OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 04, 2005 00:00
KurduÄŸu vakıfla, ABD’deki otistik çocuklar için geliÅŸtirilen özel eÄŸitim sistemini Türkiye’ye taşıyan Mine Narin, erken eÄŸitimin, 10 otistik çocuktan 5’ini hayata baÄŸladığına dikkat çekiyor. Narin, yoksul otistik çocukların eÄŸitimi için vakıflarına destek bekliyor.Türkiye Otizm Erken Tanı ve EÄŸitim Vakfı BaÅŸkanı Mine Narin, beÅŸ yaşından önce en az iki yıl yoÄŸun özel eÄŸitim alan her iki otistik çocuktan birinin, eÄŸitimine normal okullarda devam edebileceÄŸine dikkat çekiyor.Bu sayede bu çocukların meslek edinip, bağımlı yaÅŸamaktan kurtulduÄŸunu vurgulayan Mine Narin, Türkiye Otizm Erken Tanı ve EÄŸitim Vakfı’nın, ülkemizde özel eÄŸitim, konuÅŸma ve dil terapisiyle duyu bütünlemesi terapisini birarada veren ilk merkez olduÄŸunu vurguluyor.250 kiÅŸi kapasiteli okulda ÅŸu anda 80 çocuk bulunuyor. Merkez, Milli EÄŸitim Bakanlığı’ndan ruhsat alındıktan sonra Emekli Sandığı veya SSK güvencesindeki çocuklara da açılacak. Vakıf, maddi durumu iyi olmayan çocuklara burs vermek isteyenlere de, çaÄŸrıda bulunuyor. Tohum Vakfı’nın Taksim Gümüşsuyu’ndaki Özel EÄŸitim Kursu’ndan halen 80 çocuk yararlanıyor. Bunların 30’u burslu. 13 çocuk ise burs bekliyor.Narin, ‘Otistik çocukların uyku dışındaki her saniyeleri gelecekleri açısından çok önemli. Türkiye’de 0-14 yaÅŸ arasında 81 bin otistik bulunuyor. Milli EÄŸitim Bakanlığı’na baÄŸlı 64 otistik çocuk eÄŸitim merkezinde ise sadece 645 çocuk eÄŸitim alıyor’ diyor. EĞİTÄ°MCÄ° SORUNUTürkiye’de 6-14 yaÅŸlarında 49 bin otistik çocuk bulunduÄŸu tahmin ediliyor. Her 4 çocuÄŸa bir özel eÄŸitim öğretmeni gerekiyor. Yani, Türkiye’de 12 bin 275 özel eÄŸitim uzmanı, konuÅŸma, dil ve beceri konusunda yüksek eÄŸitimli bin 227’şer terapiste ihtiyaç var. Buna karşılık, yetiÅŸmiÅŸ özel eÄŸitim öğretmeni sayısı sadece 2 bin 210.Narin, ihtiyaçlarla olanaklar arasındaki uçuruma ise şöyle dikkat çekiyor:‘Ülkemizdeki 8.5 milyon engelli bireyin, 260 bini dil ve konuÅŸma engelliler grubuna giriyor. Ä°htiyaca raÄŸmen, konuÅŸma ve dil terapisi sadece Anadolu Ãœniversitesi’nde yüksek lisans programı olarak yürütülüyor. Bu yıl 26 öğrencinin programı tamamlaması bekleniyor. Bu açığın bir an önce kapatılması için konuÅŸma ve dil terapisinde dört yıllık meslek yüksek okullarının açılması, fizyoterapist, psikolog, çocuk geliÅŸimi mezunu özel eÄŸitim uzmanlarının devam edeceÄŸi yüksek lisans programlarının açılması gerekiyor. UÄŸraşı terapisti ise yok denecek kadar az.’ERKEN TANI ÖNEMLÄ°Narin, vakfın en büyük hedefinin geliÅŸim bozukluÄŸu olan ya da otistik çocukların erken tanısının, eÄŸitiminin saÄŸlanması olduÄŸunu belirterek, ‘Üç yaşından önce tanı konması ve eÄŸitime baÅŸlanması, çocuÄŸa çok büyük iyileÅŸme ÅŸansı veriyor’ diyor. Vakfın doÄŸuÅŸuTürkiye Otizm Erken Tanı ve EÄŸitim Vakfı’nın temeli 2001 nisanında atıldı. Vakıf, geliÅŸim sorunu bulunan çocukların alması gereken üç eÄŸitimi birden vermeyi hedefledi: Özel eÄŸitim, konuÅŸma terapisi ve uÄŸraşı terapisi. Vakfın kurucusu Narin, uÄŸraşı terepisi ve eÄŸitimini ilk kez ABD’de tesadüfen bir yakınının ihtiyacı dolayısıyla izledi. Bu terapinin ve eÄŸitimin Türkiye’ye kazandırılması için çalışmaya karar verdi. Önce psikiyatr, çocuk doktorları, aile ve çocuk danışmanlık merkezleri yöneticileri, eÄŸitim uzmanları, konuÅŸma terapistleri, Down sendromlu ve otistik çocuk anneleriyle üç hafta sonu buluÅŸup beyin fırtınası yaptı.Konuyla ilgili yurtiçi ve dışındaki eÄŸitim kurumlarıyla sivil toplum örgütleriyle iletiÅŸime girdi. Vakıf baÅŸkanı yardımcılığını üstlenen arkadaşı Aylin Sezgin ile otistik çocukların eÄŸitiminde fark yaratabileceklerine inandı. Böylece Tohum Vakfı, 15 Nisan 2003’de resmen, kár amacı gütmeyen, kamu yararına saÄŸlık ve eÄŸitim vakfı olarak kuruldu. Â
button