Otomobil ilanları 50 yılda insansız kaldı

Güncelleme Tarihi:

Otomobil ilanları 50 yılda insansız kaldı
Oluşturulma Tarihi: Mart 25, 2009 00:00

Bir ürünü satmanın altın kuralı iyi reklam yapabilmekten geçer. Bu durum, hengi sektörde olursa olsun artık genel geçer kural olarak kabul edilmesi gereken bir gerçek. Otomotiv sektörü ise en orjinal reklamlara imza atarak, farklı alanlarda hizmet veren pekçok üreticiye ilham kaynağı olmayı başarmıştır.

Üreticilerin, hedef kitleyi etkileyebilmek için yaptıkları sıradışı reklamlar, dikkat çekici konuları ya da yüksek bütçeli filmleri andıran görsellikleri sayesinde uzaktan kumanda ile zap yapma isteğini bile ortadan kaldırabiliyor. Görsel basında oldukça başarılı olan otomobil reklamları yazılı basında da aynı etkiyi yaratabiliyor.

4 BİN 750 İLAN

Seri üretim otomobillerin hayatımızda yer almaya başladığı ilk günden bu yana gazete ve dergilerde karşımıza çıkan otomobil ilanları son 50 yılda büyük bir değişim yaşadı. 1950’den bu yana yapılan reklamları göz önüne alarak Avrupa Birliği (AB) desteğiyle bir araştırma yapan Eyüboğlu Çamlıca İlköğretim Okulu öğrencileri, gerçekten dikkat çekici sonuçlara ulaşmışlar. Araştırmada öğrenciler eğitmenleri gözetiminde, 4 bin 750 reklam içinde 200 reklámı, "insan, erkek, kadın, aile, dinamizm" kategorilerinde incelemiş. Eski dönem otomobil reklamlarına bakıldığında, güç unsuru ve prestijin simgesi olarak otomobilin yanında erkek hep ön planda yer alırken, kadın ise genellikle reklamlarda yer almıyor, yer aldığı sınırlı sayıdaki ilanda ise ya yolcu koltuğunda ya da otomobilin dışında yer bulabiliyor. Kadının otomobil kullanırken göründüğü reklam sayısı ise çok az.

Geçmişte ilanlarda sosyal temalar da ön plana çıkarılmış. Hitap ettiği kültürün izlerini taşıyan reklamlar dönemi ile ilgili
/images/100/0x0/55ea41d4f018fbb8f87458f6
de pekçok detaya sahip. Örneğin 1970’lerde çıkan Murat 124 ilanında yoğun olarak Türk aile yapısı ile ilgili konular (evlenme, çekirdek aile, aile piknikleri gibi) ön plana çıkmış. Aynı döneme ait MG Midget reklamında ise İngiliz gençleri otomobil etrafında kaykay kullanıyor.

İlanların geçmişine bakıldığında milliyetçi yaklaşımlara da rastlanıyor. Tek yerli otomobil olarak kabul edilen Anadol’un reklamlarına bakıldığında bunu görmek mümkün. Özellikle 1990 öncesinde sürücü görülürken, daha yakın tarihlerde sürücü bile ortada yok. Otomobilin camları karartılmış ve sadece araç ön plana çıkarılmış. Bu durum otomobile sürücüden bağımsız bir hava katmış. Eski ilanlarda uzun açıklamalara yer verilirken, özellikle 1990 sonrasında, hedef kitlenin dikkatini hemen çekmeye dayalı tekniklerle ve çok daha az anlatımla süslenmiş. Bu durumun, okuma kültürü giderek zayıflayan toplum yapısından kaynaklandığı tahmin ediliyor.

AB’DEN 23 BİN EURO

İlanlarda giderek daha az insan yer alırken, onun yerine otomobil tek başına reklamı dolduruyor ve mekanik kimliğinin yanında farklı bir kimlikle sunuluyor. Bu bazı ilanlarda bir kahramandan bazılarında ise bir inanıştan yararlanarak yapılmış. Geçmişten günümüze çeşitli otomobil reklamlarını inceleyecek olan öğrenciler, 2010 Nisan ayında Slovenya’da yapılacak son toplantıda sunmak üzere kendi otomobil ilanlarını yaratacaklar. Eyüboğlu Çamlıca İlköğretim Okulu öğrencileri, "Otomobiller; Geçmiş, Bugün ve Yarın" projeleri için AB fonlarından 23 bin Euro destek almış.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!