelerin çocuklarıyla vakit geçirebileceği aktiviteler bulunuyor. Çocuk parkları, bilgisayar oyunları ailelerin çocuklarıyla birlikte haftasonu otomobil show-room’larına gelmelerini teşvik ediyor.
TRENDLERİ BELİRLİYORLAR
Çocukların ailenin otomobil tercihi üzerindeki etkisi kuşkusuz otomobil trendlerini de belirliyor. Station wagon otomobillerin ardından SUV’ların ve MPV’lerin en popüler araçlar arasında yer almasında aile kavramının etkisi olduğu açık. Daha ucuz ve ekonomik olduğunu düşünerek küçük bir araç mı aldınız. Eğer çocuk sahibi olmayı planlıyorsanız, bebeğiniz doğar doğmaz aracınızı değiştirmek zorunda olduğunuz gerçeğini bir an önce kabul etmenizde fayda var. Bu tıpkı kadınların anne olunca çanta tercihlerini değiştirmeleri gibi bir şey.
Bebekle beraber annenin çantası büyür ve yanına bebeğin bezinden pişik kremine, biberonundan yedek elbiselerine türlü malzemenin bulunduğu yeni bir çanta eklenir. Bebekle birlikte yola çıktığınızda yanınıza daha önce almadığınız neler alacaksınız bir bakalım; bebek ana kucağı, battaniye, bebeğinizin kendisinden 3-4 kat büyük çantası ve puset. Dünyaya geleli henüz bir kaç gün olmuş o küçücük insanlar hayatınızda olduğu gibi aracınızda da kendi saltanatlarını kuracak ve sizi daha büyük bir araç almaya zorlayacaktır.
Bebeğiniz biraz daha büyüdüğünde seyahat esnasında onun rahat ve güvenli oturabilmesi için aracınıza bir de bebek otomobil koltuğu almayı uygun göreceksiniz. Bebeğiniz daha dünyayı ve içinde bulunduğu aracı algılamadan aracınızı değiştirmenizi sağlayacak. Bebeğiniz yürüyebilir, koşabilir hale geldiğinde aracın büyüklüğü biraz daha önem kazanır. Üç tekerlekli bisikletle ilk antremanlara gidildiğinde büyük araç tüm aileyi alabilecektir. Biraz daha büyüyüp çocuğunuz piknik, kamp gibi aktivitelere katılmak istediğinde onun için aracınızda mutlaka yeriniz olmalı. "Büyüdü kurtulduk!’’ diye sakın düşünmeyin. 9 yaşından itibaren, 18 yaşında kendi aracına sahip olana kadar ailenin otomobilini çocuğunuz seçecek. (İlle de kendi tercih ettiğiniz otomobile sahip olmak istiyorsanız o üç çocuktan tercihi belirlemeyen bir tanesine sahip olmak için bolca dua etmeniz gerekiyor.)